Riippuu onko tilanne käynyt 120+ vauhdissa moottoritiellä, tyhjäkäynnillä vai jollain siitä väliltä?
Riippuu täysin tuurista:
- yhden TU moottorin (tosin isompana) tiedän, jossa ei tyhjäkäynnillä hihnan hajoaminen hajottanut mitään muuta (toisessa taas tyhjäkäynniltä risteyksessä sammui ja meni 6 venttiiliä vaihtoon)
- yleensä ainakin pari venttiiliä taipuu, joskun tosin ihan kaikkikin (kun ekalla kierroksella hihna hyppää vähän ja sitten kun lisää hihnan hampaita irtoaa niin siirtyy enemmänkin)
Lisäksi:
- venttiileitä voi mennä poikki
- keinuvivut särkyy (tai nostin/nokka)
- mäntään reikää katkenneista venttiileistä
...
Jos tilanne tuntui lempeältä, ja kone pyörii hienosti käsin, voi kokeilla pelkällä hihnan vaihdolla ja mittaa sen jälkeen puristukset, niin isommat venttiilien taipumiset pitäisi havaita.
Olisihan toki hienoa, jos vartissa saisi ilmaiseksi täydellisen diagnoosin etänä internetin välityksellä siitä mitä täytyy korjata, mutta mahtaakohan olla yleisesti mahdollista
