Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Ecun vaihto Xantia
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30755
Sivu 2/2

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 20.08.2020 19:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Tarina jatkuu...

Sain siis auton leimaan muttta seuraavalla kerralla kierrokset taas omilla seikkailuillaan. :evil: Lämpimänä käy nätisti mutta käynnistettäessä kierrokset ryntäilee. Seuraavaksi vaihdoin termarikopasta eculle tietoa syöttävän anturin mutta ei tuota parannusta asiaan tuonut.

Mitäs seuraavaksi? Tyhjäkäyntimoottori siis saa kylmänä väärää tietoa jostakin, on oma diagnoosi. Mutta mistä?

Kirjoittaja:  mikaeli [ 29.08.2020 16:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Kannattanee kokeilla kolmattakin tyhjäkäyntimoottoria, ei se uusi(tarvike)kaan välttämättä niin hyvä ole. Toimiihan ne, yleensä, jotenkin ja itsekin tarvikeosia käytän, mutta.... Kallistuisin edelleen sen tyjäkäyntimoottorin kannalle, mites sen johdot ja liitin, kunnossa ja mitattu ecun pistokkeelta liittimeen?

Tyhjäkäyntimoottori ymmärtääkseni säätää moottorin ilmamäärää eli kierroksia, tuskin esim. Lämpöanturivika saisi ecua pyytämään vaikkapa 3000 rpm. Ecuhan tuota säädintä kuitenkin säätää...

Voihan toki myös kaasuläpän asentotunnistin olla rikki tai kaasuvaijeri niin tiukalla ettei läppä mene kokonaan kiinni kaasu ylhäällä. Onko se toinenkin huohottimen vastus kytketty irti? Omassa ainakin oli kaksi, tai on edelleen mutta kummankin johto irti, poltti sulaketta. Ehjiä en ole laittanut kun ilmankin tuntuu pärjäävän.

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.08.2020 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Kokeilehan nyt myös, että MAP-anturin liitin on varmasti kunnolla kiinni. Se saattaa jäädä huonosti paikoilleen ja aiheuttaa kyllä outoa käytöstä. Lambda-säädölle siirtyessä toiminta tasoittunee, pl. kovat kihidytykset yms?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.08.2020 13:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

juuri niin. hyvin harvoin älypää vikaantuu , mutta mahdollista sekin on. vikaantuu vain jos sählätään sähköjen kanssa miten sattuu

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 30.08.2020 15:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

mikaeli kirjoitti:
Kannattanee kokeilla kolmattakin tyhjäkäyntimoottoria, ei se uusi(tarvike)kaan välttämättä niin hyvä ole. Toimiihan ne, yleensä, jotenkin ja itsekin tarvikeosia käytän, mutta.... Kallistuisin edelleen sen tyjäkäyntimoottorin kannalle, mites sen johdot ja liitin, kunnossa ja mitattu ecun pistokkeelta liittimeen?

Tyhjäkäyntimoottori ymmärtääkseni säätää moottorin ilmamäärää eli kierroksia, tuskin esim. Lämpöanturivika saisi ecua pyytämään vaikkapa 3000 rpm. Ecuhan tuota säädintä kuitenkin säätää...

Voihan toki myös kaasuläpän asentotunnistin olla rikki tai kaasuvaijeri niin tiukalla ettei läppä mene kokonaan kiinni kaasu ylhäällä. Onko se toinenkin huohottimen vastus kytketty irti? Omassa ainakin oli kaksi, tai on edelleen mutta kummankin johto irti, poltti sulaketta. Ehjiä en ole laittanut kun ilmankin tuntuu pärjäävän.


Missä tuo toinen vastus on? Imusarjan alla? (muistelen nähneeni jotain vastaavaa)

Tyhjäkäyntimoottorin mäntä liikkuu omia aikojaan, sen toiminta näkyy kun putsari putkineen on poissa tieltä.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 30.08.2020 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Yhdessä omassa nuo kaksi vastusta oli peräkkäin, joissakin on ollut yksi. Ilmeisesti melkein mikä vaan on noiden osalta mahdollista. Jos olen oikein ymmärtänyt, noita on jälkeenpäin lisäilty näihin?vaikkapa ecun sulake saattaa palaa yllättäen yms.

Tyhjäkäyntimoottori tai luisti/mäntä mikä siel liikkuu, jos jumittelee niin ainakin yksi ongelmatapaus toimi niin, että kierrokset oli jatkuvasti koholla, paitsi joskusvahingossa oikein, tai jopa alle, jolloin sammui. Irrallaan moottori ja luisti näyttivät siis toimivan oikein, mutta käytännössä ei toiminut... Ilmeisesti käskyt meni perille, mutta säädön toteutuminen vaihteli.

Toisessa heijasi tyhjäkäynti n 700 - 2000 välillä, eli ilmeisesti tässäkin asennon muutos tapahtui liian hitaasti tai sitten pienet muutokset eivät onnistuneet. Sitten kun tarvi enemmän säätää. Niin luisti jaksoi liikkua.

Nämä kaikki on siis omia oletuksia ja pohdintoja kahdesta omasta autosta, kummassakin tapauksessa olin alunperin vahvasti sitä mieltä että kyseinen osa on ehjä...

Jos ei homma selviä nii ei muuta ku auto nokialle joku lauantai ja testataan mikä vaivaa, tuossa tallissa on ehjästä moottorista puretut osat ecu:sta lähtien vielä jäljellä. Ja pihassa yksi farkku jonka voin sit myydä jossei vika löydy... Luulisi löytyvän, vianhaku halpaa ja osat.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 30.08.2020 15:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

mikaeli kirjoitti:
Yhdessä omassa nuo kaksi vastusta oli peräkkäin, joissakin on ollut yksi. Ilmeisesti melkein mikä vaan on noiden osalta mahdollista. Jos olen oikein ymmärtänyt, noita on jälkeenpäin lisäilty näihin?vaikkapa ecun sulake saattaa palaa yllättäen yms.

Tyhjäkäyntimoottori tai luisti/mäntä mikä siel liikkuu, jos jumittelee niin ainakin yksi ongelmatapaus toimi niin, että kierrokset oli jatkuvasti koholla, paitsi joskusvahingossa oikein, tai jopa alle, jolloin sammui. Irrallaan moottori ja luisti näyttivät siis toimivan oikein, mutta käytännössä ei toiminut... Ilmeisesti käskyt meni perille, mutta säädön toteutuminen vaihteli.

Toisessa heijasi tyhjäkäynti n 700 - 2000 välillä, eli ilmeisesti tässäkin asennon muutos tapahtui liian hitaasti tai sitten pienet muutokset eivät onnistuneet. Sitten kun tarvi enemmän säätää. Niin luisti jaksoi liikkua.

Nämä kaikki on siis omia oletuksia ja pohdintoja kahdesta omasta autosta, kummassakin tapauksessa olin alunperin vahvasti sitä mieltä että kyseinen osa on ehjä...

Jos ei homma selviä nii ei muuta ku auto nokialle joku lauantai ja testataan mikä vaivaa, tuossa tallissa on ehjästä moottorista puretut osat ecu:sta lähtien vielä jäljellä. Ja pihassa yksi farkku jonka voin sit myydä jossei vika löydy... Luulisi löytyvän, vianhaku halpaa ja osat.


Mullakin tuo yksi raato josta jo melkein kaikki osat oon vaihtanu :D Mutta ainapa se on hedelmällisempää kahdestaan asiaa pohtia. Saatanpa joku päivä lähteä retkelle jos ei tokene :)

Kirjoittaja:  mikaeli [ 30.08.2020 15:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Eihä siinä oo johtosarjassa vikaa? Kannattais ecun liittimestä mittailla vähän antureille päin. Se saattaa kummasti helpottaa vian löytymistä, jos ei oo vielä. Tehty, sitten kun vertaa ecun liittimestä saatuja tuloksia anturin kannasta mitattuun, voi yllättyä... Bx:stä löyty ekalla kertaa ainakin 6 huonoa johtoa ja myöhemmin viel 1, kummasti alko toimimaan paremmin :mrgreen:

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 30.08.2020 16:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

mikaeli kirjoitti:
Eihä siinä oo johtosarjassa vikaa? Kannattais ecun liittimestä mittailla vähän antureille päin. Se saattaa kummasti helpottaa vian löytymistä, jos ei oo vielä. Tehty, sitten kun vertaa ecun liittimestä saatuja tuloksia anturin kannasta mitattuun, voi yllättyä... Bx:stä löyty ekalla kertaa ainakin 6 huonoa johtoa ja myöhemmin viel 1, kummasti alko toimimaan paremmin :mrgreen:


No tuohonhan se alkaa kallistua. Mistä kunkin anturin oikeat pinnit saa? Onko jotain karttaa tms?

Nyppäsin irti toisenkin astuksen imusarjan alta, ei vaikutusta. Nyppäsin irti hiilipurkille menevästä letkusta piuhan, ei vaikutusta.

Sormen kun tökkää tyhjäkäyntimoottorin imukoloon niin meno rauhoittuu normaaliksi. Sormi pois ja kierrokset kohoaa. Kaasua niin kierrokset jää heilumaan. Sormi reikään ja taas meno rauhoittuu.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 30.08.2020 17:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

mikä todistaa että joutokäyntimoot. ei ei toimi oikein . jos vahdat iha´n uuden niin ekässa käynnistyksessä EI saa päinää kaasua . anta käydä niinkun käy kunnes älypää asettelee moottorin oikeihin arvoihin

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.08.2020 23:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

kokemjne kirjoitti:
mikä todistaa että joutokäyntimoot. ei ei toimi oikein
Todistaa sen, että joutokäyntimoottori ei toimi oikein tai se saa väärän ohjauksen. Mutta ei erottele sitä, kummassa niistä on ongelma. :roll: . Pitäisi verrata ko. kikkareen saamaa ohjausta ja toimintaa (liikettä) toisiinsa, jotta voisi erotella, kummassa osapuolessa vika on.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 11.10.2020 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Aikansa motivaatiota haettaessa ja syksyn myös uhkaavasti lähestyessä vaihdoin takaisin vanhan ecun ja toisen tyhjäkäyntimoottorin. Homman ollessa lähes purkissa huomasin että tyhjäkäyntimoottorin pistokkeesta puuttui laitimmaisen pinnin vastakappale. Tai se oli painunut syvälle pistokeeseen eikä todenäköisesti saanut kontaktia. Varaosa-autossa on ehjä joten elimensiirto edessä? Vai onko tuohon joku helpompi patentti ettei tarvita ruveta johtoja kolvailemaan?

Liitteet:
Pistoke.JPG
Pistoke.JPG [ 27.91 KiB | Katsottu 1562 kertaa ]

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.10.2020 11:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Onko siinä edes neljää johtoa? Jos et saa pinniä esiin niin liitin vaihtoon.

Kirjoittaja:  laakeri [ 11.10.2020 21:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Putkimies22 kirjoitti:
Vai onko tuohon joku helpompi patentti ettei tarvita ruveta johtoja kolvailemaan?
Älä nyt mitään kolvaile ainakaan. Ota jostain varaosavehkeestä ehjä liitin ja yhdistä se johtosarjaan puriste-/kutistejatkoilla.
Teuski kirjoitti:
Onko siinä edes neljää johtoa? Jos et saa pinniä esiin niin liitin vaihtoon.
Kyllä siinä neljä pitäisi olla.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 17.10.2020 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.

Nyt kun johto on ehjätty visi tietty taas kokeilla vaihtaa ecu, kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori toiseen.

Melkoista hakuammuntaa on tämä. Ja kohta tulee lunta niskaan tuolla pihalla :D

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.10.2020 01:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Putkimies22 kirjoitti:
Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.
Vai olisiko jopa niin, että pelaa vain lambdasäädöllä ollessaan? Vanha katujen sääntö: jos on ruisku, ei tarvitse ryyppyä. Pätee myös autoihin. :roll:

Tyhjäkäyntimoottori siis vaikuttaisi pelaavan, jos kerran lambdasäädön perässä pelaa. Tarkistahan nyt ainakin lämpö- ja MAP-anturit. Jos liian laihaa tuntuu arvailevan, niin voisi luulla liian lämpimäksi? Jossain Xantiassa ainakin jotkut lämpöanturit olivat 0°C:ssa reilut 5 kΩ ja 20°C:ssa jotain 2...3 kΩ väliltä. Noihin jos osuu - mieluiten ECU:n liittimeltä mitattuna, niin tuskin on pahasti vikaa sillä suunnalla sitten. Voikin sitten MAP:ia ihmetellä.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 18.10.2020 12:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

laakeri kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.
Vai olisiko jopa niin, että pelaa vain lambdasäädöllä ollessaan? Vanha katujen sääntö: jos on ruisku, ei tarvitse ryyppyä. Pätee myös autoihin. :roll:

Tyhjäkäyntimoottori siis vaikuttaisi pelaavan, jos kerran lambdasäädön perässä pelaa. Tarkistahan nyt ainakin lämpö- ja MAP-anturit. Jos liian laihaa tuntuu arvailevan, niin voisi luulla liian lämpimäksi? Jossain Xantiassa ainakin jotkut lämpöanturit olivat 0°C:ssa reilut 5 kΩ ja 20°C:ssa jotain 2...3 kΩ väliltä. Noihin jos osuu - mieluiten ECU:n liittimeltä mitattuna, niin tuskin on pahasti vikaa sillä suunnalla sitten. Voikin sitten MAP:ia ihmetellä.


Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.10.2020 23:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Putkimies22 kirjoitti:
Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.
Ei rikkaampaa seosta kylmänä vaan jokaiseen tilanteeseen sopivaa seosta jatkuvalla säädöllä. Kylmänä mennään avoimella säädöllä ja lämpimänä suljetulla. Poikkeuksena voi tosin olla ainakin täyskaasukiihdytys, jolloin vaihdetaan avoimelle säädölle. Voit muuten tehdä pienen lisätestauksen nyppäämällä lambdan piuhat irti, jolloin ECU ei voi vaihtaa suljetulle säädölle ja huono toiminta jatkuu niiden muutaman minuutin jälkeenkin.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 18.10.2020 23:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

laakeri kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.
Ei rikkaampaa seosta kylmänä vaan jokaiseen tilanteeseen sopivaa seosta jatkuvalla säädöllä. Kylmänä mennään avoimella säädöllä ja lämpimänä suljetulla. Poikkeuksena voi tosin olla ainakin täyskaasukiihdytys, jolloin vaihdetaan avoimelle säädölle. Voit muuten tehdä pienen lisätestauksen nyppäämällä lambdan piuhat irti, jolloin ECU ei voi vaihtaa suljetulle säädölle ja huono toiminta jatkuu niiden muutaman minuutin jälkeenkin.


Mitä on avoin ja suljettu säätö?

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.10.2020 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Putkimies22 kirjoitti:
Mitä on avoin ja suljettu säätö?
Suljetussa säätöpiirissä on takaisinkytkentä säädettävästä suureesta, jota avoimessa säätöpiirissä ei ole. Ottomoottorin seosta voidaan saadaa suljetulla säädöllä pakokaasun jäännöshappea säätösuureena käyttämällä ja niin nykymoottoreissa yleensä tehdäänkin - pl.mm. käynnistys.

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.10.2020 00:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

Itse kokeilisin vielä temppuilla tyhjäkäyntimoottorin kanssa, sen oireet on moninaisia ja kai voisi toimia jossain pienellä alueella, muttei enää isommassa säädössä startissa. Muistan joskus tapelleeni tarvikkeen kanssa, joka tosin oli ollut jonkun kuukauden. vaihdoin takaisin putsatun alkuperäisen (Luulen että saattoi olla jopa tehtaan laittama alkuperäinen) ja se putsattuna toimi monta vuotta ja useamman omistajankin ajan. Putsaukseen käytin mitä sattui olemaan käsillä jotain spray-öljyä ja putsattuna sitä pysty työntelemään ihan käsivoimin edestakaisin (eli ruuvi pyöritti askelmoottoria), tuo oli 2.0i, en tiedä onko kaikissa niin harva kierre että voi toimia "nurinpäin". Jotenkin muistelen että olisi vaatinut useamman startin että löysi uuden alkuasennon? (silloin putsasin sen reiänkin puoliskon, mutta en tiedä voiko se siihen jumittaa, ainakin kartioon tulee kulumajälkiä). Ruiskukawasakissa (80-luvun alusta) muistan ihmetelleeni, aika pian hankkimisen jälkeen, kunnei pyörä juuri yhtään hiljennä moottoritien ramppia lähestyttäessä vaikka kaasu on täysin pois, kytkin pohjaan ja moottori huutaa kuin riivattu... kesti hetken ennen kuin keksin laittaa "ryypyn" pois. Tuossa digiruiskussa oli käsin säädettävä lisäilmaluisti ja se oli jäänyt täysille ja pyörä oli minulle uusi... Mutta tuota pystyi myös käyttämään köyhän miehen vakionopeusäätimenä jos halusi lepuuttaa kaasukättä, ei vaan toimi mäkisessä maastossa, eikä oikein riittänyt kuin noin 100 km/h asti.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 20.10.2020 09:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Ecun vaihto Xantia

olli__o kirjoitti:
Jotenkin muistelen että olisi vaatinut useamman startin että löysi uuden alkuasennon?


Jos näin on niin silloinhan tuolla pitäisi nyt ensin ajella viikon (?) päivät ennenkuin taas tekee jotain? Kiinni on nyt vanhempi tkm, autossa ostettaessa kiinni ollut uudempi on myös vaihtoehtona.

Sivu 2/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/