Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Sähköisen käsijarrun disablointi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=31317 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | torneol [ 03.01.2021 21:45 ] |
Viestin otsikko: | Sähköisen käsijarrun disablointi |
C4 Picasson ominaisuus oli, että sähköisen käppärin automaattisen kytkennän saattoi itse kytkeä pois päältä. C5:stä en sitä löydä. Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu? |
Kirjoittaja: | laakeri [ 03.01.2021 21:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
torneol kirjoitti: Vaatiiko Möhkö itsensä narun jatkeeksi, että onnistuu? Ainakin 2012 lopussa valmistetussa onnistuu valikoista, ihan kuten ohjekirja neuvoo.
|
Kirjoittaja: | Teuski [ 03.01.2021 22:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Mulla 2012-mallisessa karvalakissa ei ole valikossa, mutta sen valinnan muistaakseni saa sinne Lexialla. On myös >P< - nappi ratin vasemmalla puolella, mutta siitä ei tapahdu mitään. Luulen, että pitää olla tietyssä tilassa, esim. virrat päällä jarru pohjassa tjsp jotta siitä toimii. En ole kokenut tarpeelliseksi, käytetty käsijarru on toimiva käsijarru ![]() |
Kirjoittaja: | biätare [ 03.01.2021 22:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
x7:sta vm. 08 automaattikässärin saa pois päältä mitariston päävalikon kautta. |
Kirjoittaja: | torneol [ 03.01.2021 22:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
No siellähän se, kuten Laakeri sanoi. C4 Picasson kohdalla tuota saattoi muistaakseni vaihtaa ajaessa, tässä pitää olla paikoillaan ja virta päällä. Se vähän sekoitti tuon etsimistä. Kuka sitä nyt ohjekirjaa... ![]() Huomasin, että siinä istuessani auto oli nopeusmittarin mielestä liikkeessä, vaikka ei ollut edes käynnissä. Mittarin neula vähän pomppi ja välillä mentiin 5-6 km/h eikä tuo asetuksen tekeminen tietenkään silloin onnistunut. Mistähän se kertoo, kun auto "ajelee itsestään" vaikkei ole käynnissä? Joskus aikoinaan muistan 9000 Saabin nykineen kierroslukumittaria, kun akku oli finaalissa. Liekö tämä sitten samoja oireita? |
Kirjoittaja: | torneol [ 03.01.2021 23:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Tämäkin odottaa sitä, että pääsee auton alle ja näkee asioita. Mm. kaapeleiden kunnon. Aikansa kestää, että uusi hankinta lunastaa luottamuksen; sitä kerätessä koitetaan disabloida ilmeisimmät ongelman aiheuttajat ![]() |
Kirjoittaja: | yason [ 03.01.2021 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
torneol kirjoitti: Ominaisuutenahan tuo on hieno. Jostain luin, että pakkasilla kannattaa harkita tuon käyttöä. Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi. |
Kirjoittaja: | Teme [ 04.01.2021 07:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Tomaatissa käytettiin vaan katsastuksessa. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 04.01.2021 10:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
yason kirjoitti: Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi. Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 04.01.2021 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
HiTec kirjoitti: Näinhän se on, vierivä kivi ei sammaloidu. Uudemmissa toteutuksissa on vieläpä nuo vaijeritkin poistettu kokonaan ja sähkömoottorit on suoraan jarrusatuloissa = eipä muuten jumittele enää pakkasellakaan ![]() Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 04.01.2021 11:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
torneol kirjoitti: Jos sieltä on narut jäässä, niin kallis ohjausloota ottaa pipiä. Taitavat sen toimilaitteen mukana tulevat vaijerit mennä ennen itse toimilaitetta. Säännöllisellä huollolla toki saanee niidenkin elinikää pidennettyä merkittävästi. Se vaijereineen toimitettava toimilaitepaketti muuten taisi maksaa Artikkelissa - hmm, olikohan kolmasosan siitä, mitä olisi ollut marmorilla. Ja aivan sama alkuperäisosa on kyseessä. Kovasti merkkiliike haluaa ainakin täällä työntää väkeä muiden merkkien asiakkaiksi.yason kirjoitti: Kannattaa käyttää. Käyttämällä käsijarru pysyy kunnossa ja mikäs sen hienompaa, jos saa tietokoneen hoitamaan senkin puolestasi. Jep. Jos käsijarru jäätyy, on siinä yleensä jotain vikaa ja se pitää korjata. (Kaukoitäautoissa viat ovat toki vain ominaisuuksia, joten niissä ei tarvitse korjata). Xantiassa kerran jäätyi käsijarru ja syynä oli puhki kulunut vaijeri.Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. Juurihan työ kerroitte. On se kyllä näppärä, kun tuossa vetäisee kässärin päälle D:lläkin, kunhan vaan hetken pitää jalkaa jarrulla ja nopeus on suunnilleen nolla.
