Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3064
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jjutara [ 16.11.2009 17:13 ]
Viestin otsikko:  BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Käytin 1.9 GTI beksin katsastuksessa josta tuloksena oli hylkäys. Syinä olivat vuotava ohjausventtiili, väljä raidetangonpää, kostea takakorkeudensäädin ja perän nopea (n 5 min) laskeminen. Kolme ekaa vikaa ovat selviä ja jotenkuten korjattavissa, mutta jarruventtiilin vaihto vaikutti pikaisella silmäyksellä aika mahdottomalta savotalta. ABS:n putket vähentävät toimintatilaa varsin tehokkaasti.

Onko joku onnistunut vaihtamaan jarruvenan ABS-jarrulliseen Beksiin? Eroaako vaihto normijarrullisesta olennaisesti? Varmaankin ABS-putket joutuu ottamaan edestä pois?

Entä onko perän nopea laskeminen edes "oikea" hylkäysperuste? Kaksi edellistä katsuria eivät maininneet siitä mitään, käynnistivät vaan auton ja ottivat sitten pukin pois taka-akselin alta. Tämän äijän mukaan kyseessä on vakava vika eikä ominaisuus (joka kuulemma johtuu siitä ulospäin vuotavasta ohjausventtiilistä ja tihkuvasta takakorkeudensäätimestä).

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 16.11.2009 19:57 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

jjutara kirjoitti:
Entä onko perän nopea laskeminen edes "oikea" hylkäysperuste? Kaksi edellistä katsuria eivät maininneet siitä mitään, käynnistivät vaan auton ja ottivat sitten pukin pois taka-akselin alta. Tämän äijän mukaan kyseessä on vakava vika eikä ominaisuus (joka kuulemma johtuu siitä ulospäin vuotavasta ohjausventtiilistä ja tihkuvasta takakorkeudensäätimestä).

Kyselepäs muut viat korjattuasi siltä katsurilta missä auton pysäköintimaavarasta on säädetty? Jos asenne ei muutu aseman päällikkö kannattaa pyytää paikalle.

Tuon nykyisen XM:n etupää putoaa välillä lähes heti sammuttamisen jälkeen, vikahan se tietenkin on, muttei katsastukseen vaikuttava. Puskurin korkeuspykälä oli 70-luvun Yhdysvaltojen järjetön päähänpisto, peräpään laskeutuminen ominaisuus.

Kirjoittaja:  Cibx [ 16.11.2009 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Ei se sen kummempaa ole, ahdasta taitaa olla vaan. Ota hydepumppu ja akku pois tieltä niin jo helpottaa mitä helpottaa. Sitten kun siinä vielä on ilmastoinninputket menossa onkin työmaata :lol:

Kirjoittaja:  jjutara [ 17.11.2009 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Soitin katsastusaseman pomolle tänään. Pomo oli sitä mieltä, että yläasentoon nostettuna paineet eivät saa kadota katsastuksen aikana, muuten seurauksena on hylkäys koska järjestelmässä on silloin jotain vikaa. Käski tulla näyttämään autoa kun muut viat on korjattu. Jos ei mene läpi, korjataan sitten lisää... Ensi vuonna taitaa edessä olla katsastusaseman vaihto.

Harvinaisen v-mäinen homma muuten sen ohjausventtiilin vaihto. Niitä 12mm junttureita ei tahtonut millään saada paikoilleen. No, onneksi pääsee vielä harjoittelemaan. Nimittäin varaosa-autosta joskus "toimivana" purettu ja nyt paikalle ähelletty venttiili vuotaa myös.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 17.11.2009 23:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Useinhan se ei ylösnostettuna vajoakkaan niin nopeasti??? Ovatpa tarkkoja noista vuodoista nykyään! Mulla oma beksi vikan kerran, (3v sitten) kun käytin jätti konttorin latialle vihreen lätäkön, niin siitä ei mainittu mitään. Moottorin märästä öljypohjasta kyllä.
PS: pitäis tuo -92 van viedä näytille josko sais leiman ja saisi sille arvoisensa "hautajaiset" ensi kesänä RANSKASSA. Tarkoitus olisi kuskata veneelle tarvikekuorma etelä Ranskaan.

Kirjoittaja:  jjutara [ 20.11.2009 18:52 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Vaihdoin takakorkkarin kalvon ja pannan parempiin, irrotin varaosa-autosta vuotamattoman ohjausventtiilin ja laitoin paikoilleen. Vein auton konttorille, jossa taas kerrottiin miten jousipallot päästävät nesteen väärälle puolelle yms huttua. Samaa mieltä oltiin katsurin kanssa siitä, ettei hydrauliikka ole enää uuden veroinen. Tällä kertaa riitti kuitenkin se, että auto pysyy ajossa ylhäällä, jousitus toimii ja vuotoja ei ole. Ts "leima" tuli paperiin ja jarruventtiilin vaihto siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 20.11.2009 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

citroen for ever kirjoitti:
PS: pitäis tuo -92 van viedä näytille josko sais leiman ja saisi sille arvoisensa "hautajaiset" ensi kesänä RANSKASSA. Tarkoitus olisi kuskata veneelle tarvikekuorma etelä Ranskaan.


Voit päästä paikallisten citroenharrastajien hämmästeltäväksi :mrgreen:

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 21.11.2009 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Siksipä juuri :lol: :roll: :o :geek: :cry: . Aion lisäksi ranskanmaalla hakea paikallisesta purkaamosta sinne takapenkinkin, jotta jälkikasvukin voi matkustaa sen parisataa kilometriä Nizzan lentoasemalta sitten veneelle. :idea: Niin ja kuvia laitan sitten joskus kun matka on tehty. Ehkä 15.8.2010 jälkeen. Aion muuten lähteä 30.5.2010 ajelemaan.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 22.11.2009 00:30 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

citroen for ever kirjoitti:
Siksipä juuri :lol: :roll: :o :geek: :cry: . Aion lisäksi ranskanmaalla hakea paikallisesta purkaamosta sinne takapenkinkin, jotta jälkikasvukin voi matkustaa sen parisataa kilometriä Nizzan lentoasemalta sitten veneelle. :idea: Niin ja kuvia laitan sitten joskus kun matka on tehty. Ehkä 15.8.2010 jälkeen. Aion muuten lähteä 30.5.2010 ajelemaan.


Nyt iski tietynlainen kateus/haikeus/hinku. Lähetä seikkailumatkalle. Onhan nuo kotimaan beksi-retketkin jo käyneet jossain määrin seikkailusta mutta tuollainnen "oikea" retki :P Xantialla vaikka, sekin on omanvärisenä jonkinlainen kummajaisuus. Sellainen C% ambulanssi olis aika siisti kotiintuominen :mrgreen:
Pitäiskö lähteä letkaan? :P

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 03.12.2009 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

No niin Vanhus käytetty konttorilla ja löysihän se inssi vian jolla sai hylyn aikaseksi. Oli näet tuossa viitisen vuotta sitten tönäissyt Hi-Ace karjapuskurillaan beksin koukun uuteen asentoon, niin tämä pilkun..... otti mitan käteen ja totesi pallon olevan liian lähellä koria??? Poista koukku niin saat leiman. Oli Inseillä ihmettelemistä, kun kerroin korilla ajetun kilometrimäärän. Nuorempi totes auton nähdessään "ompas heikon näköisessä kunnossa oleva sitikka, mutta niinhän ne yleensä". Pyysin arvaamaan kilometrit, kaveri totes ettei noilla paljon yli 300tkm yleensä ajeta. Meinas mennä tasapaino kuullessaan totuuden kori n.720tkm ja tekniikka 440tkm. Eikä autossa ole vielä yhtään hitsattua paikkaa. Lisäksi kerroin nuorelle, että koneessa on n.120-130hp ahtojen ollessa tällä hetkellä 1,4bar ja olleen tuolla tasolla n.200tkm ajan. K-arvo muuten 1,74 orkkis suuttimilla. Nyt sitten auto talviteloille odottamaan kevättä ja reissuun lähtöä. Ennen reissua pitää vielä ajaa sen verran, että saa käytettyä pesuaineet hydrauliikassa ja vaihtaa kaikki hihnat.
PS: oisko kellään luovuttaa kohtuukkisen hyvää uudempaa jarruventtiiliä ko autoon???? :?: Nykyinen kun suhisee lahjakkaasti ja pumppukin käy noin 10sek välein.

Kirjoittaja:  jjutara [ 12.02.2010 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BX jarruventtiilin vaihto, ABS:t

Päivitelläänpä tätäkin. Jarruventtiili vaihtui hyväkuntoiseen käytettyyn koneen ollessa tieltä. Vaihto sujui kohtalaisen helposti. Perä pysyy nyt ajoasennossa ainakin yön yli.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/