Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xm:n ajovalopäivitystä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=311
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  jasu [ 15.02.2009 15:40 ]
Viestin otsikko:  Xm:n ajovalopäivitystä

Aloitetaas sitten valojen rakentelusessio..:

Xm:ssä ei tunnetusti ole valoja, ainakaan lähi -sellaisia. Lähinnä kuvaavin termi niille on ajovalojen merkkivalot vastaantulijoille... Ainakaan ns Y3-sarjalaisen, jossa valokuvilo tehdään välilasilla, umpilon lasin ollessa tasainen eli rihlaton helpoittaen tätä projektia...

Kuva
Tästä se alkaa. Umpilo esiin, tältä se näyttää edestä kuvattuna...

Kuva
Ja sama takaviistosta...

Kuva
Tuollaasilla klipsuilla ovat laitelleet lasin kiinni. Muistelisin niitä sen seitsemän kipaletta olleen..? Irti vaan, ovat yllättävän herkässä...

Kuva
Sitten se päälilasi pois. Ei ole mitään typeriä liimoja välissä, pelkkä hyvälaatuinen tiiviste minkä rikkomista on tietenkin syytä pyrkiä välttämään. Jää kivasti tuohon lasiin kiinni, joten jatkossa rikkomisen vaara hieman vähenee...

Kuva
Väli"lasi", tarkemmin sanottuna, muoviahan tuokin on... Kellastuu ajanoloon, halpahan tuo tietenkin valmistaa on... Irtoaa kätevästi yläreunan kiinnikkeitä painamalla, sitten alareunan väkäset vain koloistaan poisvetämällä...

Kuva
Jonka takaa paljastuukin sitten lähivalon heijastin. Mitähän tuostakin sanoisi..? Kaipa tuo jollain tavalla jonkun lähivalon direktiivin täyttänee...

Kuva
"kromikehys" pois, on vain tiellä. Alareunassa pienet kynnet, sivuilla pitkät piikit. Ilman vaurioita tuokin poistui...

Kuva
Takapuolelta sitten kannattaa tässä vaiheessa irroitella piuhat, lähtee pois kun nyppii liittimet umpioista ja vetelee vain pois. Piuhat on toisesta päästään kiinni "sisemmässä" kannessa, joka toimii samalla sähköjen läpimenoliittimenä...

Kuva
Valojen säätöruuveja pyörittelemällä irtoaa sitten koko heijastinhässäkkä. Säätöruuveissa olevat vaijerit ovat vain painamalla kiinni, ne irtoaa ruuvarilla "longottamalla" kun säädön ruuvaa ensin niin pohjaan että väliin jää vain niin pieni rakonen että siihen saa ruuvarin kätevästi... Sitten vain pyörittelee säätöruuveja niin paljon sisäänpäin että ruuvit tulevat läpi asti...

Kuva
Heijastinkombinaatio takaapäin...

Kuva
Lähivaloumpilo on kiinni neljällä ruuvilla kulmistaan, irti vaan, ruuvit talteen sillä niitä tarvitaan jatkossa..!

Kuva
Tällainen on alkuperäinen..! Voi surunpäivä, jos suunnittelijan jostain löytäisin, niin tuon mieluusti hänelle syöttäisin..!

Kuva
Tuollaista sinne alkuperäisen tilalle sitten ajattelin tällätä. Boschin H-nelos -umpilo, osanumeroltaan 0 301 305 100. Tässä vaiheessa kyllä hieman jänskätti, näytti hieman huolestuttavalta että "noinkohan tuo soppii...!

Kuva
Ahdasta, kovin on ahdasta... Mutta niin paljon "luotettavamman näköistä" verrattuna siihen mitä sieltä pois purettu on..!

Kuva
Alustavasti kiinni, pelkillä ruuveilla. Taitaa se sinne sittenkin mennä..?

Kuva
Vanhaa umpiota sitten surutta silpuksi, ettei vain tulisi erehdyttyä palaamaan entiseen. Ja onhan tuosta tarkoitus rakentaa kiinnityspanta uudelle...

Kuva
Varovaista testausta... Valo tulee oikeaan suuntaan ulos, uskaltaa siis jatkaa projektia...

Kuva
Lähivalo...

Kuva
H-nelosen kaukovalo...

Kuva
Originaali-kaukovalo... Ilman päällyslasia nämä testit... Hieman tuo lasi hajottaa tuota kaukovalokuviota originaalilla, sille on lasissa jotain juttuja tällätty...

Kuva
Vähän tuota piuhojen kanssa hieroskelua, sitä kun ei malta olla tekemättä...

Kuva
Ja uudet testit, nyt päälilasin kanssa. Lähivalo...

Kuva
H-nelosen kaukovalonen...

Kuva
Ja se alkuperäinen kaukovalo. Nyt se ei ole enää ollenkaan niin pistemäinen kuin ilman tuota päälilasia..!

Sitten tietysti kun tuota valoa tulee tuollai, ja lisääntyy hehkutettavia lankojakin, niin kaipa sitä sähkönsyöttiä pitää päivitellä..? Jotenkin ei kovin syvä luottamus ole noihin alkuperäisiin sähköihin, joita on jo "paranneltu" menneiden vuosien ja omistajien aikana, joten ajatus oli että tuolle pitää tehdä kokonaan uusi johtosarjansa. Lisäksi siihen pitää saada sellainen "katsastustoiminto", jotta saa kytkettyä valot siten että ne toimii kuten aiemminkin eli lähivalot palaa aina, eikä nuo lisätyt kaukovalot syty ikuna... Syy tähän on yli menevissä referensseissä, ja tämä kun on "liian" helppo rakentaa tuohon ohjaukseen mukaan...

Kuva
Tästä se lähtee. Liittimien sisuskaluja kun ei enää saa, niin pitää niitä sitten purkaa vanhoista johtosarjoista. Näissä tapauksissa käytetään autojen sisältä otettuja palikoita, siis sellaisi mitkä eivät ole "valmiiksi hapettuneita", oletetaan niiden olevan tiettävästi eheitä... Tarkistetaan tietenkin ennen käyttöönottoa...


Kuva
Tarkoitus kun oli tehdä tästä täysin Plug'n'Pray -tyyppinen ratkaisu, niin ensin piti ratkaista että miten saisi alkuperäisiltä valojen piuhoilta kätevästi riistettyä ohjauksen siten ettei tarvitsisi mitään piuhoja katkoa eikä paikkoja rikkoa. Asiahan ratkeaa helposti uhraamalla tähän vanha Boschin ilmamäärämittari, siinä kun on sopivasti juuri näihin valoihin käypäset liittimet... Silpuksi vain. Pahoittelut siitä ettei tästä ole enempiä kuveja, kamera oli reissaamassa tuon tuhoamisen aikoihin...

Kuva
Liittimestä kun sai vihdoin metallia sen verran esiin että sinne sai juotettua piuhat kiinni, niin iski jotenkin epävarmuus sen kestävyydestä. Joten siis päätin valaa juotosoperaation jälkeen koko paketin epoksiin... Eipähän sitten enää tarvitse tuota ikuna availla, pitää siis onnistua kerrasta...

Kuva
Tuossa vielä yksi "valutalkookuva"...

Kuva
Saman epoksointi -operaation tein myös näille valoille meneville liittimille. Ne olisivat muuten olleet sellaisenaan kelvolliset, ja valmiiksi jollain massalla täytetyt, mutta se massa piti kaivaa pois siksi että tyhjiin paikkoihin piti tällätä lisää liittimiä lisääntyneiden liitäntätarpeiden takia..! Alunperin tuonne on kytketty vain kolme pinniä viidestä, nyt kaikki viisi. Alkuperäisessä kytkennässä sinne menee maajohto, pitkän ja lyhysen piuhat, nyt kulkee lisäksi toinenkin pitkä sekä lisäparkki...

Kuva
Releitä on. Yksi lyhysille, toinen pitkille, kolmas "lisäpitkille"... Ja sitten tämä "karsastuskytkentä" aihetuttaa sen että pitkille kun tulee komento, niin vaihtorele vaihtaa H-nelosen tilaa, jos taas ollaan karsastuksessa, niin jätetään tila vaihtamatta eli lyhyset palaa kuten originaalissa...

Kuva
Sulakkeita. Joka langalle oma. Harmaa piuha on "lisäparkki"... Tiedä sitten tuleeko tuota kytkettyä, mutta ompahan olemassa... Pirulliset on sitten polttimot vaihdettaviksi, jos noita ryhtyy käyttämään...

Kuva
Ja koko johtosarja kuvattuna. "Karsastuskytkimelle" menevä piuha on vielä kelalla, kun ei tiedä paljonko sitä tarvitsee ja mitä kautta sen kabiiniin vetää ja minne siellä...

Vielä kun sen vänkärinpuoleisen umpilon saisi silputtavaks niin vois mennä sitten ihmettelemään näiden asennusta..?

Kirjoittaja:  Croisette [ 15.02.2009 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Hienoa mahtavaa, voiko tätä muuten kommentoida :) Harmi, että minulla ollut ylimääräinen umpio meni jo dieselflossen 6-valokeulan hyväksi , mutta eiköhän noita pilkottavia Y3-umpioita löydy ;) .

Pitääkin ajella Jyväskylän suuntaan joku pimeä synkkä ilta tuota testaamaan, kunhan sen toisenkin umpion saat tehtyä ;)

Tai sitten Morvassa?

Kirjoittaja:  Exam [ 23.02.2009 23:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Mites olisi noi jälkiasennus zenonit, automaattinen korkeudensäätöhän löytyy... olisi sarja varastossa ja uudet umpiot myös... Jää varmaan alle 200egeen koko paketti netistä tilattunakin... ei oo vielä kokemusta, parinpäivän päästä näkyy:)

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.04.2009 11:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

onko XM:än valojen uudistuksista tullu lisää tietoa? miten meni käytännössä?

kun alkaa tuntumaan, että MustaKuukan (lähi)valoillekkin olisi jotain tehtävä, vaikka kohta kesä ja yötönyö onkin...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 07.04.2009 12:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

cxtb2 kirjoitti:
onko XM:än valojen uudistuksista tullu lisää tietoa? miten meni käytännössä?


Toinen tarkoitukseen varattu valaisin pyörii vielä minun takakontissani. Kun meni Morva yms. logistiset tilaisuudet ohi.

Omasta valon parannusprojektista sen verran, ettei katsastuksessa huomattu koko asiaa. Valot näyttävät sen verran originaaleilta, ettei tarvinut alkaa todistella niiden laillisuutta... Uskon, ettei tuosta Jasun projektistakaan seuraa minkäänlaisia pohdintoja.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 07.04.2009 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

olisiko jollain "helposti" saatavissa tuon alkuperäisen lähivalo-umpion kiinnitysaukon mitat? (voiko tuota epäselvemmin selittää...) saattaisi riittää kiinnitysruuvien etäisyydet toisistaan...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 08.04.2009 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

cxtb2 kirjoitti:
olisiko jollain "helposti" saatavissa tuon alkuperäisen lähivalo-umpion kiinnitysaukon mitat? (voiko tuota epäselvemmin selittää...) saattaisi riittää kiinnitysruuvien etäisyydet toisistaan...


65mm x 150mm siis kiinnitysreikien paikat.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 08.04.2009 10:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Kiits.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 24.04.2009 23:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

tässä oma versio Y3:n umpiopäivityksestä, kyseessä siis linssi-umpio jossa pitkät ja lyhyet.

Liitteet:
XM umpioP2.JPG
XM umpioP2.JPG [ 78.03 KiB | Katsottu 26203 kertaa ]
XM umpioP.JPG
XM umpioP.JPG [ 114.66 KiB | Katsottu 26220 kertaa ]

Kirjoittaja:  jasu [ 25.04.2009 09:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Tulihan tuota viimeyönä käytännössä koettua, siis jo sen verran mitä nuo releet ja "toispuoleinen" asennus tekee... Paljon on kirkastusta tiedossa, sekä lisää valoa tiellä... Paremmantuntuinen lähivalo on, sekä huomattava parannus kaukovaloille kun "pudottaa pois" lähivalot sillä "karsastuskytkennällä", joka tällä hetkellä on vain piuha jota jonnekin maadoitettava on... :lol:

Kyllä se tästä, kun joskus saa loppuun asti vietyä tuonkin, vaan yllättävän kätevästi tuossa moottorinvaihdossa sai heiteltyä palikoita paikalleen ilman että olisi tuntunut sen lisäaikaa projektiin sen vievän... Toki lisäreleet pitää vielä kiinnittää lopullisesti, kuten lisäsulakkeetkin...

Kirjoittaja:  Silver [ 25.04.2009 11:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Loistavaa reportaasia !
Nyt pitäisi järjestää vielä "Patonki-testi", eli mikä näistä kolmesta vaihtoehdoista on paras.
....jaa mikä on paras - siinäpä pohdintaa.
-6 valo keula, álá Taabor, on varmasti individualistisin.
-Bosch umpio, álá Jasu, on optisesti originaalein.
-Linssivalo, álá cxtb2, näyttää helpoimmalta ?
Mikä linssivalo muuten on tuossa cxtb2, versiossa ?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 26.04.2009 12:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

no tuo omaversio on kaasupurkaus-valo, D2S polttimolla, tuon sarjan hommasin ruåttista reilu vuosi sitten kokeiluja varten, ja nyt näytti sopivan XM:n keulallekkin...

Hella:n valikoimiin (raskaankaluston puolelle?) on samanlaisia tullut, on olemassa useita eri kokoja ja polttimo-tyyppeja, H1-polttimosta lähtien.

vaatii sopivimman löytäminen tiettyä "harrastamista", mutta niinhän nämä muutenkin...

itse tuli hankittua 65mm. "kokoinen" linssi-umpio, suosittelen tähän 60mm. tai pienempää, niin ei tule niin ahdasta ;)

Kirjoittaja:  jasu [ 01.05.2009 23:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Pitäskös tähän tällätä jotain tarinaa..? Tapahtuneista..?

No, piuhasarja paikallaan on, sekä toiselle puolelle on jo asettunut muokattu ajovalo. Toiselle puolelle kun ei ole vielä pilkottavaa osaa saapunut, on ollut hieman toimitusketjussa epämääräisyyksiä...

Vaan voisipa väittää että nyt noin viikon kokemuksilla, valoa löytyy ihan eri tavalla jo toisen puolen tälläämisen jälkeen kuin ennen, oma lisänsä on varmasti "terveemmällä" sähkönsyötölläkin. Lisäkivaa sitten saa siitä että lähivalot saa kytkettyä pois jos niin haluaa kun pitkiä käyttää, jolloin mukaan tulee vähän kaukovaloa... Aivan uskomaton olotila oli, kun väheni se lähivalon valaisema alue siitä läheltä..!

Sais siis suksia kuuseen nämä nykyisten valojen keksijät, joiden mielestä on hyvä asia polttaa lähivaloja aina!!!

Ja sitten siihen hifistelyosuuteen. Pitihän sitä sitten alkaa väsäämään katkaisijaa tuolle H-nelosen käytölle, että saa ne karsastukseen poiskytkettyä. Tietenkin tässä pitää käyttää alkuperäisen kaltaista katkaisijaa, kun vielä oli yksi ruutu tyhjänä minne sellaisen upottaa voisi. Vaan eipä tämä tietenkään ihan liian-plug-n-play vois olla, taustavalo ei tietenkään toiminut katkaisijassa eikä symboli ollut mieleinen...

Kuva
Uhriksi sitten joutui etusumuvalojen nappula... Näitähän on tietenkin kertynyt "harrastajalle" nurkkiin ihan tärveltäväksi asti...

Kuva
Ja ei kun palasiks. Pienillä kynsillä on kasassa tämä, niitä varovasti raottamalla mysteerio purkaantuu, pala kerrallaan. Mitään ei sinkoonnu silmille, joka yllätti suunnattomasti..!

Kuva
Siellä se kärvähtänyt polttimo lymyää, pois pitäis saada, eikä varmasti mistään löytyisi uutta vastaavaa tilalle..?

Kuva
Kovin on pienen ja hassun mallinen, ei toivoa tällaisen löytymiselle, varsinkaan tällaisena ylimääräisen pyhäpäivän iltana...

Kuva
Joten, lähdetään ratkomaan asiaa toiselta suunnalta. Hätäisemmät ehkä arvaakin miksi tässä katkotaan katkaisijan sisäisiä kytkentöjä..?

Kuva
Ehkäpä siksi koska polttimo sitten korvataan jatkossa LEDillä ja sen etuvastuksella. Mutta kun tilaa on turhan vähän, niin tällätään etuvastukseksi pintaliitosversio...

Kuva
Meninpä sitten viilaamaan LEDin pään tasaiseksi, siinä toivossa että saisi tasaisemman loisteen aikaiseksi...

Kuva
Ja sinne se sujahti..!

Kuva
Seuraava toimenpide onkin sitten juotella niin LEDi kuin etuvastuskin kiinni katkaisijan piirilevylle kiinni...

Kuva
Ja testaus, näyttäisi toimivan..!

Kuva
Sitten vaan kasausta käänteisessä järjestyksessä, tämä salpasysteemi on hyvä voidella jotta se sitten seuraavat 15 vuotta taas jaksaa moitteetta toimia kuten tähänkin asti oli jaksanut tehdä...

Kuva
Vielä uudelleentestaus kasattuna, edelleen näyttäisi toimivan. Voisihan tuon jo tuollaisenakin paikalleen laittaan, mutta kun kerran ilta näytti jo pimenevän eikä tuota olisi nähnyt paikalleen asentaa, niin päätin sitten vaihtaa tuon symbolin "mieleisemmäksi"...

Kuva
Käyttönappula lähtee irti kevyesti vetämällä, siinä ei ole sen kummempia lukituksia. Tarkistin kyllä osien ollessa irrallaan...

Kuva
Nappulan takaa näyttää tuo symbolikuvatus olevan hieman pienempi, joten se näyttäisi tulevan ulospäin painamalla kun sitä hieman opastaa..? Pitää siis kokeilla tulisiko...

Kuva
Ensin pientä suostuttelua mattoveitsen terällä joka puolelta, tilaahan tälle toimenpiteelle ei juuri ole...

Kuva
...sitten saakin pienen ruuvarin kärjen jo väliin jolla pääsee varovasti vääntämään saumaa auki...

Kuva
...ja niin se vain näyttäisi olevan irtoamaan päin... Lopulta tuosta se irtosi kevyesti painamalla...

Kuva
Tuollai... Sitten pitäisi keksiä että mistäs ja mikäs kuva tuohon tilalle. Läpikuultavahan sen pitäisi olla ja ehkäpä se saisi olla kaukovaloihin viittaava..?

Kuva
...vaan jälleen kerran projektin pelastaa Bx ja sen palikat..!

Kuva
Siitä leikaten kaukovalon merkkivalon kohta irti, käyttäen alkuperäistä irroitettua palaa sapluunana...

Kuva
...ja siihen se sitten sopikin, aika kivasti..!

Kuva
Taustalle sitten tälläsin kevyen kerroksen epoksia, toivottavasti se kuivuu riittävän läpikuultavaksi jotta LEDin valovoima riittää sen valaisemiseen...

No, huomenna sen sitten näkee kuinka siinä kävi... Ja pääsee päivän valjettua suorittamaan kytkennät autoon...

Kirjoittaja:  jasu [ 02.05.2009 14:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Ulkoaskartelupäivä, kun sää oli tuollaanen enempi sellasta suosiva...

Kuva
Tuonne olisi siis se "karsastuskytkin" tarkoitus laittaa, mistä piuhanpää työntyy toimettoman katkaisijan peitelevyn rakosesta... Siis tyhjä nappulan paikka tällaisessa autossa, sillehän pitää tehdä jotain..!

Joskus vissiin vois nuokin paikat taas putsata, äkkiä ne (parissa-kolmessa vuodessa) näyttää keräävään kaikenlaista "jännää"...

Kuva
Aloitetaan luonnollisesti irroittelemalla taaemman paneelin takareunasta rivi muita nappuloita, sekä tuo pieni lokero. Peilien säätöpaneelinkin voisi irroitella jo tässä vaiheessa... Nappulatkin irtoaa kun niitä pienellä ruuvarilla tms varovasti reunastaan kampeaa...

Kuva
Itse paneeli ei sitten ole kiinni kuin pienillä kynsillä, paneelia pääsee kivasti vääntelemään ja raottelemaan kun em. osat on irroiteltu...

Kuva
Takimmaisen paneelin jälkeen irtoaakin vastaavalla metodilla etummainen, tämä on vielä heiveröisemmän tuntuisesti kiinni, mutta se johtuu vain siitä ettei takimmainen paneeli ole enää sitä kiinni pitelemässä...

Kuva
Tulevan nappulan valoille voikin sitten sähköt ryöstää sopivaksi katsomastaan paikasta, mielestäni luonnollinen paikka sille on haaroittaa toisista nappuloista niiden valojen sähköistä. Näissä olivat sähköt liittimissä miinus B1 ja plusa B3...

Kuva
Liitokset tuli näihin tehtyä kääntämällä auki vedonpoisto-osuus liittimestä, puristamalla sinne kaveriksi lisäpiuha ja juottamalla nippu kasaan...

Kuva
...ja kutistelusukkaa päälle. Eiköhän näistä taas jonkinlaiset tullu..?

Kuva
Tuonne se lisätty piuha sit pitäis taiteilla sekaan, onneksi konsolin reunassa on tilava kanava missä kulkee piuhaa muutenkin, siellä mahtuu siirtämään tuon liittimenkin sujuvasti tuonne vaihdekepakon vierelle..!

Kuva
Jälleen kasausta käänteisessä järjestyksessä, helppoa ja hauskaa. Tässä huomaa nämä värikoodaukset liittimissä, ei voi vääriin paikkoihin vääriä nappuloita laitella jos vain yhtään värisilmää löytyy. Lisäksi tietenkin näissä on erilaisia mekaanisia haittoja estämässä ettei eriväriset osat käy vaikka kuinka yrittäisi väkisin...

Kuva
Ja siellä se nyt sitten on, kasattuna, odottamassa hämärää että pääsee oikeasti testaamaan merkkivalon näkyvyyttä.

Himmeältähän tuo aamusella vielä testatessa epoksin läpi katsellessa näytti, joten vaihdoin sen LEDin sinisävyiseen mukavalkoiseen ns. superkirkkaaseen tuossa aikani kuluksi...

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 02.05.2009 19:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Iso HAAA huuto Jasulle- oot sinä aika kova sälli tekemään kaikkea kivaa- mukava on lukea raporttia.. Jatkakaa ;)

Kirjoittaja:  Jouko [ 02.05.2009 19:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Toiset tekee mitä osaa, Jasu tekee mitä haluaa. ;)

Kirjoittaja:  Xari [ 02.05.2009 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Lainaa:
Sais siis suksia kuuseen nämä nykyisten valojen keksijät, joiden mielestä on hyvä asia polttaa lähivaloja aina!!!


Samaa mieltä vaikkei auto sama olekkaan, xantiasta moisen älyttömyyden poistin eikä noita jatkuvasti palavia lähivaloja todellakaan ole takaisin kaivannut, vaihtava rele mahtuu just valojen kopan sisään eikä yhtään alkuperäistä johtoa tarvitse muuttaa, pari pitää tehdä lisää.

Kirjoittaja:  Ishmael [ 03.05.2009 11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

"Joskus vissiin vois nuokin paikat taas putsata, äkkiä ne (parissa-kolmessa vuodessa) näyttää keräävään kaikenlaista "jännää"..."

Täällä päin keskikonsoli menee vastaavaan kuntoon alle vuodessa ;) Saisikin pysymään aina puhtaana...


Tulikin mieleen mainituista "aina palavista lähivaloista", että eikös XM:n vilkku-umpioihin, joissa on paikat sumuvaloille mutta ei sumuvaloja, niin voisi asentaa huomiovalot?
Joku Hellan valmistama kasari/ysäri-huomiovalosarja sinne sovitellen sisään ja yksinkertainen relekytkentä suoraan parkeista herätevirta releelle + virta polttimoille suoraan akulta sulake-johdon-väliin-systeemillä -> huomiovalot palaisivat aina kun laittaa valoviiksestä parkit erikseen päälle?
Voisi näyttää jopa hyvältä 8-)

Kirjoittaja:  Xari [ 03.05.2009 22:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Ishmael kirjoitti:
Tulikin mieleen mainituista "aina palavista lähivaloista", että eikös XM:n vilkku-umpioihin, joissa on paikat sumuvaloille mutta ei sumuvaloja, niin voisi asentaa huomiovalot?
Joku Hellan valmistama kasari/ysäri-huomiovalosarja sinne sovitellen sisään ja yksinkertainen relekytkentä suoraan parkeista herätevirta releelle + virta polttimoille suoraan akulta sulake-johdon-väliin-systeemillä -> huomiovalot palaisivat aina kun laittaa valoviiksestä parkit erikseen päälle?


Tämä ei poista sitä varsinaista harmin aiheuttajaa eli että noi lähivalot palaa aina kun on valot päällä myös pitkien kanssa, ongelman ratkaisu on tosin helppo, lähivalojen johtoihin vaihtava rele joihin pitkiltä ohjaus.

Huomiovalothan pitäisi pykälien mukaan palaa aina kun on virrat päällä mut ei valoja, ennen piti aina samalla palaa myös parkit mut nykyisin kait riittää pelkät huomiovalot yksinään?? ainakin osassa uusista autoista on näin.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 04.05.2009 07:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

kyllä se on ihan hyvä, että takanakin kiiluu jotain 8-) , ja parkkien kytkeminen on helpoin tapa saada taakse valoa?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 01.07.2009 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

laitetaampa uusia kuvia tähänkin, kun tuli päivitettyä MustaKuukkaan kesävalot, ihan H1-polttimoilla, kun tuli hommattua uudet valeon umpiotkin, toisessa oli sisällä keltaiset lasikuvut :shock:

Liitteet:
XMKeltainenvalo1.JPG
XMKeltainenvalo1.JPG [ 42.23 KiB | Katsottu 26194 kertaa ]
XMkeltainenvalo4.JPG
XMkeltainenvalo4.JPG [ 30.34 KiB | Katsottu 26164 kertaa ]
mXMkeva.JPG
mXMkeva.JPG [ 22.02 KiB | Katsottu 26170 kertaa ]

Kirjoittaja:  Ishmael [ 01.07.2009 21:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Häh :o Mistäs noita keltaisia lasikupuja saa??? Tänne kans x 4 kpl, kiitos :)

Kirjoittaja:  Jouko [ 01.07.2009 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Ishmael kirjoitti:
Häh :o Mistäs noita keltaisia lasikupuja saa??? Tänne kans x 4 kpl, kiitos :)

Noille olis kyllä käyttöä.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 01.07.2009 22:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

kai noita keltaisiakupuja fransmannien purkamot on täynnä... ihan ruuveilla on kiinni umpiossa, vaihdettavissa "Suomi-umpioon" sinne vaan keräämään talteen 8-)

tässä vielä yksi "tiiseri" jonka on voinu nähdä jo ACRy:n kesämeetti-kuvissa unkissa... :mrgreen:

Liitteet:
XMkelt.JPG
XMkelt.JPG [ 101.42 KiB | Katsottu 26178 kertaa ]

Kirjoittaja:  Cikatti [ 02.07.2009 13:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xm:n ajovalopäivitystä

Ootte te kyllä hölmöjä noine kupuinenne :lol:
Mulla on Ranskan kaverilta näitä tulossa. Se kyllä oli kuolla nauruun kun kuuli mun häpeillen kysyvän näitä kupuja XM:ään. no katsotaan montako tulee... Edellä kirjoittaneella on etuoikeus toistaiseksi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/