Kävin tämän ongelmapotilaan kotiuttamassa Putkimieheltä viikonloppuna, joten voisi olla aiheellista jatkaa ketjua.
Hakureissulla auto ei siis tosiaan suostunut käymään tyhjäkäyntiä kylmänä, ja lämpimänä kierrokset seilasivat yleensä jossain 2000 kieppeillä. Eli juuri kuten tässä ketjussa on kuvailtukin. Siirtymä PK-seudulta Vakka-Suomeen sujui kuitenkin ilman draamaa.
Aloin tutkimaan autoa, ja tein seuraavat huomiot:
-Paikallaan ollut muovinen kaasuläppä ei tiivistynyt täydellisesti imusarjaa vasten.
-Bensanpaineen säätimelle menevä alipaineletku oli halki.
-Paikallaan ollut auton alkuperäinen ECU (Sagem SL96) ei syystä tai toisesta enää ohjaa tyhjäkäyntimoottoria ainakaan ulospäin. Johdot ovat kyllä ECU:n plugilta mitattuna ihan oikein kytketty.
Olen näihin päiviin asti ajanut samalla moottorilla olevaa 1-korista Xantiaa, joka jää nyt helmavikaisena ja leimattomana seisomaan. Koska tämä yksilö on käynyt kaikissa tilanteissa hyvin, niin nappasin koko kaasuläppäkotelon (alumiinia) antureineen ja tyhjäkäyntisäätimineen tästä. Ohjausyksiköksi vaihdoin Putkimiehen mukaan antaman, vuotta vanhemman ECUn ajonestobokseineen ja transpondereineen. Nyt tilanne on jo lähellä normaalia:
-Kylmänä auto käynnistyy hyvin ja käy omin voimin korotettua tyhjäkäyntiä.
-Lämpimänä auto käynnistyy ja käy pääasiallisesti hyvin, tosin tuohon vanhempaan autoon verrattuna mittarin (ja korvakuulon) mukaan n. 100rpm kovempaa tyhjäkäyntiä eli 900-1000 paikkeilla.
-Puolilämpimänä käynnistettäessä kierrokset ryntäävät välillä pariin tonniin, kunnes "pakotat" ne kytkintä nostamalla alas. Tämän jälkeen kierrokset eivät enää nouse noin ylös, eivätkä jää leijumaan vaikka kaasua polkisi miten.
Auto on siis nyt jo ajokelpoinen, mutta tuo käytös puolilämpimänä ihmetyttää. Tuossa seisomaan jäävässä olisi kyllä paikallaan alle vuoden vanha Boschin MAP -anturi, jonka voisin vielä tähän vaihtaa ihan senkin takia, ettei se pihalla seisomassa parane.
Seuraavat asiat askarruttavat vielä mieltä:
-Olen ehtinyt ajamaan näiden toimenpiteiden jälkeen vastaa n. 200km, joten voisiko ECU edelleen hakea parametrejä kohdalleen vai vieläköhän tuossa on jotain vialla? (Viitaten siis tuohon puolilämpimänä sekoiluun)
-Keskuslukituksen kaukosäätö lopetti toimintansa ECU-swapin jälkeen. Saako tätä koodattua kuntoon ilman tietokonetta?
-Jos päätyisin vaihtamaan tuon vanhan, näppäimistöajonestollisen ECUn tähän, niin haittaakohan se, ettei luovuttaja-autossa ole ilmastointia? Vai säätääkö ECU tyhjäkäyntisäätimellä kierrokset oikeaksi ilman erillistä tietoa ilmastoinnin päällekytkemisestä?