|
Kirjoittaja |
Viesti |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 25.09.2020 20:33 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Mun XM y3 2 litranen tihkuu vähän öljyä ja tulos että moottorin takana on pirunmoinen sotku. Olen vaihtanut hihnapyörien puoleisen stefan joitakin vuosia sitten mutta tihkuminen jatkuu ihan samaa vauhtia. Sillä ei ajella kuin muutama tuhat kilsaa kesässä. Mikähän siinä vaihdossa meni pieleen? Pitääkö se stefa takoa aivan pohjaan. Muistelen että se stefa tiivistää vain akselin holkin runkoon ja osa oli vain metalli vasten metallia, tai jotakin muuta kummallista siinä oli
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 25.09.2020 22:17 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onhan stefa ihan suorassa pesässä, onhan? Tarkistitko onko sisähuuli syönyt uran akseliin? Jos on, siistiskö hienolla santapaperilla? Ja varmistitko että uusi stefa ei osu samaan uraan (koska se ei kuitenkaan mene täysin suoraan, ja jos jää kuluneen uran päälle niin varmasti vuotaa)? Vuotaako se ensinkään sieltä stefasta vai öljypohjan ja lohkon saumasta? Onko se vapaastihengittävä vai t.c.t?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 26.09.2020 06:14 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
miten ois jos vaihtaisit kampiaks, takastefan. tosin se on operaationa haasteellsempi kun lootan joutuu ottamaan pois
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 26.09.2020 10:53 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Tämä on -92 mallin perusversio. Ainakin se vuotaa kampiakselin etummaisesta stefasta koska sen alla on öljyä. Ajoviima sitten levittää sitä. Olen tapellut asian kassa pitkään. Olen vaihtanut viime kesänä tämän takia vesipumpun ja öljypohjan tiivisteen mutta niistä ei ollut apua. Tämän asian on tehnyt sekavaksi kun tihkunut öljy pehmensi moottorin takaa lähtevät vesiletkut jolloin sotkuun lisääntyi jäähdytysnestettä. Se selvisi kun nestettä alkoi kadota. Letkujen päät olivat kuin purukumia. Se korjaantui kun napsasin 5 cm letkujen päästä pois ja pituus riitti vielä hyvin. Autolla on takana vain 200k kilsaa
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 26.09.2020 11:00 |
Viestit: 724
|
En noita XU-koneita tunne tai ole avannut koskaan edes jakokoppaa niistä. Voisiko kuitenkin tuossa venttiilikopan tiiviste/mahdollinen välikansi vuotaa jakokopan sisään, kuten EW-koneissa usein käy. Tai sitten nokka-akselin tiiviste?
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 26.09.2020 12:34 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Koneen yläosa on aivan kuiva eikä jakokotelon sisällä näy öljuä muualla kuin alaosassa.
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 01:10 |
Viestit: 724
|
Roplaaja kirjoitti: Koneen yläosa on aivan kuiva eikä jakokotelon sisällä näy öljuä muualla kuin alaosassa. Onkos noissa öljypumppu niin, että se voisi vuotaa sieltä suunnilta?
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 11:21 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Öljyproppu ei vuoda. Minä aloitin tämän kyselyn siksi kun en ymmärrä kampiaksen pään tiivistetoimintaa. Täällä kun on asiantuntijoita kuten Koke joilta olen saanut mahtavia yksinkertaisia ohjeita. Haynesin ukkelin mukaan Kampiakselin päässä on Pulley (hihnapyörä), sproket (takaratas) ja flanged spacer (laipallinen välilevy). Stefan ulkolaita tiivistää moottorin runkoa vasten ja stefan sisälaita akselin päällä olevaa irrallista holkkia (flanged spacer) vasten. Se holkki on vain tiivistetty ison pultin voimalla kampiakseliin kiinni. Toivottavasti muistan oikein. Kun vaihdoin stefan aikoinaan niin ihmettelin tätä. Olisiko siinä pitänyt käyttää jotakin tiivistetököttiä holkin ja kampiakselin välissä? Stefan vaihto vaatii niin paljon energiaa tällaiselta laiskalta jätkältä että haluaisin tehdä sen varman päälle.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 14:22 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuon takastefan vuoto on paikallistettavissa kun meet auton alle ja katot moottorin ja kytkinkopan saumaa . tosin kannattaa pesasta sitä öljypohjaa ettei ole enää öljyjäämiä näkösällä . jos sauma öljyyntyy nopeasti , niin loota pois ja kytkin pois . vauhtipyörä pois . sitten on stefä nenän edessä . vanha on helppo irrottaa ja kytkin uusia samalla . voi ja pitää myös kattoo ettei painelaakeriholkki ole vuotanu lootaöljyä . tosin se olisi kussu kytkimelle ja sen kyllä huomais. kun uutta stefaa väsää paikoilleen ,niin tärkeetä on että se tulee riittävän syvälle ja todella tasaisesti . kun vauhtipyörää kiinnitetään , niin pulttien jengalle on laitettava vaikka loctite kierrelukitetta joka on öljynkestävää. syy on selvä . pultit tulee kampiaks. laipan kautta paineelliseen öljytilaan . kun nuo on viritelty , niin on syytä kattoo ettei lohkossa näy tulppaa . jos näkyy niin irti ja putsaus . ja sitä kierrelukitetta sen tulpan jengalle ja kiinni . se tulppa on noin klo 11 kohdalla kampiaks. laipasta . viisainta kattoo ennen kuin vauhtipyörää kiinnitetään . sitä limppua ei saa väärään asentoon temppurautaan lähden joten ei ole sen kanssa ongelmaa . tuossa nuotit . ja kun loota on pois niin on viisasta vaihtaa vetarien stefat samalla . ja se oik. puolenen vetari on vedettävä kunnolla pois . eikä vetareita kiskota muualta kun sisänivelen raudasta . muuten tulee lisää hauskuutta .
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 21:12 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Roplaaja kirjoitti: Se holkki on vain tiivistetty ison pultin voimalla kampiakseliin kiinni. Eikun, siellä välissä pitäisi olla O-rengas. Muuten öljy ui akselin ja rattaan ja pultin välistä ulos. Siis sen jakopään rattaan alla on, ihan ohut O-rengas.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jts88
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 21:36 |
Viestit: 301 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
Onko pienemmässä xu koneessa samanlailla nuo hihnanpyörät ja laipat sun muut nippelit ja tiivisteet? Sama homma ois edessä.. laiskottaa vaan kovin!
Ooppelipeli
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 22:26 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Kiitos Kaapelimies. Tässä se ratkaisu. Ostin auton yli 20v sitten ja sitä oli kuulemma huoltanut joku taitava mies. Minun aikana siinä ei ole ollut mitään O-rengasta. Ihmettelin kun se on aina tihkunut öljyä jakopään puolelta. Ajattelin että olisko metallit työstetty niin tiiviiksi että metalli vastaan metalli olisi riittävän tiivis mutta eihän se ole. Mistä saan selville O-renkaan mitat? Muistatko onko siellä joku ura missä se rengas on, siitä voisi päätellä mimmonen rengas voisi olla
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 27.09.2020 22:59 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Katselin räjäytyskuvia ja alkuun näytti että XM:ssä tosiaan ei ole, mutta ei sitä näy BX:änkään räjäytyskuvissa. Ei siis ihme jos se ylimääräsenä osana hukataan takaisinasentaessa pois  . Eli ei ole mittoja antaa, yhtään moottoria ei ole nyt palasina käsillä.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 28.09.2020 19:13 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Nyt on osat pöydällä. Jakop. hihnaa pyörittävän rattaan takana on oso prikka ja sen takana samanlainen prikka-holkkiyhdistelmä. Nämä painaa pyörää joka liikuttaa öljyumppua käyttävää ketjua. Tämän pyörän ja kampiakselin väliin jää muutaman millin rako. Nyt täytyy vaan mennä tiivistekeskukseen ostamaan erilaisia nitriilikumisia O-renkaita. Stefa vaikutti ihan terveeltä ennenkuin murjoin sen ulos. Lueskelin Fench car foorumia eikä siellä ollut mitään juttua tämän tyypin ongelmista. Kampiakselin etupään pultteja ne vaan katkoo ja stefoja vaihtelee
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Kampiakselin stefa vuotaa Lähetetty: 07.10.2020 17:23 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Nyt on yksi öljyntihkuja vähemmin. Siihen menee NBR kuminen O-rengas. Mitoiltaan 30 (sisämitta)X2,5 mm. Potero on 2mm syvä joten puristuu sopivasti paikoilleen.
|
|
|
|
 |
|
|