![]() |
Kirjoittaja: | HiTec [ 04.01.2021 12:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. ![]() No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin ![]() |
Kirjoittaja: | Jalamari53 [ 04.01.2021 15:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa. Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni. Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 04.01.2021 16:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Jalamari53 kirjoitti: Käsijarru voi jäätyä vaijeriongelmien takia ja se on oma tarinansa johon voi huollolla vaikuttaa. Sekä mikä pahempi niin kun kässäri laitetaan päälle olipa systeemi mikä tahansa kun on riittävästi pakkasta niin lumensekainen kostea jarrupalan pinta jäätyy jarrulevyyn kiinni. Tuon takia olen ottanut talvella automaattisen kässärin päältä pois, uskoin kerrasta kun jäätyi. Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Minä olen suunnitellut hankkia matkaan akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 04.01.2021 16:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Aakku kirjoitti: Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle? ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.01.2021 16:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
HiTec kirjoitti: Aakku kirjoitti: Sen automaattisen kässärin saa päältä pois vasta siinä vaiheessa, kun se on ensin vetänyt palat tiukkaan levyä vasten. Öö... Ajotietokoneen valikoista näpsäsee sen käkän autom. toiminnan pois ja näin auton sammutuksen yhteydessä se ei enää vedä itse autom. sitä käkkää päälle. Miksi tuota varten pitäisi se käkkä ensin laittaa päälle? ![]() Ei sitä ole valikossa kaikissa. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 04.01.2021 17:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Kuka sitä merkkivaloa haluaa katsoa mittaristossa, kun automatiikka poistettu? |
Kirjoittaja: | Jalamari53 [ 04.01.2021 17:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Vaikka minä katson mieluummin merkkivaloa ennenkuin rupean sulattelee jarruja. Ed. C6:ssa ei palanut tuo merkkivalo poisohjelmoinnin jälkeen, C5:ssa kylläkin ikävästi tillottaa. Olipa eräässä myytävässä C5:ssa ilmoitettu käsijarruvikaa kun merkkivalo paloi eikä vetänyt päällä parkkeeratessa automaattisesti. |
Kirjoittaja: | torneol [ 04.01.2021 18:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Picassossa kattelin reilun vuoden. Ei juurikaan häirinnyt. Eikä häiritse tossa Möhkössäkään. Tosin kun vehkeet on tarkastettu ja rasvattu, niin voisihan tuon ottaa käyttöön. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 04.01.2021 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö. Niissä autoissa jossa vaijerit,niin ne vaijerit rikkoutuvat aivan samalla tavalla kuin perinteisissäkin,erona vain älytön hinta,koska myydään alkuperäisenä "pakettina".Nykyäänhän näitä vaijereita saa tarvikkeena erikseenkin,mutta siitä huolimatta.. Ne autot taas jossa moottori integroitu satulaan:Alumiininen satula hapettuessaan halkaisee muovisen moottorin kotelon,ja aiheuttaa jumittumisen. Sitäpaitsi vaatii jarruja uusittaessa/huollettaessa diagnoosilaitteen jolla jarrumännät ajetaan sisään ja perussäätöön. Jos on niin heikko käsistään,ettei tavallista käsijarrua saa päälle,kannattanee harkita muuta kulkuvälinettä. |
Kirjoittaja: | torneol [ 04.01.2021 21:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen, kun vaijerit liikkuu liikaa johonkin suuntaan. Olisiko jollakin kuvaa noista kyseisistä osista? Osaisi tutkia niiden kunnon... |
Kirjoittaja: | biätare [ 04.01.2021 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Torneol: Lainaa: Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 04.01.2021 21:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
HiTec kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Kerropa tuo vaikka Passat-kuskeille joilla sähkömoottorit jarrusatuloissa. ![]() No ihan sama "satulamoottori" ratkaisu sitä on jo kyllä käytössä tuossa omassa PSA tuotteessanikin ![]() Toivoa sopii ettei ole sama konstruktio mitä oli vm. 2008 Passatissa. Pakkaskelillä auto jäi useaan otteeseen pihaan kun käsijarru ei vapautunut. Täytyy koputtaa puuta, mutta näin kahdeksaan vuoteen X7 kanssa ei ole ollut kertaakaan ongelmia käsijarrussa pl. kerran huonon akun takia tuli kaikenlaisia jarruihin yms. liittyviä vikailmoituksia ja piti manuaalisesti vapauttaa käsijarru että pääsi jatkamaan matkaa. Xantioihin sai kyllä vaijereita vaihdella ihan eri tahtiin. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 04.01.2021 21:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
biätare kirjoitti: Torneol: Lainaa: Olen ymmärtänyt, että tässä X7:n sähköisessä käppärissä on jotain muoviheloja, joiden rikkoontuminen aiheuttaa käyttölaitteen hajoamisen Muoviosat löytyy satulan päästä. Siellä on musta roikkuva ohjuri ja vaijerin päässä valkoiset muoviosat. Ohjuri kuluu puhki, jolloin vaijerin kulma muuttuu ja valkoiset osat joutuvat vääntöön ja hajoavat. Auto-artillekista saa osat. Eivät maksa montaa euroa. Virallinen nimi on Ohjain käsijarruvaijerin pään Varaosanumero 471911 Ihan merkkiliikkeestä saa yhteensä alle 9 eurolla molemmille puolille. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 04.01.2021 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Sähköisen käsijarrun disablointi |
Northstar kirjoitti: Tuo sähköinen käsijarru on lähtökohtaisesti aivan hölmö keksintö. Loistava keksintö. Säästää paljon tilaa keskikonsolista ja menee tosiaan näppärästi automaattisesti päälle aina, kun sitä tarvitsee.Toki esim. kotiasemaan pysähtyvät lasinpyyhkijätkin ovat aivan turha keksintö, kun kuka nyt ei osaisi pysäyttää manuaalisestikin siihen kohtaan ja sitten siellä ei olisi sitä rikkoutuvaa rajakytkintä ja releen pitopiiriä. Ja sitten se vilkun automaattipalautus - eikö nyt jokainen osaa itse ottaa vilkun pois päältä? Suotta on viiksikytkimessä hajoamassa se palautusmekanismi. Ja syylärin flektin automaattiohjaus sitten: Täysin turha! Voisihan kuljettaja kytkeä flektin päälle aina tarpeen mukaan. Suotta siellä on anturi hajoamassa. Miten pitkään jatketaan? ![]() |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |