|
Hieman taustaa. C5 1.6hdi:ssa hävisi iso osa tehoista, ja lopulta syyksi selvisi yksinkertaisesti se, että alipaineletkuja oli irronnut solenoidista. Ajelin tuolla alitehoisena jonkin aikaa, ennen kuin vika löytyi, koska toimi muuten normaalisti. Ei nykinyt eikä mitään muutakaan epämääräistä ongelmaa ollut. Letkujen kiinnittämisen jälkeen kuitenkin alkoi aina välillä tulla kiihdyttäessä Depollution system faulty, ja löytyi yleensä vikakoodit P0401 ja P1445 päälläolevina vikoina. Muutaman käynnistyksen jälkeen vika aina poistui. Auto kulki koko ajan normaalisti. Pikkuhiljaa tuo alkoi tulla useammin kiihdyttäessä. Ja selvästi huomaa että auto lähtee kiihtymään paljon voimakkaammin n.2500kierroksesta, se oikein nykäisee. Ihan kuin turbo lähtisi vasta tuossa 2500kierroksen kohdalla toimimaan kunnolla. Olen miettinyt että voisiko tuo kieliä alipaineongelmasta, esim. alipainekello jotenkin jumittaisi tms. ja turbon ahtopaineet nousisi sitte viiveellä, mutta isommasti kerralla? Nyt viimeviikkoina tuo vika on alkanut tulemaan päälle hyvin usein kun kiihdyttää kovasti. Jos vikavalo on sammunut rauhallisen ajon seurauksena, se käytännössä aina tulee päälle tuossa kovassa kiihdytyksessä. Lisäksi semmoinen mielenkiintoinen ilmiö, joka tulee monesti päälle kun kolmosvaihteella kiihdytän moottoritielle rampissa: N.70kmh nopeudessa, eli n.3000rpm kierroksilla veto loppuu kokonaan. Kiihtyvyys pysähtyy täysin n.5-10s ajaksi. Vauhti ei hiljene, ei mitään nykimistä tms. mutta kiihtyvyys loppuu vaikka kaasu olisi ihan pohjassa. Tuon 10s jälkeen sitten kiihtyvyys palaa ja auto toimii normaalisti. Ei koskaan nyi tms. tee muuta epämääräistä. Olen kokeillut että jos tuossa tilanteessa painaa kytkintä niin kierrokset kyllä nousevat ylemmäs, eli luultavasti siinä vain häviää sopivasti tehot, jollon kiihtyvyys hyytyy tuohon juuri 70kmh vauhtiin. Nyt kun katsoin vikakoodit, niin aktiivisena on vanhat P0401 ja P1445, lisäksi uutena P0238 eli kuvauksen mukaan Turbo/super charger boost sensor A circuit high. Tuota P0401 EGR flow insufficient vikaa tuossa on ollut satunnaisena jo ainakin pari vuotta. Joskus EGR:n käytin irti, ja siinä oli välissä levy, jossa ehkä pikkurillin pään kokoinen aukko, siis huomattavasti pienempi mitä EGR:n aukko. Minulla ei ole tietoa tuosta EGR:n historiasta, mutta ilmeisesti se on tulpattu osittain. Vai onko tuo normaalia että EGR:n kanava olisi kuristettu ehkä kolmasosaan? En oikein tuolle P0238:lle ole vielä löytänyt hyviä selityksiä. Onko kenelläkään muulla sattunut olemaan jotain vastaavia ongelmia? Hiukkassuodatin saattaa alkaa olla jo vähän tukossa, senkään historiasta minulla ei ole tarkkaa tietoa. Mutta olen nyt itse ajanut tällä n.95tkm, enkä ole sen suhteen tehnyt mitään. Joten saattaisihan se alkaa olla jo tukossa.
|