|
Kirjoittaja |
Viesti |
sitikkakuski
|
Viestin otsikko: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 07.03.2010 12:24 |
Viestit: 69
|
Onnistuuko D mallin 2,1 moottorin jakoketjun vaihto moottorin olessa paikallaan, vai pitääkö se ottaa pois. Tarkoitus olisi vaihtaa ketju, kiristin ja liukuohjain, kun tuntuu ketju aina välillä raklattavan. Vai onko liukuohjainta mahdollista liikuttaa ketjuun päin, jolloin välys varmaan pienenisi hieman. Kiitos etukäteen tietäjille, PR.
|
|
|
|
 |
xxsD
|
Viestin otsikko: Re: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 07.03.2010 13:07 |
Viestit: 21 Paikkakunta: Uurainen
|
Auton alta sen varmasti saisi tarkastettua, mutta epäilen vahvasti, että sitä mahtuisi tekemään moottorin ollessa paikallaan. Eräs tuttava joskus 60-70 luvulla teki tulipeltiin luukun, jota kautta saattoi roplata jakopäätä. En kylläkään suosittele missään nimessä näin autoa tuhottavan. Ketjun kiristin kiristyy öljynpaineella ja kiristimen sisällä on automaatti lukitsin, ettei kiristin pääse löystymään - olihan näin se näin - siitä on aikaa kun olen sitä roplaillut. Omastani puuttuu tuo lukitsin kokonaan. Seuraavan kerran, kun koneen irroitan, tulen sen kyllä ennallistamaan. Jos nyt muistini ei kovasti petä, luistissa ,eli suksessa, ei ole säätöjä, vaan kiristin hoitaa täysin kiristyksen. Voisiko olla, että öljynpaine ei tyhjäkäynnillä riitä kiristämään ketjua? Kannattaisiko öljynpaineet mitata ja sen jälkeen nostaa moottori pois ja rempata jakopää? Näin tulisi varmistettua, että edellytykset kiristimen toiminnalle on kunnossa.
-Omasta oli aikanaan keinujen akselit kuluneet todella pahasti, ja se kyllä raklatteli aikalailla. Öljynpaine ongelmia siinäkin oli ollut-
...Ja ensimmäisenä autona omistin D-superin...
|
|
|
|
 |
xxsD
|
Viestin otsikko: Re: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 07.03.2010 13:35 |
Viestit: 21 Paikkakunta: Uurainen
|
Oikaisu edelliseen - on siinä luistissa pitkät reiät, joten voi ehkä säätää.
...Ja ensimmäisenä autona omistin D-superin...
|
|
|
|
 |
Allu
|
Viestin otsikko: Re: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 09.03.2010 21:37 |
Viestit: 16 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jos ja kun D-sitikalla on ajettu paljon kilometrejä ja epäilet ketjun kuntoa, niin ei muuta kuin kone pois ja ketjun ja kiristimen vaihto. Aikoinaan omassa D Superissa, viruneen ketjun johdosta kiristin muljahti pois pesästään, ja voi per...... Se kone meni vaihtoon. Täytyy olla jonninmoinen "pitkäkynsi" jos meinaa ketjun vaihtaa koneen ollessa paikallaan.
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 10.03.2010 14:20 |
Viestit: 295
|
Moottori ja vaihdelaatikkopaketti pois. Eikä tässä kaikki. Homma alkaa hydraulisäiliön ja akun poistolla ja sitten syyläri ja sitten... Tehtaan työarvio kyseiselle koko operaatiolle oli aikoinaan kahdeksan (8) tuntia muistaakseni. Siis vauhtia poijjaat vauhtia. Jotkut ovat raiskanneet tulipellin, eli tehneet siihen aukon. Kantavarakennehan se on. Sitten joku näppärä on väittänyt tekevänsä homman irroittamatta moottoria ja tekemättä aukkoa. Siis kova tyyppi.
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: DS:n jakoketjun vaihto Lähetetty: 11.03.2010 09:28 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
D-mallissa on hieno akustinen jakoketjun kulumisvaroitin. Kun ketju alkaa olla lopuillaan, moottorin sammuttamisen yhteydessä kuuluu ketjun rapsahdus koneen pysähtyessä. Vaihtoväli on kokemukseni mukaan 170 - 180 tkm.
En usko, että sellaista spagettisormea onkaan, joka pystyisi jakopään remppaamaan konetta pois ottamatta tai rintapeltiin reikää tekemättä. Itse olen muutaman kerran sen reiän tehnyt ja remontin jälkeen takaisin hitsannut, ja yhdessä autossani oli joku edellinen seppä jopa tehnyt reikään ihan virallisen näköisen ruuvikiinnitteisen luukun. Ei siinä kohdassa oleva aukko korikehikon lujuutta enää alkuperäisestä merkittävästi heikennä.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
|
|