Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 -2005 kysymyksiä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3201
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Touché! [ 02.12.2009 10:44 ]
Viestin otsikko:  C5 -2005 kysymyksiä

Terve II-sarjalaisten C5-mobiilien asiantuntijat!
Ohessa olisi pari kysymystä, joihin olisi mukava saada kohtuu pikaisia vastauksia.

- Auto on C5 Break 2.0i vm. 2005 automaatti

1) Mikä mahtaa olla automaattivaihdelootan öljyjen vaihtoväli (vaihdetaanko 120 tkm huollossa)?

2) Minkä verran olette maksaneet jarrunesteen vaihdosta?

3) Paljon olette maksaneet 120 tkm:n huollosta Vehossa vs muualla?

4) Pitääkö paikkansa, että II-sarjalaisen C5:n peilien "automaattista sisäänpäin kääntymistä" ei voi itse säätää joko ON tai OFF-asentoon (eli että vain huolto voi tehdä sen)?

5) Onko matkustajan puoleisen sivupeilin paikoitusasennon säätämisessä jotain erikoiskikkoja? En onnistu itse saamaan tätä toimintoa ohjeiden mukaan päälle (saan kyllä liikuteltua peiliä sähköisesti ohjeiden mukaan, mutta en onnistu saamaan toimintoa muistiin)?

6) Suositelletteko ajovalojen polttimojen vaihtoa suosiolla joka määräaikaishuollon yhteydessä (minulla on palanut vuoden aikana yksi polttimo)?

Kiitän jo etukäteen vastauksista!

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 02.12.2009 23:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Peileistä vastaus. Kääntymistä ei voi poistaa enää itse, se koodataan ohjelmointikoneella (Veho tms.). Peruutus asento aktivoidaan laittamalla säätökytkin oikean puolen peiliin ja kytkemällä peruutusvaide. Säädä sitten peili haluamaasi asentoon ja se on siinä (ÄLÄ KOSKE SÄÄTÖPUOLEN VALINTAKYTKIMEEN TOIMENPITEEN JÄLKEEN!!!!)

Kirjoittaja:  JC5IEDM [ 03.12.2009 00:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Tässä pari vastausta:

1) Vaihteistoöljyjen vaihto ei valitettavasti kuulu määräaikaishuolto-ohjelmaan, vaan on erikseen tilattava työ. Kaikkialla eivät kuulemma edes suostu vaihtamaan, uskovat valmistajat ilmoitukseen että öljyt toimivat laatikon eliniän. Öljyt vaihtamalla vaikkapa 60 tkm:n välein saa tuota laatikon elinikää jatkettua ja laatikko toimii muutenkin puhtailla öljyillä paremmin.

2) Keväällä 2006 jarrunesteenvaihto 120 tkm:n huollon yhteydessä Veholla oli nelisen kymppiä-

3) Keväällä 2006 Veholla 120 tkm:n huollon sai neljällä sataa.

4) Taitaapa olla noin ettei peilien kääntöä saa pois kuin ohjelmointilaitteilla. Mutta kun auton ollessa lukittuna ja peilien ollessa sisäänkäännettyinä käännät peilit käsin ulos niin automatiikka ei enää niitä kääntele. Sitten kun haluat automatiikan taas kääntelevän peilejä, käännä ne käsin sisään auton ollessa lukittuna. Muistaakseni oli näin yksinkertaista, ajattelin taas keväällä palauttaa kääntymistoiminnon tuolla tavoin manuaalisesti toimintaan. Jos tuo ei toimi, tältä palstalta löytyy kyllä keskustelu jossa oli ohjeet, hakusana voi olla jotain peileihin liittyvää.

5) Kyllä se ainakin mulla joskus meni ihan ohjekirjan oppien mukaisesti ja säätö toimi. Jossain vaiheessa meni sitten varmaan bitti poikittain ja eipä se enää opi kääntymään. Tarttis varmaan jokus ottaa akku irti pidemmäksi aikaa, muttei tuollaisen pikku-ominaisuuden takia viitsi.

6) Jos haluat maksaa siitä vaihtotyöstä etkä halua liata omia käsiäsi, niin vaihdata ihmeessä. Ahdastahan siellä umpioiden takana on, muttei se silti ole mahdoton operaatio itsekään tehdä. Käytännössä ne polttimot joutuu kuitenkin noin kerran vuodessa vaihtamaan, H7 ei tunnu olevan erityisen hyväkestoinen.

Kirjoittaja:  JC5IEDM [ 03.12.2009 16:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Tarkennus/korjaus tuohon vastaukseeni kohtaan 4:

Ei onnistu tuolla tavoin kuin edellisessä vastauksessani väitin vaan seuraavasti:
1. peilit sisään napista painaen
2. auto sammuksiin ja peilit käsin kääntäen ulos.

Nyt ei automatiikka kääntele peilejä. Sitten kun taas olisi mukava antaa automatiikalle valtaa, napista painaen alkaa sähkömoottorit taas surisemaan ja jotkut kynnet (vast) napsahtavat paikoilleen.

Tällä tavoin homma onnistui vajaa vartti sitten tuossa parkkipaikalla.

Kirjoittaja:  Touché! [ 03.12.2009 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Kiitos "JC5IEDM" ja "citroen for ever" vastauksista. Täytynee laitattaa tuo peilitoiminto huollossa päälle ja testata sitten, kuinka manuaalikikka toimii.

citroen for ever kirjoitti:
Peileistä vastaus. Kääntymistä ei voi poistaa enää itse, se koodataan ohjelmointikoneella (Veho tms.). Peruutus asento aktivoidaan laittamalla säätökytkin oikean puolen peiliin ja kytkemällä peruutusvaide. Säädä sitten peili haluamaasi asentoon ja se on siinä (ÄLÄ KOSKE SÄÄTÖPUOLEN VALINTAKYTKIMEEN TOIMENPITEEN JÄLKEEN!!!!)


Kokeilin taas ohjeiden mukaan tuota "sivupeilin paikoitusasennon säätämistä". Laitoin säätökytkimen oikean puoleisen peilin asentoon ja sitten peruutusvaihe päälle. Peili meni heti automaattisesti edellisellä kerralla säätämääni "pakki asentoon". Säätelin hieman asentoa vielä sopivaksi ja sitten pakki pois päältä. Tämä säätö ei jäänyt taaskaan muistiin. Peili toimii peruutuaasennossa vain, jos laitan oikeanpuoleisen säätökytkimen päälle. Missä toimin väärin, vai onko automatiikassa joku vika? Aiemmissa XM-autoissa ei ollut mitään ongelmaa ja eiköhän logiikkakin ole aika samanlainen..

Kirjoittaja:  Jouko [ 03.12.2009 19:22 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Touché! kirjoitti:
Kiitos "JC5IEDM" ja "citroen for ever" vastauksista. Täytynee laitattaa tuo peilitoiminto huollossa päälle ja testata sitten, kuinka manuaalikikka toimii.

citroen for ever kirjoitti:
Peileistä vastaus. Kääntymistä ei voi poistaa enää itse, se koodataan ohjelmointikoneella (Veho tms.). Peruutus asento aktivoidaan laittamalla säätökytkin oikean puolen peiliin ja kytkemällä peruutusvaide. Säädä sitten peili haluamaasi asentoon ja se on siinä (ÄLÄ KOSKE SÄÄTÖPUOLEN VALINTAKYTKIMEEN TOIMENPITEEN JÄLKEEN!!!!)


Kokeilin taas ohjeiden mukaan tuota "sivupeilin paikoitusasennon säätämistä". Laitoin säätökytkimen oikean puoleisen peilin asentoon ja sitten peruutusvaihe päälle. Peili meni heti automaattisesti edellisellä kerralla säätämääni "pakki asentoon". Säätelin hieman asentoa vielä sopivaksi ja sitten pakki pois päältä. Tämä säätö ei jäänyt taaskaan muistiin. Peili toimii peruutuaasennossa vain, jos laitan oikeanpuoleisen säätökytkimen päälle. Missä toimin väärin, vai onko automatiikassa joku vika? Aiemmissa XM-autoissa ei ollut mitään ongelmaa ja eiköhän logiikkakin ole aika samanlainen..

Sehän toimii sitten juuri niin kuin sen kuuluukin toimia.

Kirjoittaja:  Touché! [ 03.12.2009 19:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Kokeilin taas ohjeiden mukaan tuota "sivupeilin paikoitusasennon säätämistä". Laitoin säätökytkimen oikean puoleisen peilin asentoon ja sitten peruutusvaihe päälle. Peili meni heti automaattisesti edellisellä kerralla säätämääni "pakki asentoon". Säätelin hieman asentoa vielä sopivaksi ja sitten pakki pois päältä. Tämä säätö ei jäänyt taaskaan muistiin. Peili toimii peruutuaasennossa vain, jos laitan oikeanpuoleisen säätökytkimen päälle. Missä toimin väärin, vai onko automatiikassa joku vika? Aiemmissa XM-autoissa ei ollut mitään ongelmaa ja eiköhän logiikkakin ole aika samanlainen..[/quote]
Sehän toimii sitten juuri niin kuin sen kuuluukin toimia.[/quote]

Ymmärsinkö oikein, että tämä automatiikka onkin jonkinlainen DDR-tyyppinen karvalakkitekniikka: joka kerta kun peruutan, niin minun on ensin työnnettävä peilinsäätövipu oikealle ja sitten taas uudestaan palautettava keskelle kun ajan eteenpäin. Johan sentään vuoden 95 ja 98 XM:ssä oli toimivampi ja hienostuneempi täysautomatiikka.

Kirjoittaja:  Tepi [ 03.12.2009 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Touché! kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tämä automatiikka onkin jonkinlainen DDR-tyyppinen karvalakkitekniikka: joka kerta kun peruutan, niin minun on ensin työnnettävä peilinsäätövipu oikealle ja sitten taas uudestaan palautettava keskelle kun ajan eteenpäin. Johan sentään vuoden 95 ja 98 XM:ssä oli toimivampi ja hienostuneempi täysautomatiikka.


Eivaan pidät sen peilinsäätönamiskan aina siinä oikealla. Automatiikka hoitaa loput. Se keskiasento on vain sitä varten, jos et jostain syystä halua käyttää automatiikkaa.

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.12.2009 21:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Pakkopakkopakko ;)

Luetaan se käyttöohjekirja :D

Kirjoittaja:  Touché! [ 03.12.2009 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Tepi kirjoitti:
Touché! kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että tämä automatiikka onkin jonkinlainen DDR-tyyppinen karvalakkitekniikka: joka kerta kun peruutan, niin minun on ensin työnnettävä peilinsäätövipu oikealle ja sitten taas uudestaan palautettava keskelle kun ajan eteenpäin. Johan sentään vuoden 95 ja 98 XM:ssä oli toimivampi ja hienostuneempi täysautomatiikka.


Eivaan pidät sen peilinsäätönamiskan aina siinä oikealla. Automatiikka hoitaa loput. Se keskiasento on vain sitä varten, jos et jostain syystä halua käyttää automatiikkaa.



Testataan tämän nyt vielä uudestaan huomenna. Mutta, mielestäni olen kokeillut kaikki variaatiot ja tuossa peilinsäätönamiskan pitämisessä koko ajan oikealla peili ei käänny ollenkaan normaaliasentoon (kun laitan pakin pois päältä esim. ajoasentoon (automaattivaihteet), vaan pysyy peruutusasennossa. Vasta normiasentoon (keskelle) laittaminen palauttaa peilin normiasentoon. Kyllä ranskanpojan logiikka XM-mobiilien osalta avautui helposti. XM ei vaatinut myöskään peilinsäätönamiskan pitämistä koko ajan oikealla (vaan normaaliasennossa), eli systeemi oli kyllä kehittyneempi.

Kirjoittaja:  Jankos [ 03.12.2009 22:08 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Se peili ei palaudu heti kun siirrät vaihteenvalitsimen pois pakilta. Taitaa jopa vaatia vähän vauhtia että siirtyy normiasentoon. Sen takia tuo on tehty että sen voi pistää päälle ja pois, kaikki ei halua että peili viipottaa johonkin suuntaan kun peruuttaa. Ja tuon toiminta on siellä ohjekirjassa kerrottu ihan hyvin, piti meinaan tarkistaa moinen kun lähipiirissä ei osattu sitä käyttää.

Kirjoittaja:  Touché! [ 03.12.2009 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Jankos kirjoitti:
Se peili ei palaudu heti kun siirrät vaihteenvalitsimen pois pakilta. Taitaa jopa vaatia vähän vauhtia että siirtyy normiasentoon. Sen takia tuo on tehty että sen voi pistää päälle ja pois, kaikki ei halua että peili viipottaa johonkin suuntaan kun peruuttaa. Ja tuon toiminta on siellä ohjekirjassa kerrottu ihan hyvin, piti meinaan tarkistaa moinen kun lähipiirissä ei osattu sitä käyttää.


Ok, Jankos, testaan huomenna. Tuo olikin mulle uusi tieto, että pitää ajella ensin, ennenkuin peili siirtyy takaisin ajoasentoon. Tuota ei ohjekirjassa kerrottu. Huomenna olen asian suhteen viisaampi. Ja autokin menee määräaikaishuoltoon..

Kirjoittaja:  Touché! [ 04.12.2009 09:57 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Jankos kirjoitti:
Se peili ei palaudu heti kun siirrät vaihteenvalitsimen pois pakilta. Taitaa jopa vaatia vähän vauhtia että siirtyy normiasentoon. Sen takia tuo on tehty että sen voi pistää päälle ja pois, kaikki ei halua että peili viipottaa johonkin suuntaan kun peruuttaa. Ja tuon toiminta on siellä ohjekirjassa kerrottu ihan hyvin, piti meinaan tarkistaa moinen kun lähipiirissä ei osattu sitä käyttää.


No niin, tämä Jankoksen vinkki oli ratkaiseva. Eli autolla on tosiaankin ajettava jonkin matkaa, ennen kuin peili säätyy takaisin ajoasentoon (tätä ei tosiaan mainittu manuaalissa). Mitä on insinöörin päässä liikkunut, kun on tällaisen "takautuvan" systeemin viritellyt? Yleensähän systeemi toimii niin, että kun vaihdevalinta otetaan pakilta pois, niin peili menee välittömästi ajoasentoon - ilman ylimääräisiä ajeluja. Kiitos vielä Jankokselle! :)

Kirjoittaja:  Jankos [ 04.12.2009 10:09 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Olisko siinä ajatuksena se että kun peruuttelet jossakin niin peili alas ja kun lähdet eteenpäin niin se näyttää vieläkin alas että voi ahtaissa paikoissa tiirailla vielä siihen alas.

Kirjoittaja:  KariM [ 04.12.2009 15:42 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

Ykköskoppaisessa logiikka oli se, että pakituksen jälkeen peili kääntyy takaisin ylös 20s odottelun taikka 10kmh (tjsp) eteenpäin ajamisen jälkeen. Syynä se, että eestaas vekslaillessa peili ei jatkuvasti sahaisi ylösalas.

Niinikään vanhakoppaisessa pystyy laittamaan peilien automaattisen sisäänkäännön itse päällepois, ilman huollon apua, niin että peilit kuitenkin edelleen ovat kyljelleenkäännettävissä napista painamalla (mutta eivät siis lepata automaattisesti). Konsti on neuvottu ohjekirjassa. II-koppaisessa tämä ominaisuus on menetetty?

Kirjoittaja:  JC5IEDM [ 04.12.2009 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

KariM:
Lainaa:
II-koppaisessa tämä ominaisuus on menetetty?


Kyllä, juuri näin on.
C5 I:ssä ominaisuuden pystyi itse kytkemään päälle/pois sähköisesti, C5 II:ssa sähköinen kytkentä on tehtävä ohjelmointilaitteilla, mekaanisesti se kyllä onnistuu tuolla aiemmin kertomallani tavalla.

Kirjoittaja:  Touché! [ 07.12.2009 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 -2005 kysymyksiä

No niin, laitetaan tähän vielä lopullinen tilannekatsaus.
- Peruutuspeili toimii kuten pitääkin
- Peilien siisäänpäinkääntymisatuomatiikka toimii kuten pitääkin ja se on helppo myös laittaa pois päältä
- 120 tkm:n huolto maksoi VEHOlla 440 euroa, jarrunesteiden vaihto vajaat 60 euroa. Lisäksi laitettiin peiliautomatiikka päälle, uudet pyyhkijän sulat eteen 88 euroa(!), vaihdettiin erinäisiä polttimoja (mm. parkit). Yhteensä 695 euroa. Eihän tuo halpaa ollut, mutta yllättävän hyvä palvelu ja laskussa tarkat erittelyt. Ja mikä tärkeintä, auto toimiin kuten pitääkin.
- Muutoin vuoden omistamani C5 on toiminut hienosti - ei vikoja.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/