|
Kirjoittaja |
Viesti |
Northstar
|
Viestin otsikko: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 21:26 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Tuo vaiva on monessa nykymoottorissa. PSA:n kohdalla ehkä pahimpana BMW:n THP/VTI moottoreissa,joka saattaa johtaa isoon moottorivaurioonkin. En ole koskaan ajatellut syy-yhteyttä moottorin suoraruiskutukseen,mutta luettuani Rockauton lokakuun uutiskirjeen löytyi mahdollinen syy ongelmaan. Tässä lainaus: This year brought us a new specification for motor oil; ILSAC GF-6 / API SP. One of the primary goals of the new oil spec is to reduce incidence of two problems gasoline direct injection (GDI) engines have been experiencing.
GDI blasts the fuel directly into the combustion chamber at high pressure. This leaves less time for the air and fuel to mix together. The resulting air/fuel mixture may burn unevenly which may generate a lot of soot. As the pistons move up and down, the soot gets mixed into the motor oil. The soot travels with the motor oil through the engine and causes wear.
The most noticeable wear often occurs between the pins and bushings that hold timing chains together. As the bushing holes wear and enlarge, the timing chains stretch. Eventually the timing chains may stretch to the point that they slip across gear teeth or otherwise are unable to correctly connect the crankshaft to the camshafts. The computer generates a trouble code, the engine goes into limp-in mode and/or the engine stops running. GF-6 / SP oil resists collecting and circulating the harmful soot. GDI on siis lyhenne "Gasoline direct injection.Tuossa voi hyvin olla perää,että moottoriin muodostuva noki tuhoaa ketjun?
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:00 |
Viestit: 2162
|
Taidat kuitenkin tarkoittaa THP moottoria, mikä PSA:n autossa ja silloin myös PSA:n tekemä.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:06 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
betaromeo kirjoitti: Taidat kuitenkin tarkoittaa THP moottoria, mikä PSA:n autossa ja silloin myös PSA:n tekemä. Taitavat käyttää yhteistä työnimeä "Prince"..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:08 |
Viestit: 2162
|
Northstar kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Taidat kuitenkin tarkoittaa THP moottoria, mikä PSA:n autossa ja silloin myös PSA:n tekemä. Taitavat käyttää yhteistä työnimeä "Prince".. Niin juuri, joten mistä se BMW:n moottori nyt taas siihen ensin tuli?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:08 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
betaromeo kirjoitti: Northstar kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Taidat kuitenkin tarkoittaa THP moottoria, mikä PSA:n autossa ja silloin myös PSA:n tekemä. Taitavat käyttää yhteistä työnimeä "Prince".. Niin juuri, joten mistä se BMW:n moottori nyt taas siihen ensin tuli? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prince_engineTurhaa nyt takertua tuohon,yhtä hyvin voisi kirjoittaa Mini foorumille tai BMW foorumille ja puhua citikan moottorista.. Jakoketjuongelmaa on kyllä ihan "aidoissa" Bemarin koneissakin,aivan kuten VW/Audi puolella..
Viimeksi muokannut Northstar päivämäärä 09.10.2020 22:12, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:11 |
Viestit: 2162
|
Entä, jos olisit laittanut reilusti, että se PSA:n moottori?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:20 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
betaromeo kirjoitti: Entä, jos olisit laittanut reilusti, että se PSA:n moottori? Anteeksi,SAAB unohtui,siihenkin piti tuo paskamoottori tulla,mutta onneksi meni konkurssiin ennen sitä,säästyi siltä häpeältä.. Muuten,tässä on kyllä tuomaristo käyttänyt hallusinogeenejä. 25 June 2014 1.6-litre turbo Prince engine won its eighth consecutive International Engine of the Year Award in the 1.4 to 1.8-litre category. In 2014 the Prince engine beat, among others, the new BMW B38 engine which is replacing the Prince engine in the Mini and BMW lineups.[5][6]
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 09.10.2020 22:34 |
Viestit: 2162
|
Mennään kuitenkin tuohon aloitukseesi, jossa väität THP moottoria BMW:n moottoriksi taisi olla vahvasti liioiteltu? Jossitella voi aina, kuten vaikka Saabin kohdalla, samoin kuin jos lehmässä olisi pyörät, niin olisi maito-auto.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 10.10.2020 00:01 |
Viestit: 1878
|
Kehveli, nyt alkoi oikein kiinnostaa onko piha täynnä aikapommeja... Volvo on tehty Fordin omistuksessa. Ei hyvä (tai no…) Onneksi perusmallia sentään sai PSA:n moottorilla. Ei hyvä. (tai no…). Ostakoon fanaatikot (ja hölmöt) niitä tällä Volkswagenin koneella olevia raksuttimia Ei hyvä (tai no…, eiku meillähän on folkkarin moottorilla. Damn). BMW joo, uusin tulokas on aina suosikki… toisaalta sehän veljeilee PSA:n kanssa tehtaillen salaa huonoja bensamoottoreita. Ei hyvä. (tai no…) Ai niin, tekihän ne sen susipaskan nelkkudieselin, joka heidän lisäksi ei kelvannut kuin Toyotalle. Hitto, siihen meni sekin. Ei hyvä. (tai no…) Ja voi peeveli, eikös tuolla Saabin pellin alla lymyile Fordin kone! Ei hyvä. (tai no…) Mihin tämä maailma on menossa. Vai menikö se jo? Niin, se Ford… Ford taas on kehitellyt salakavalasti huonoja dieselmoottoreita PSA:n kanssa. Ei hyvä. (tai no…) Onneksi saivat huijattua Range/Land Roverin ja Jaguarin ostamaan niitä myös, varakkaita on turvallista kusta silmään. Hyvää mainosta muuten mille tahansa autotehtaalle, siihenhän ne kaikki pyrkii. Tässä pihassa kaikki kolme kättä on siis lyöty syvälle siihen itseensä. Autoteollisuuteen. Lienee parempi myydä kaikki ja kävellä.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
ovi
|
Viestin otsikko: Re: Jakoketjujen venyminen/kuluminen Lähetetty: 10.10.2020 04:43 |
Viestit: 297
|
Dieseleissä on ollut nokea öljyn seassa aikojen alusta asti, mutta jakoketjuongelmat tulivat vasta euro5 standardin täyttävien moottoreiden myötä, joten kysymys on ainoastaan suunnittelupöydällä tehdystä mitoituksesta. Luonnollisesti pidentyneet huoltovälit voivat tehdä oman osuutensa jakoketjuongelmiin, mutta omiin kokemuksiin perustuen en olisi tuotakaan asiaa kirkossa kuuluttamassa.
|
|
|
|
 |
|
|