Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX25Gti ilmastoinnin painekytkin
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30804
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  hogander [ 16.08.2020 11:50 ]
Viestin otsikko:  CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

CX ilmastointi rupeaa sähköisesti olemaan ehjä. Kompressorin magneettikykin naksahtaa. Kylmää vaan ei tunnu tulevan. En kovin kauaa uskalla sitä kompressoria pyörittää, kun en ole olenkaan varma, onko siellä kylmäainetta lainkaan.

Kuvien mukaan siellä pitäisi olla painekytkin. Mistähän tuo mahtaa löytyä autosta? Eikö tuon painekytkimen pitäisi nimenomaan toimia niin, että, jos paineet liian alhaalla (järjestelmä tyhjä) niin kompressoria ei kytketä?

Liitteenä kuva. Osa nro 700 on painekytkin ja 410 se magneettikykin.

Kuva

Kirjoittaja:  vtsbx [ 16.08.2020 13:46 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Melkein aiheeseen eli tossa kuutosessa ei nyt lähde kompura edes yrittämään kylmää ja ainut mitä löysin on ” low pressure safety” on active. Vielä en tiedä onko tuossa painekytkin vai paineanturi.
En siis löytänyt mistään paineelle todellisia arvoja niin voisi olla että vain kytkin.
Mutta Noin sen siis luulisi toimivan että jos ei painetta ei edes yritetä.
Joskus kuulin seuraavan vinkin jos haluaa tietää onko järjestelmä täysin tyhjä.. (suhauttaa siitä täyttö venttiilistä )
Ja eikös se painekytkin ole useimmiten siinä kennon päässä? Ja vielä sisään menon puolella?

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.08.2020 13:51 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

vtsbx kirjoitti:
Ja eikös se painekytkin ole useimmiten siinä kennon päässä? Ja vielä sisään menon puolella?
Kyllä niitä on kuivaimen päälläkin näkynyt. Sieltä suunnalta voisi lähteä cexissäkin etsimään kenties, jos ei kennolta löydy?
Liitteet:
cx_ac.jpg
cx_ac.jpg [ 110.46 KiB | Katsottu 7582 kertaa ]

Kirjoittaja:  mikaeli [ 16.08.2020 13:56 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Luulin että se toimii juurikin toisin päin, katkaisee pumppauksen kun paine riittävän iso? Eikös se sijaitse painepuolella eli kompressorin jälkeen. Ainakin uudemmissa se on ilmastoinnin(kylmäaineen)kuivaimen päädyssä kiinni.

Ja osaa ainakin xantiassa mennä jotenkin niin jumiin talvella/käyttämättömänä, että vaatii keväällä vähän koputtelua, että ilmastointi toimii taas. Pari kpl tällaisia tullut vastaan, "ilmastointi rikki, kylmäaineet karannut" ollut tuomiona...

Kirjoittaja:  vtsbx [ 16.08.2020 14:13 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Vai olisiko vanhoissa vain ylipaine kytkin joka siis katkoisi kompuraa ja uudemmissa ala ja yläraja? Ja vielä uudemmissa siis jo anturi ja äly hoitelee kompuraa päälle/pois ?
Jos olis noin niin selittäisi miksi vanhoissa teho hiipuu määrän vähetessä ja nää uudet romut vaan lakkaa yhtäkkiä toimimasta..

Kirjoittaja:  Teuski [ 16.08.2020 16:18 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Eiköhän se alaraja ole vanhemmissakin ettei kompuraa tyhjänä pyöritetä...

Kirjoittaja:  betaromeo [ 16.08.2020 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Me ollaan ihan kokeiltu noita paineilmalla 3-4 bar painetta, niin näkee lähteekö kompura päälle. Jätetty jopa yöksi paineet, niin tietää aamulla onko vuotanut? Sen jälkeen ilma pois ja täyttö kaasulla, jos ei tule kylmää, niin paineanturi vaihtoon, kun ei sen kautta ainakaan uudemmissa tyhjennä järjestelmää.

Kirjoittaja:  hogander [ 16.08.2020 17:59 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Tässä kyllä lähtee se kompura päälle. Kuuluu ja näkyy selvästi, että kompressorin magneettikytkin vetää, kun ilmastoinnin laittaa päälle. Löysin sen painekytkimen ja se on tosiaan siinä kuivaimessa kiinni. Voisikohan se painekytkin olla jumissa siten, että pitää kytkettynä vaikka ei paineita.

Kirjoittaja:  vtsbx [ 16.08.2020 18:11 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

No onneksi tässä maassa jotkut työt on ihan luvanvaraista hommaa ja jotkut vielä niitä ihan lupien kanssa tekee...
Mutta joo äkkiseltään kurkkasin yhdestä kennosta mikä jäänyt nurkkiin niin totta tosiaan tuossa painekytkimessä on venttiili eli ei karkaa kylmäaineet. (Siis kennon puolella on liitäntä pisteessä venttiili)
Kenno joko ykkössarjalaisesesta vitosesta tai X7.
Ja onko konsensus siis niin että vähintään alarajan painekytkin näissä aina on? Ja sitten kehittyneemmässä yläraja tai paine anturi ja äly?
Ja eiköhän ne ilmastointihuollossa kerro onko järjestelmä tyhjä vai täysi jos ei muuten selkene.

Kirjoittaja:  Akseli [ 16.08.2020 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

vtsbx kirjoitti:
Melkein aiheeseen eli tossa kuutosessa ei nyt lähde kompura edes yrittämään kylmää ja ainut mitä löysin on ” low pressure safety” on active. Vielä en tiedä onko tuossa painekytkin vai paineanturi.
En siis löytänyt mistään paineelle todellisia arvoja niin voisi olla että vain kytkin.
Mutta Noin sen siis luulisi toimivan että jos ei painetta ei edes yritetä.
Joskus kuulin seuraavan vinkin jos haluaa tietää onko järjestelmä täysin tyhjä.. (suhauttaa siitä täyttö venttiilistä )
Ja eikös se painekytkin ole useimmiten siinä kennon päässä? Ja vielä sisään menon puolella?

Moottorin ecun parametreista löytynee se paineanturin data.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 16.08.2020 18:29 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

vtsbx kirjoitti:
No onneksi tässä maassa jotkut työt on ihan luvanvaraista hommaa ja jotkut vielä niitä ihan lupien kanssa tekee...
Mutta joo äkkiseltään kurkkasin yhdestä kennosta mikä jäänyt nurkkiin niin totta tosiaan tuossa painekytkimessä on venttiili eli ei karkaa kylmäaineet. (Siis kennon puolella on liitäntä pisteessä venttiili)
Kenno joko ykkössarjalaisesesta vitosesta tai X7.
Ja onko konsensus siis niin että vähintään alarajan painekytkin näissä aina on? Ja sitten kehittyneemmässä yläraja tai paine anturi ja äly?
Ja eiköhän ne ilmastointihuollossa kerro onko järjestelmä tyhjä vai täysi jos ei muuten selkene.


Tuo on totta, eihän kaasua edes myydä, jollei ole lupaa ja paineilma onkin kätevä kokeilemiseen, kun siitä ei aiheudu ympäristöhaittaa niin paljon, kun putki halkeaa kaasun täytön yhteydessä. ;)

Kirjoittaja:  hogander [ 16.08.2020 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

vtsbx kirjoitti:
Ja onko konsensus siis niin että vähintään alarajan painekytkin näissä aina on? Ja sitten kehittyneemmässä yläraja tai paine anturi ja äly?


Jossain vaiheessa ymmärsin, että olisi mekaaninen ylipaineen esto. En nyt muista mistä sen tiedon kaivoin, mutta vararenkaan alla semmoinen aski johon se kompuran putki menee ja lauduttimelta toinen.

Kirjoittaja:  vtsbx [ 16.08.2020 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Joo tossahan noi ruudulla lukee eli low pressure safety on 3bar ja high pressure safety 27bar.
Ja joo voihan tosiaan itse kompurassakin olla ylipaine suoja tms. Ja ei sitten ole se kennon anturissa oleva venttiili aina tiivis.. Mutt selvisi nyt siis samalla että ettei ole täysin tyhjä mutta ilmeisesti alle tuon 3bar kun ei käymään lähde..

Kirjoittaja:  Teuski [ 16.08.2020 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Samassa kytkimessä voi olla ylä- ja alaraja. Ei tarvitse olla anturi.

Kirjoittaja:  vtsbx [ 16.08.2020 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Teuski kirjoitti:
Samassa kytkimessä voi olla ylä- ja alaraja. Ei tarvitse olla anturi.

Joo tuon huomasin tuossa päivällä kun noita ihmettelin . Jossain jopa 3 eri kytkentä pistettä. Ja tässä kuutosessa sit jo kait anturi eikä kytkin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.08.2020 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Teuski kirjoitti:
Samassa kytkimessä voi olla ylä- ja alaraja.
Kuten esimerkiksi Xantiassa on.

Kirjoittaja:  hogander [ 16.08.2020 20:16 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Teuski kirjoitti:
Samassa kytkimessä voi olla ylä- ja alaraja. Ei tarvitse olla anturi.


Näin se täytyy olla.

Eli kompressori käy. Toinen kompressorille tuleva putki on selkeästi lämmin. Toinen viileämpi, kaiketi jotain siis tapahtuu? Voisikohan olla, että ilma ei vaan ohjaudu oikein höyrystimen kautta ja tästä syystä viileää ilmaa ei tule ohjaamoon. Kuinkahan syvällä tuo höyrystin on tuolla kojelaudan takana...

Kirjoittaja:  jptcool [ 16.08.2020 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

Höyrystin on lämppärin kennon kanssa peräkanaa, höyrystin lähempänä konehuonetta. Kompuralta lähtevä ohuempi putki pitää olla kuuma ja paksumman kylmä. Kuivaimen lämpötila hyvä, jos kädenlämpöinen mutta usein on kuumempi olosuhteista johtuen. Paineilma on hyvä renkaantäyttöön mutta ilmastointilaitteeseen ei ikinä paineilmaa. Ilman sisältämä kosteus on pahinta myrkkyä systeemille. Vain typpeä koeponnistuksiin.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 16.08.2020 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

jptcool kirjoitti:
Höyrystin on lämppärin kennon kanssa peräkanaa, höyrystin lähempänä konehuonetta. Kompuralta lähtevä ohuempi putki pitää olla kuuma ja paksumman kylmä. Kuivaimen lämpötila hyvä, jos kädenlämpöinen mutta usein on kuumempi olosuhteista johtuen. Paineilma on hyvä renkaantäyttöön mutta ilmastointilaitteeseen ei ikinä paineilmaa. Ilman sisältämä kosteus on pahinta myrkkyä systeemille. Vain typpeä koeponnistuksiin.


Onko noin tuon paineilman kanssa, kun järjestelmä vaatii pienen tuhauksen, kun jo painetta niin paljon, että näkee kompuran käynnistyvän? Toiseksi alipainetta täytön yhteydessä vedetään kuitenkin se 15min. Typpi varmaan parempi ja laitetaanhan sitä meillä renkaisiinkin, mutta eri syystä.

Kirjoittaja:  hogander [ 17.08.2020 19:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

jptcool kirjoitti:
Höyrystin on lämppärin kennon kanssa peräkanaa, höyrystin lähempänä konehuonetta. Kompuralta lähtevä ohuempi putki pitää olla kuuma ja paksumman kylmä. Kuivaimen lämpötila hyvä, jos kädenlämpöinen mutta usein on kuumempi olosuhteista johtuen. Paineilma on hyvä renkaantäyttöön mutta ilmastointilaitteeseen ei ikinä paineilmaa. Ilman sisältämä kosteus on pahinta myrkkyä systeemille. Vain typpeä koeponnistuksiin.


Putkien lämpötilat täsmää. Tosin tuo paksu putki ei mikään erityisen viileä ole. Ohuempi on kyllä kuuma. Tuo höyrystin näkyy tuolta keskikonsolin aukosta kun on sen lämpötilan säätömodulin purkanut pois tieltä. Pääsee ihan kädellä tunnustelemaan. Ei mitenkään erityisen viileä ole tuo. Ilma kulkee sen kautta ja ohjautuu oikein kun pyörittää sitä lämpötilan säätö rullaa.

Olisikohan vaan aineet vähissä? Taidanpa kasata ja viedä koeponnistukseen ja täyttöön tämän. Mitähän ainetta tähän pitää laittaa?

Kirjoittaja:  Northstar [ 17.08.2020 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

hogander kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Höyrystin on lämppärin kennon kanssa peräkanaa, höyrystin lähempänä konehuonetta. Kompuralta lähtevä ohuempi putki pitää olla kuuma ja paksumman kylmä. Kuivaimen lämpötila hyvä, jos kädenlämpöinen mutta usein on kuumempi olosuhteista johtuen. Paineilma on hyvä renkaantäyttöön mutta ilmastointilaitteeseen ei ikinä paineilmaa. Ilman sisältämä kosteus on pahinta myrkkyä systeemille. Vain typpeä koeponnistuksiin.


Putkien lämpötilat täsmää. Tosin tuo paksu putki ei mikään erityisen viileä ole. Ohuempi on kyllä kuuma. Tuo höyrystin näkyy tuolta keskikonsolin aukosta kun on sen lämpötilan säätömodulin purkanut pois tieltä. Pääsee ihan kädellä tunnustelemaan. Ei mitenkään erityisen viileä ole tuo. Ilma kulkee sen kautta ja ohjautuu oikein kun pyörittää sitä lämpötilan säätö rullaa.

Olisikohan vaan aineet vähissä? Taidanpa kasata ja viedä koeponnistukseen ja täyttöön tämän. Mitähän ainetta tähän pitää laittaa?

Alunperin CX:ssä R12..Jota ei enää saa mistään laillisesti.Suosittelen muutossarjaa 134:selle (Vaatii adapterit venttiileihin+synteettisen öljyn kompressoriin,myös O-renkaiden vaihtoa suositellaan,tosin minulla ei ole ikinä ollut tarvetta niitä uusia,on toiminut vanhoilla hyvin)
p.s Minulla tallessa parisen kiloa R12,mutta ei siihen sopivaa täyttölaitetta,jos jollain on,niin saa halvalla ostaa kaasun.

Kirjoittaja:  jptcool [ 18.08.2020 00:49 ]
Viestin otsikko:  Re: CX25Gti ilmastoinnin painekytkin

hogander kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Höyrystin on lämppärin kennon kanssa peräkanaa, höyrystin lähempänä konehuonetta. Kompuralta lähtevä ohuempi putki pitää olla kuuma ja paksumman kylmä. Kuivaimen lämpötila hyvä, jos kädenlämpöinen mutta usein on kuumempi olosuhteista johtuen. Paineilma on hyvä renkaantäyttöön mutta ilmastointilaitteeseen ei ikinä paineilmaa. Ilman sisältämä kosteus on pahinta myrkkyä systeemille. Vain typpeä koeponnistuksiin.


Putkien lämpötilat täsmää. Tosin tuo paksu putki ei mikään erityisen viileä ole. Ohuempi on kyllä kuuma. Tuo höyrystin näkyy tuolta keskikonsolin aukosta kun on sen lämpötilan säätömodulin purkanut pois tieltä. Pääsee ihan kädellä tunnustelemaan. Ei mitenkään erityisen viileä ole tuo. Ilma kulkee sen kautta ja ohjautuu oikein kun pyörittää sitä lämpötilan säätö rullaa.

Olisikohan vaan aineet vähissä? Taidanpa kasata ja viedä koeponnistukseen ja täyttöön tämän. Mitähän ainetta tähän pitää laittaa?


RS 24 tai Isceon 49, jos jostain löytyy. Nortti tuossa kertoikin kuvion jatkoa silmällä pitäen.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/