Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 08.11.2021 20:00 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Tässä on pannu TU 1.1, merkinnältään HFV TU1A. Sillä voi ajaa noin 4 kilsaa kun tulee punainen varoitusvalo ja koneeseen pitää mennä lisäämään jäähdytysnestettä. Poika yrittää saada sen kotiinsa mutta välillä joutuu odottamaan että jäähtyy taas ajokuntoon.
Onko tässä kannentiivisteen vaihto vai olisko vain vesipumpun ropeli irti vai olisko jotain jota en älyä? Hän yritti katsella paisuntapönttöä mutta tuhjäkäynnillä sieltä ei vaikuttanut tulevan kuplia. Konehuoneesta ei löytynyt vipua millä olisi saanut kierroksia että olisi nähnyt paremmin tilannetta. Aika työlästä on pimeällä yksin selvittää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 08.11.2021 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2647
Paikkakunta: Päijät-Häme
Termostaatti jumissa? Jos, niin ottaa pois ja ajaa auringonnousuun.
Eikujjoo, olikos tässä sähköinen? Termostaattikotelon vaihto siis. Onko hinausvakuutusta kun on kuitenkin noin "uusi" auto, lavalle vaan ja kotiin tai korjaamolle ennenkuin porsii koko moottori.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 08.11.2021 22:22 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Tässä on mekaaninen termostaatti ja se on juuri vaihdettu mutta ei vaikutusta. Kun se lämpenee niin neste nousee paisuntasäiliössä yli vaikka jäähtyneenä on säiliön alalaidassa. Hän sai sen kuitenkin kotiin kun pysähtyi ja jäähdytteli muutamam kilometrin välein. Pirullinen vuodenaika tehdä korjauksia tee-se-itse miehelle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 08.11.2021 22:34 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Eiköhän siellä ole vesipumppu rikki.Tarvikepumppu tilalle jossa metallinen "ropeli"...



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 09.11.2021 13:54 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Jäähdyttimen tuuletin, lähteekö se puhaltamaan lainkaan? Sitä ohjaavien sähköjuttujen liittimet..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 09.11.2021 16:54 

Viestit: 5128
Tuo veden reilu nouseminen paisuntasäiliössä ja katoaminen viittaisi minusta kyllä kannentiivistevikaan, joskus huonosti ilmattukin käyttäytyy hassusti, eli ilmakupla laajenee jossain kolossa ja työntää nestettä säiliöön, kannattaa ainakin varuiksi ilmata kunnolla, jos tuossa on jossain erillisiä ilmausruuveja (joissain muissa sitikoissa on ollut vaikka hieman renkaan renkaan venttiilin korkin tapaisia ilmausruuveja ylhäällä letkuissa, sisälämppäriin menevässä ja termostaattikotelon tienoilla, syylarin yläreunastakin voi etsiä, siinä usein hanamallinen tms. ruuvattava). Korjaamoilla (ja autotarvikeliikkeissäkin) on testejäkin, jolla voi tarkistaa onko pakokaasuja päässyt sylinteristä karkaamaan veden joukkoon.

Jäähdytysletkujen kovuuttakin voisi ehkä kokeilla kylmänä, eli siellä ei pitäisi olla painetta kun neste on kylmää vaikka koneen käynnistää, mutta siinäkin voi olla hyvä ensin kaasutella (ja päästää korkista paineet pois ennen käynnistämistä ja sitten kiinni), tai voi kokeilla vetää jonkun kumihanskan/ilmapallon paisuntasäiliön korkin tilalle, turpoaa kylmänä, jos kannentiiviste vuotaa kaasuja vesitilaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 09.11.2021 20:22 

Viestit: 350
Paikkakunta: Nakkila
Kun TU kyseessä niin ilmanmuuta kannentiiviste.



Iso mies ja pienet sitruunat.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C3 II Kone kuumenee vm.2011
ViestiLähetetty: 21.11.2021 21:37 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Kiitoksia vihjeistä. Se tuli ajokuntoon kun sai uuden kannentiivisteen ja kansi hiottiin suoraksi samalla. Joku pikkufirma hoiti asian. Se vaati jo vuoden päivät joskus lisää nestettä ja parani hiukan syylärisementillä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: