|
Kirjoittaja |
Viesti |
IJN
|
Viestin otsikko: Miten nopeusmittari nollaa itsensä (C5 I-II)? Lähetetty: 27.10.2020 23:50 |
Viestit: 982
|
Juutuupissa on videoita mittarin neulan ja askelmoottorin korjaamisesta. Neulassahan ei ole stopparia. Joissakin videoissa neula kiinnitetään akseliinsa vain vähän sinne päin. Käytännössäkin olen nähnyt että kun äly menee levolle, väärään asentoon jäänyt neula nollautuu maagisesti. Mutta kun akseli näyttää pyöreältä ilman mitään kohdistusta neulaan! Mistä se moottori tietää miten neula saadaan nollaa kohti? Eikö osoitinta tosiaan tarvitse asentaa tasan nollaan kun laittaa sen paikoilleen? Omassa askelmoottori lakkasi toimimasta, ilmeisesti sen sisällä oleva akselitappi on poikki ja rattaat vinksin vonksin. Hyvin on oppinut nopeudet näkemään kiekkamittarista kun vakionopeussäätimellä voi kalibroida omaan päähänsä sen asennot 60/80/100 oikeisiin nopeuksiin suurimmalla vaihteella. Uusi moottori on tulossa.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Miten nopeusmittari nollaa itsensä (C5 I-II)? Lähetetty: 28.10.2020 18:00 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Se stoppari on siellä askelmoottorin sisällä, ja se stoppari nimenomaan sieltä murtuu irti kun mittari alkaa näyttää omiaan. Näppärä korjaisi vanhan moottorin liimaamalla läpiruuvin siihen tilalle, mutta itse en jaksanut kun oli jo varaosa pöydällä.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: Miten nopeusmittari nollaa itsensä (C5 I-II)? Lähetetty: 28.10.2020 22:15 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Eikös se kuitenkin ns. nolla-asentoon palaudu, kun askelmoottori hajoaa..? Muutama vuosi on aikaa, kun isän C5:een korjauksen tein, mutta silloin mittari jäi nimenomaan 0 km/h kohtaan. Merkkasin lyijykynällä tämän nollapisteen mittaritauluun ja asetin viisarin "uuteen" askelmoottoriin näyttämään samaan kohtaan. Askelmoottoriin otin kierroslukumittarilta ja liimatun/korjatun nopeusmittarin askelmoottoriin laitoin kierroslukumittarille.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Miten nopeusmittari nollaa itsensä (C5 I-II)? Lähetetty: 28.10.2020 23:25 |
Viestit: 982
|
Mittarin neulan oikea lepoasento kakkoskoppaisessa on tasan alinta ohutta jakoviivaa kohti. Muutaman viikon mulla oli pari milliä alempana, ja ajaessa sama parin millin vajaus näkyi siinä että vakkarin näyttö oli hiukan enemmän kuin mitä neula näytti. Erona se sama pari milliä asteikossa. Viikonloppuna sitten neula ei meinannut nousta ollenkaan, motarilla nousi johonkin kuuteenkymppiin enimmillään, ja jäi siihen jumiin kun seuraavaksi pysähdyin. Vahtasin mitä tapahtuu kun auto menee lepotilaan, ja kappas, neula palautui sinne ennalleen pari milliä alle nollan. Mutta sinne se myös jäi pysyvästi. Kiihdyttäessä näkyy nyt vain hentoa nypytystä, ehkä 1km/h verran. Viikonloppuna moottorin vaihtoon ja neula niin nollaan kuin onnistuu. Silikoniletkua tms tueksi neulan holkin päälle, oli ehjä tai ei.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Miten nopeusmittari nollaa itsensä (C5 I-II)? Lähetetty: 31.10.2020 23:34 |
Viestit: 982
|
Mittarin moottori on vaihdettu ja toimii taas. Asettelin neulaa nollakohtaan kojelaudassa töpseli kiinni osittain kootulla mittaristolla, noin kolmannella asetuksella osui nappiin enkä tiedä itsekään miten se kävi Vanhassa moottorissa oli poikki pikkurattaan akseli, kuoren toiseen puoliskoon valettu reilun millin paksuinen tappi. Se näissä näkyy olevan yleinen vika, neulan löystymisen kanssa. Tämä kesti 227tkm. Tapin voisi korvata kuoren läpi liimatulla metallitapilla, jos löytyy hienomekaanikon taitoja. Tätä Kaapelimies lie tarkoittanut myös, mutta stoppari se tappi ei ole.
|
|
|
|
 |
|
|