Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=30964 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Jumper [ 22.09.2020 10:34 ] |
Viestin otsikko: | Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Niin, huomasin että moottorissa onkin ihan normi öljyä, eikä tuota suotimelle tarkoitettua... Onko pikimmiten vaihdettava öljyt, ja sormet ristissä pelättävä.. niin mitä.. Vai kuis.. kokemuksia... Citroen C5 2.0 Hdi moottorissa Motonetin 5w-40 DieselSyn öljyy.. noi purkit niin saman näköisiä.. https://m.motonet.fi/fi/tuote/599505?aj ... malli=2007 |
Kirjoittaja: | olli__o [ 22.09.2020 11:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Jumper kirjoitti: Niin, huomasin että moottorissa onkin ihan normi öljyä, eikä tuota suotimelle tarkoitettua... Onko pikimmiten vaihdettava öljyt, ja sormet ristissä pelättävä.. niin mitä.. ... Ainoa kai mitä se voisi aiheuttaa on hiukkassuodattimen tukkeutuminen (aiemmin) - ei mitään kokemusta, ehkä vaikuttaa myös paljonko kone kuluttaa öljyä (eikä kulutusta aina huomaa mittatikusta, koska osa korvautuu polton yhteydessä jälkiruiskutetulla dieselillä), enkä osaa antaa mitään suositustakaan. Hiukkassuodattimien kanssa käytetään sellaisia öljyjä, joissa lisäaineistus ei aiheuta "palamatonta" tuhkaa (Rikki, fosfaatti ja metalliset lisäaineet korvattu muilla). Toisaalta ei kai noi suodattimetkaan ainakaan ulkomailta ja itse vaihtaen ihan järjettömän hintaisia ole. |
Kirjoittaja: | Mustis [ 22.09.2020 19:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Vastaan: D. Kanada Eli ajetaan onnellisena seuraavaan öljyn vaihtoon ja huomataan että taivas ei tippunutkaan niskaan. |
Kirjoittaja: | Hessu [ 22.09.2020 19:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Pitäisi käyttää Low SAPS öljyä, joka ei kuorruta suodatinkennoa mutta taitaa nuo lisäaineistukset olla aika vähissä nykyään muutenkin. Klassikkomoottoreiden öljyissä niitä kai hiukan enemmän on, tosiharrastajat hulauttaa vielä ZDDP:tä sekaan. |
Kirjoittaja: | powerage [ 22.09.2020 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Ei ne lisäaineistukset ainakaan vähentyneet ole uusissa öljyissä, päin vastoin. Sinkki on vähentynyt nykyaikaisissa öljyissä, se on korvattu toisilla lisä-aineilla. ZDDP omatoiminen lisääminen todellisuudessa määrätyn rajan yli vain huonontaa ominaisuuksia, siitä on myös joskus löytynyt tutkimustuloksia netistä. Paremmilla lisäainepaketeilla hydrokrakattu öljy on lähes samalla tasolla kuin PAO pohjaiset öljyt. |
Kirjoittaja: | powerage [ 22.09.2020 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
https://540ratblog.wordpress.com/ |
Kirjoittaja: | Jumper [ 23.09.2020 13:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Mustis kirjoitti: Vastaan: D. Kanada Eli ajetaan onnellisena seuraavaan öljyn vaihtoon ja huomataan että taivas ei tippunutkaan niskaan. Näin ajattelin. Tuo varoituskin on muotoa saattaa aiheuttaa... |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 23.09.2020 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
HDi240-moottorin kohdalla olen ymmärtänyt tuhkaavien öljyjen aiheuttavan mahdollisesti kampiakselin laakerivaurion. Eli en ainakaan tuohon uskalla laittaa kuin juuri oikean speksin öljyä. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.09.2020 00:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Moottoriöljy DPF/FAP-suotimella. mitä tapahtuu jos |
Xantippa kirjoitti: HDi240-moottorin kohdalla olen ymmärtänyt tuhkaavien öljyjen aiheuttavan mahdollisesti kampiakselin laakerivaurion. Eli en ainakaan tuohon uskalla laittaa kuin juuri oikean speksin öljyä. Luulisin että jos koneen sisäinen voitelu häiriintyy, niin kyse on jollain muulla tavalla epäsopivista öljyistä, ainakin syy miksi low-SAPS öljyt kehitettiin on ettei ne tuki hiukkassuodatinta, DPF:ää (tai ranskaksi lyhenne FAP, un filtre à particules), esimerkiksi hyvä perinteinen metalli-metalli hankauksen (esim nokissa) kestävä lisäaine ZDDP aiheuttaa myös mustalietettä koneeseen ja se sekä ihan nokikarsta aiheuttaa ongelmia laakereissa ja sylinteriseinissä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |