Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3196 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 01.12.2009 21:19 ] |
Viestin otsikko: | E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Taloudessa löytyy myös Saxo 1.4 -01 tuon HDI-nelkun lisäksi. Naftaa nelkkuun mutta entäs sitten jatkossa Saxoon? Passaakohan sinne laittaa etanolilla jatkettua menovettä? Löytyykö mitään tietoa sopivuuksista? Autoalan tiedotuskeskus kai tiedottaa asiasta, kunhan ensin itselleen selvittävät miten homma etenee ![]() |
Kirjoittaja: | Eki [ 01.12.2009 23:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Jossain näin taulukon jossa Auto-Bon lupaa, että Citroënit vuodesta 2000 eteenpäin voivat käyttää huoletta tuota E10:ä. Vastaavasti Peugeotin maahantuojan mukaan E10 ei toistaiseksi sovellu Peugeoteihin. Ja samoista osista kasattuja kuitenkin ovat... ![]() |
Kirjoittaja: | kanttori [ 02.12.2009 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Minua kiinnostaa, että misähän vaiheessa huomaisi etanolin lisäämisen myötä myös lisääntyvää kulutusta autossa? Koska E85 käytettäessähän kulutus pienemmästä energiasisällöstä johtuen noin 30% suurempi pelkkään bensaan verrattuna, niin silloin teoriassa E10 nostaisi kulutusta lineaarisesti päätellen noin 4 %. Vai? |
Kirjoittaja: | zX-files [ 03.12.2009 00:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Tankatkaa Shellin V-Poweria, se on viinatonta. |
Kirjoittaja: | JarnoF [ 03.12.2009 09:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Eikös normi E95 ole jo lantrattu etanolilla? E5 siis sopii ainakin. "E5:n etanolipitoisuus on enintään viisi prosenttia. Sitä useimmat suomalaisautoilijat tankkaavat autoihinsa jo nyt - yleensä tietämättään." http://www.iltalehti.fi/autot/2009113010684048_au.shtml |
Kirjoittaja: | Kimi [ 04.12.2009 01:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Itse olen kokeillut Xantian 2i 16v koneessa sekoitusta jossa n. 50% e85 ja 50% 95e tä, tuolla seoksella alavääntö hiipui ja kulutus nousi selvästi, n 20% e85 seoksella eroa ei juuri lainkaan huomannut. Päästöt ainakin oli todella pienet kun sen tuolla isommalla suhteella katsastin. Vanhassa jaappanilaisessa 1,3l kaasarikoneessa on menossa tankillinen jossa n. 30% e 85 ja siinä ei mielestäni eroa pelkkään bensaan ei huomaa. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 04.12.2009 11:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
E85:lla moottori käy laihalla jos moottorinohjaus kuvittelee syöttävänsä bensaa. (Lambda 1, AFR bensa=14,7 ja E85=9,76) Voipi jopa rikkoa koneenkin jos liikaa kuormittaa laihalla seoksella (tosin hyvä nakutuksenkesto ja hitaampi palaminen vähän kompensoi) Ilmeisesti yleensä talvella bensaa on enemmän seoksessa (ulkomailla 30 %) että olisi enemmän haihtuvia komponentteja niin auto vielä käynnistyykin kylmällä. Suomessa RE85:ssa kertovat olevan aina vähintään 80 % etanolia. Etanolin lisääminen bensan joukkoon lisää aina vähän kulutusta, koska etanolin energiasisältö on pienempi. Pienillä määrillä sitä lienee vaan vaikea huomata, koska ajotyyli vaikuttaa enemmän. |
Kirjoittaja: | svc [ 04.12.2009 13:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Vanhemmissa moottoreissa ongelmaksi saattaa tulla myös muovi- ja kumiosien kestävyys. Tuo lambdan ero on korjattavissa aika helposti lastuttamalla. (Vielä kun löytäisi jostain eprommerin, johon saa kiinni 2732 piirin, niin alkaisi E85 kelpaamaan Saabillekin.) |
Kirjoittaja: | svc [ 04.12.2009 15:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
ADAC:in lista, E10:n kelpuuttavista malleista: http://www1.adac.de/images/E10%20Freiga ... 260791.pdf Citroen & Peugeot: Kaikki mallit, jotka on valmistettu 1.1.2000 jälkeen. Ainakin Xantiassa ja ZX:ssä kuluu nyt jo 98E:tä vähemmän, kuin 95E:tä. Ero todennäköisesti kasvaa etanolibensalla pienemmän energiasisällön takia. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 04.12.2009 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
svc kirjoitti: Vanhemmissa moottoreissa ongelmaksi saattaa tulla myös muovi- ja kumiosien kestävyys. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 9/12/28507 Saattaa on väärä sanamuoto... |
Kirjoittaja: | svc [ 04.12.2009 16:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: E5 - E10 Mitä jatkossa tankataan? |
Tuo on uusi tieto, että etanoli syövyttäisi alumiinia. Aiemmin tämä on ollut ongelma lähinnä metanolin kanssa. Moottoreissa alumiini on tekemisissä kovan paineen ja lämpötilan kanssa lähinnä sylintereissä, eli sylinterinkansi ja männät. Sanoisin, että tässä kyse ei niinkään ole syöpymisestä vaan nakutuksen aiheuttamasta männän sulamisesta, sillä jo E10:n AFR on kuitenkin jotain muuta kuin 1:14,7. Toisaalta harvalle turbomoottorille suositellaan 95E:tä polttoaineeksi. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |