Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 X7 kankea ohjaus
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30613
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 24.06.2020 04:32 ]
Viestin otsikko:  C5 X7 kankea ohjaus

Kaverin C5 2.0I X7 kulkineessa jäykkä ohjaus. Onko näissä enemmän hammastankovikoja vai ongelmia sähköpumpussa. Hammastangot ainakin maailmalla vähissä

Kirjoittaja:  Teuski [ 24.06.2020 07:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Hammastankojahan niistä hajoaa, en kyllä tiedä vaikuttaako ohjauksen jäykkyyteen.

Muistanko väärin vai menikö ne X7:ssa niin, että ohjausvaihteen runko halkeaa rattiakselin tyvestä?

Kirjoittaja:  Jankos [ 24.06.2020 12:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Joo menee jäykäksi kun tehostin halkeaa ohjausakselin suuntaan menevästä valusta.

Täältä löytyy kuvia kun kaivelee...

Kirjoittaja:  Northstar [ 25.06.2020 01:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Tuo hammastangon halkeaminen on sen laatuinen vika,että siinä voisi oikeusteitse hakea korvauksia valmistajalta.
Pienemmistäkin vioista on lehtien otsikoita täytetty..

Kirjoittaja:  SamiT [ 25.06.2020 12:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Mahtaako tämä halkeamisongelma koskea myös Opel Vivaroa? Tuo on kyseinen Vivaro -06 malli CDTI 2,5 ja ajettu 270tkm ja siitä on entisen omistajan lähes 10-vuotisen omistuksen aikana vaihdettu hammastanko kahdesti ja tehostimen pumppu kerran ja taas hävisi tehostus varoittamatta kesken ajon, pumpun ääni muuttuu kuten ehjissäkin autoissa kun rattia kääntää mutta ei ollenkaan tehostusta. Olisiko samanlainen rakenne mahdollisesti Vivarossa kuin X7:ssa?

Kirjoittaja:  IJN [ 25.06.2020 14:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Kuvia:

Vivaro: http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osa ... tu/Kaikki/

X7: https://bartebben.com/parts/CITROEN/c5/ ... ydro-.html

Vivaron ohjausvaihteen kiinnitykset ainakin ovat yllättävän lähellä toisiaan, jolloin vipuvoimia niihin tulee enemmän.

Kirjoittaja:  Northstar [ 25.06.2020 17:14 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Vivaro(Renault Trafic) on aika monivikainen,ja jopa nokattomaksi pakettiautoksikin poikkeuksellisen ahdas konehuoneestaan.
Eipä ole tullut vielä halkinaisia hammastankoja näissä vastaan,mutta en hämmästyisi vaikka näin olisi.
Vikavalothan näissä palaa myös milloin mistäkin syystä,yleensä saasteenestoon liittyviä.

Kirjoittaja:  SamiT [ 25.06.2020 20:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Northstar kirjoitti:
Vivaro(Renault Trafic) on aika monivikainen,ja jopa nokattomaksi pakettiautoksikin poikkeuksellisen ahdas konehuoneestaan.
Eipä ole tullut vielä halkinaisia hammastankoja näissä vastaan,mutta en hämmästyisi vaikka näin olisi.
Vikavalothan näissä palaa myös milloin mistäkin syystä,yleensä saasteenestoon liittyviä.


Se konehuone on kyllä ihan oma lukunsa, tämän ostin koko keulan ollessa purettuna tavaratilassa kun oli hammashihnan kiristimen kiinnityspultti katkennut ja entisen omistajan käyttämä korjaamo meinasi siihen koko moottorin vaihtaa. Meni ihan keinuvipuakselien pultit uusimalla ja venttiilit oli suorat, Rellu on tuommoisen toiminnon rakentanut hihnavaurion varalta että katkeaa pultit vaan.

Nyt kun tämä aihe tuli Vivarolle varastettua niin onko ideaa että miten varmistaisin että onko vika tehostimen pumpussa vai hammastangossa?

Kirjoittaja:  Northstar [ 25.06.2020 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

No ongelmaa voisi lähestyä esimerkiksi vertaamalla onko ohjaus yhtä jäykkä vaikka moottori ei ole käynnissä?
Eli onko niin ettei todellakaan tehosta yhtään?Seuraavaksi voisi vaikka nostaa keulaa ylös,ja tarkistaa keveneekö ohjaus normaalisti?
Silloin voi sulkea pois esimerkiksi joustintukien laakerit.

Kirjoittaja:  TeeKoo [ 26.06.2020 16:27 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Onko se koko ajan jäykkä vai vain silloin kun aloitat kääntämisen? Joku EU-direktiivihän vaatii, että tehostin ei saa olla koko aikaa päällä.

Kirjoittaja:  SamiT [ 26.06.2020 16:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

TeeKoo kirjoitti:
Onko se koko ajan jäykkä vai vain silloin kun aloitat kääntämisen? Joku EU-direktiivihän vaatii, että tehostin ei saa olla koko aikaa päällä.


Koko ajan jäykkä ja tehostus puuttuu kokonaan, ja tehostus loppui kesken ajon kuin leikaten, edellisessä risteyksessä oli normaali ja sitten 300 metrin päässä ei ollenkaan tehostusta, joku hajosi/juuttui kokonaan kerralla mutta pumppu pyörii ja öljyn pinta normaali ja ei vuoda yhtään. Pumpun ääni muuttuu kun alkaa kääntää rattia mutta ei tehostusta käytettävissä.

Kirjoittaja:  toiras [ 26.06.2020 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Luulis ettei tuollainen korvake voi hajota kuin kovasta iskusta esim.montusta..

Kirjoittaja:  SamiT [ 27.06.2020 14:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Vivarossa kaikki päältäpäin ehjää, vika sisäinen mutta jätettäköön tämä aihe alkuperäisen Citikan ongelman selvitykselle. Vivaron hommat saa hoitaa vanha ja varma 450tkm ajettu Pösö 1,9D Partner. Siinä ei pumput ja tehostimet töki.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 27.06.2020 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Näköjään tämän päivän Vivaro on sama kuin Toyota Jumpy.. Enpä tuotakaan ollut tiennyt ennekuin tänään näin vakio kahvipaikkani edessä moisen. Mikähän kone siinä Ooppelissa on?

Kirjoittaja:  SamiT [ 27.06.2020 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Kaapelimies kirjoitti:
Näköjään tämän päivän Vivaro on sama kuin Toyota Jumpy.. Enpä tuotakaan ollut tiennyt ennekuin tänään näin vakio kahvipaikkani edessä moisen. Mikähän kone siinä Ooppelissa on?


Sama tekniikka kuin muissakin sisarmalleissa, ei ole vanhaa perua Opelilta kuin ratin ja maskin merkit.

Kirjoittaja:  Northstar [ 27.06.2020 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Kaapelimies kirjoitti:
Näköjään tämän päivän Vivaro on sama kuin Toyota Jumpy.. Enpä tuotakaan ollut tiennyt ennekuin tänään näin vakio kahvipaikkani edessä moisen. Mikähän kone siinä Ooppelissa on?

Uusi Vivaro -19 eteenpäin on sama kuin Toyota ProAce..
Koneena 1.5l diesel..

Kirjoittaja:  kaseva [ 28.06.2020 00:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 X7 kankea ohjaus

Eikös uusi Citroën Vivaro ole sama kuin Peugeot ProAce, tai Opel Jumpy? Jonkin näistä sai jopa täyssähköisenä, eli kehitys siis todellakin kehittyy!

Edit: Unohtui toi Toyota Expert, sorry siitä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/