Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 21.11.2020 16:10 

Viestit: 38
Terve foorumilaiset!

Olen pari kuukautta ajellut 16-venttiilisellä BX19Gti:llä. Hieno kapistus, ja tarkoitus olisi pitää autosta hyvää huolta vielä pitkälle tulevaisuuteen. :D
Huolestuinkin öljynvaihdossa kuukausi takaperin, kun öljykorkissa oli huomattava määrä vaaleaa töhnää, kylmälimaa. Putsasin huohotinputkiston ja korkin, mutta näyttäisi siltä, että kylmälimaa kertyy yhä öljynvaihdon jälkeen.
Kylmänä pakoputkesta tulee melko reilusti höyryä, mutta lämmetessä pakokaasun höyryt vähenevät "normaalille tasolle". Öljyn mittatikussa ei näy mitään veden ja öljyn sekoittumiseen viittaavaa, ja öljynvaihdossa ei näkynyt myöskään mitään ihmeellistä.
Rempatulla koneella on ajettu reilu satatuhatta kilometriä, joten luulisi, että kone ei vielä sekoittaisi nesteitä keskenään...

Onko tuon XU9J4:n ominaisuus kerätä tuota möhnää huohottimiin, ja onko tuolle jotain korjausvinkkejä? Joskus olen kuullut huohotinputken "eristämisestä", jolloin kylmä viima ei sitkeytä möhnää putkeen. Limaa on kuiteniin muodostunut jo plussakeleillä.

Vinkkejä ja kokemuksia otetaan ilomielin vastaan!



BX 19 GTI 16V -87, C4 1.6 -05
C5 2.0 HDI -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 21.11.2020 17:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
aivan ensiksi kysymys . onko kyseessä pätkäajo. jolloin moottori ei ehdi lämmetä tarpeeksi .
sitten on syytä varustautua sillä paljon puhutulla keulapeitteellä , ratkaisu on erittäin helppo .
sitten eräät öljy" merkit " ovat herkempiä kondensoimaan vettä .
en sano mitään tuosta mopilista . kohta alkaa kuitenkin perinteinen kinastelu välillä mobil ykkönen/teboil ja muut merkit .
lääkkeeksi tuo keulan suojaus ja moottori kuumaksi asti .
ei tuu limaa joka JÄÄTYY pakkasella niihin letkuihin . SIKSI SE KEULA TUKKOON PAKKASELLA


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 21.11.2020 17:58 

Viestit: 533
Vähän on joo öljyriippuvainen ominaisuus ja oikeesti lämpimäksi ajelu auttaa.
MUTTA EIHÄN NYT TOLLASELLA BEKSILLÄ NYT ENÄÄ PAKKASILLA AJETA! ;)
Ei edes niillä tuohon kuuluvilla Totalin öljyillä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 21.11.2020 18:13 

Viestit: 2699
Keulan tukkiminen.
Pahvi välittömästi jäähdyttimen taakse. Alakautta sen saa hyvin pujotettua. Leveys sellainen, että se juuri ja juuri sinne sopii. Narut yläkulmista sopiviin kohtiin kiinni. Alhaalla saa mittaa olla sen verran reilusti, jotta edestä katsoen se näkyy.

Ja kyllä Vani tuolla ulkona vesisateessa odottaa ajokomentoja.
Teboil Silver 10W-40. Tuota olen käyttänyt. Kesät talvet.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 21.11.2020 19:33 

Viestit: 38
Kiitoksia tiedoista. Castrolin magnatecit sisässä, mutta kyllä aikaisemmin käytetyt Totalitkin tuota limaa oli muodostaneet, oletettavasti lämpimillä keleilläkin.
Pätkäajoa ei tule hirveästi; kone ehtii kyllä aina lämmetä hyvin (öljyn ja jähäri lämpenee aina operointilämpötilaan hyvissä ajoin ennen ajon päättymistä).

Missä lämpötiloissa tuota maskia kannattaisi käyttää? Jostain olen lukenut, että jo 10 asteen lämpötiloissa voisi laittaa keulalle :?

Ja eihän tuolla sovi enää ajella näillä keleillä, seisonut jo jonkin aikaa ja nyt talvisäilytyspaikka löydetty. ;)



BX 19 GTI 16V -87, C4 1.6 -05
C5 2.0 HDI -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 22.11.2020 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hep. kuten ranu jo kertoi , pahvi TAI mieluummin muovi koneen ja syylärin väliin. ja VAIN yläpäästä kiinni. sitä pahvia voi " disainata " siten ettei ota kiinni mihinkään .
kun se on kiinni vain yläpäästä niin flekti tai ilmanvirta työntää alaosaa vasten konetta , siitä ei ole haittaa XU pohjaisissa koneissa kun pakoputki on takapuolella , ja hyvänä ominaisuutena tulee juuri tuo ilmavirran ohjautuminen alaspäin koneen alle .
tärkeintä on suojata ne letkuviritykset jotka ranskis insinöörit calvadospäissään ovat keksineet laittaa huohotinjärjestelmäksi koneen ulkopuolelle .
toimiihan rakennelma lämpimissä olesuhteissa ,mutta ei enää näillä korkeuksilla .
no maahantuoja keksi letkulämmittimet niihin , mutta toimi miten toimi ja jos oli radio mykkä ,niin ettimään uutta sulaketta ja irrottamaan sen lämmittimen kytkennät, lämppäri oli kuitenkin simahtanut oikariin ja samassa kytkennässä radion kanssa.
sitten se öljyntäyttö viritys . kun saa keinoteltua korkin pois niin näkee sellaisen suppilon , se ylös ja huonolla tuurilla sen alta löytyy vielä verkkosihti . hemmettiin se.
suppilo takaisin .ja korkki takaisin ehjänä , sillä ohuemmalla letkuliitoksella on taipumus katketa , joten nättiä käsittelyä . sen O renkaan voi siirtää siihen ylempään uraan , on helpompi käsitellä jatkossa tai etsiä ohuempi O rengas.
että silleen
se pahvi on hyvä KUIVALLA kelillä mutta kun ilmat vetistelee ,niin se pahvi vetistelee myös , siksi muovi . metallia EN suosittele . siinä koneen edessä on liikaa sähköhärpäkkeitä ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 22.11.2020 16:43 

Viestit: 83
Omaan muistan aikoinaan laittaneeni retkipatjatyyppistä solumuovia huohotinputken ympärille. Vaikka sähköjohdolla kiertää rullan kiinni. Hyvin toimii ja keulaa tukkoon kelien mukaan että kone käy lämpösenä. Etenkin diesel-keulalla beksi on tosi hyvä talviauto, menee kuin juna. Ajoa vaan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 22.11.2020 17:57 

Viestit: 5127
Jos ei mitään kannentiiviste tms. vikaa ole, niin pääosin kosteus tulee bensan palamistuotteena syntyvästä vedestä, sille kosteuden määrälle pakokaasussa ei oikein voi tehdä muuta kuin vähemmän pakokaasuja huohottava kone (= lähinnä männänrenkaat).

Mutta öljyissäkin on paljon eroa tuon suhteen, eli miten lisäaineistus/perusöljy ehkäisee majoneesin syntymistä - mutta eipäs ole itsellä suosittaa mitään tiettyä (ja googlen mukaan tuo Magnatec pitäisi olla hyvää siinä suhteessa ainakin Minin koneissa kehuvat - mutta öljykehut ovat aika mutua usein - yhden ihmisen ajomäärät eivät riitä juuri minkäänlaiseen testiin tai ainakaan vertailuun). Tuo möhnä ei kovin helpolla koneesta poistu kuin kaapimalla (vaatii oikein pitkään lämpimänä oloa), eli sitä lienee esimerkiksi koko venttiilikopan alusta täynnä, samoin kuten oli korkissakin (tosin korkki taitaa tuossakin olla erikseen "letkun" päässä), mutta molempiin osuu viima, eikä se koppa muutenkaan lämpene kovin kuumaksi. Millainen huohotus tuossa on, tuleeko sitä sekä venttiilikopasta että öljypohjan suunnasta (täyttöhäristimen kautta) öljypohja on jo luonnostaankin viileämpi kohta kuin kansi ja majoneesi tiivistyy kylmiin kohtiin. Muistelen että 70-80-luvun koneissa tuo oli silloin ihan normaalia, tai no oli silloin tosin usein autot jo melko loppuun ajettua.

Ei välttämättä kovin helpolla saa ennen kesän lämpimiä sulateltua majoneeseja pois, mutta kaikki eristaminen auttaa, oli se sitten huohotusputkien lisäeristys tai keulan tukkiminen. Olisi olemassa myös kivivilla/foliopäällysteisiä vesiputkien eristeitä, josko niistä saisi askarteltua putkille ja letkuille eristystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 22.11.2020 18:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 38
Paikkakunta: Päijät-Häme
Aikoinaan laitoin omaan 1.8 ZX:n huohottimien ympärille kuorma-autojen kylmäkoneiden (Lumikko/ThermoKing) putkistojen ympärille tarkoitettua solueristettä, eikä huohottimien jäätymistä osunut kohdalleni ikinä. Sinänsä helppo ratkaisu, kun työpaikassani on moista materiaalia ollut aina saatavilla. Helppo laittaakin, kun eristeitä on halkaistuja joissa on liimapinta halkion yhdistämistä varten.
Lisäksi viimasuoja maskin tykö on ehdoton talvivatuste.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 23.11.2020 03:01 

Viestit: 2699
Ja pahvi siellä syylärin takana tukkeena toimii kaikilla keleillä täällä esitetyistä arveluista huolimatta. Sama, tavallisesta pahvilaatikosta leikattu pala tähän mennessä hoitanut hommansa 30 vuotta ja edelleen käyttökelpoinen.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 23.11.2020 17:50 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
Tuota solukumieristettä omaankin 1.8 8V zx pataan on joku joskus laittanu, on siellä se lämmitinkin vaan sen toiminnasta ei ole tietoa. Ei oo jäätyny ja kerran taisin valkoset limat valutella letkusta pois jonku aikaa sen jälkeen ku auto mulle tuli. Sen jälkeen ei oo tarvinu ees miettiä koko asiaa kun kuitenki kovallaki pakkasella on toiminu eikä ole jäätäny, pitkää matkaa tuollakin pääasiassa ajettu.



Ooppelipeli
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 23.11.2020 21:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
Citroen123 kirjoitti:

Vinkkejä ja kokemuksia otetaan ilomielin vastaan!


Oma kokemus useamman vuoden ajalta on tämä: Mobil1 0W-40 tekee vähemmän kylmälimaa kuin Teboil Diamond 5W-40. Mobil kestää ajoa -20 asteen pakkasessa ilman huohotusongelmia ja Teboil hieman vähemmän. Ja sen kerran kun Mobilin kanssa oli ongelmia (pakkasta -22 tai enemmänkin), niin huohotinletkun yläpää irti ja matka jatkui. Autona bensa-XM ja moottorina 2.0i eli XU10 + keulassa alkuperäinen viimasuoja ja tässäkin viestiketjussa mainittu "tuulessa liehuva pahvi" syylärin takana.



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 24.11.2020 21:43 

Viestit: 1093
tärkeitä juttuja tuossa olikin liuta, kuten se pahvi sinne syylärin taakse, toki saa vähän jättää rakoa siihen laturin kohdalle,ettei se liikaa kuumene, mutta öljypohja kannattaa suojata jollain muovisella levyllä, kun se viima vetää juuri siihen öljypohjaan kaikkein kovimmin ja lämpötilaero metallin molemminpuolin voi olla aika paljonkin, jonka takia sitä höyryä kehittyy siihen putkeen, yläpäässähän on niitä ohuita letkuja, jotka ahdistavat, mutta minä aikoinaan otin koko sen öljyntäyttökorkin pois ja laitoin sen letkuineen siihen sivuun, ei koskaan roiskinut öljyjä koneen päälle, kun se öljypohjasta tuleva putki on niin pitkä, tosin kannattaa katsoa sekin, ettei se putki juuri ole painunut lysyyn, kun sen pidin on hajonnut, silloin siellä ei huohotuskaan toimi, lämmin ja mukava oli bx talvella, kun nuo asiat teki, nythän niitä ei näe enää oikein kesälläkään, harvinaiseksi alkavat käydä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 24.11.2020 22:21 

Viestit: 127
Paikkakunta: Tuusula

Profiili WWW
Monenlaisia ohjeita on näköjään tullut, mutta voishan sitä vaan korjata huohottimen jäätymistä aiheuttavan vian. Eli vaihtaa venttiilivarren tiivisteet.

olli__o kirjoitti tuolla aiemmin

"Jos ei mitään kannentiiviste tms. vikaa ole, niin pääosin kosteus tulee bensan palamistuotteena syntyvästä vedestä, sille kosteuden määrälle pakokaasussa ei oikein voi tehdä muuta kuin vähemmän pakokaasuja huohottava kone (= lähinnä männänrenkaat).

Kokemuksen perusteella uskon, että suurin osa noista vettä sisältävistä pakokaasuista kulkeutuu kuitenkin kampikammioon vuotavien pakoventtiilin varsien tiivisteiden kautta.

Kokemukset on BX, Xantia ja XM-sitikoista. Kaikissa huohotinongelmat korjaantui venttiilivarsien tiivisteiden vaihdolla.Esim. XM oli mulla 19 vuotta. Ekan talven aikana huohotin jäätyi pari kertaa muttasen jälkeen jälkeen v.1994 vaidoin venttilivarren tiivisteet ja kerran sen jälkeen eikä huohotin ongelmia ollut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX gti "kylmälimaa" huohottimessa
ViestiLähetetty: 26.11.2020 13:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Masa kirjoitti:
Kokemukset on BX, Xantia ja XM-sitikoista. Kaikissa huohotinongelmat korjaantui venttiilivarsien tiivisteiden vaihdolla.Esim. XM oli mulla 19 vuotta. Ekan talven aikana huohotin jäätyi pari kertaa muttasen jälkeen jälkeen v.1994 vaidoin venttilivarren tiivisteet ja kerran sen jälkeen eikä huohotin ongelmia ollut.

Kyllä minulla ainakin 1.6 GTi-BX:stä jäätyi huohotin noiden tiivisteiden vaihdon jälkeenkin. Tosin vain kertaalleen, kun opin että ongelma koski lähinnä vain yhtä ohutta kaasuläpälle tulevaa letkua, joka oli helppo silloin tällöin irroittaa ja puhaltaa puhtaaksi. Pahvi syylärin takana ei sitä letkua tainnut paljoa auttaa.

Toissatalvena ajelin kaasari-BX:llä, ja vaikka siinä ei huohotin kertaakaan jäätynytkään, niin aina niissä letkuissa oli limaa kun nyppäsi irti ja kurkkasi. Puhaltelin nekin aina tarpeen tullen tyhjäksi. :)

BX on kyllä huippu talviauto, pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja katsastaa TRS. Talvi-Xantiasta loppuu kuitenkin ajoaika helmikuussa, enkä aio siihen enää helmoja alkaa väkertämään. :D



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: