Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=32397 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 07.11.2021 18:33 ] |
Viestin otsikko: | VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Hei. Olisiko jollakin tarkempaa tietoa ongelmasta. Auto on Citroen C5 III THP 1,6 VM 2011 ajettu 180000km. Antaa vikakoodia, kampiakselin asento korraalio anturi A 1 , vaihdoin kampiakselin asento anturin, ja silti antaa edelleen samaa vikakoodia, voisiko olla jokin kosketus häiriö liittimissä, välillä saa ajaa pitemmän matkan kunnes antaa taas vikakoodin, kun sen poistaa mittarilla hetken pysyy. Voiko jokin muu anturi vaikuttaa samanlailla ? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 07.11.2021 18:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Nokkaketju venynyt? Eikös se ole noissa tyyppivikana? |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 07.11.2021 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
VAIHDETTU JO KAKSI KERTAA |
Kirjoittaja: | Mustis [ 07.11.2021 23:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Ei se vaihtojen lukumäärä vaan paljonko ajettu viimeisimmän vaihdon jälkeen? Tiedoksi: isoilla kirjaimilla kirjoittaminen tulkitaan huutamiseksi. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2021 03:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Mikä bikakoodi tarkemmin? Eikös yleinen ongelma ollut myös että pultin kiristyksen voimalla kitkalukitteinen hihnapyörä nitkahtaa hieman nokka-akseleilla, toteaminen vaatii kai venttiilikopan aukaisua ja kulmamaittaria - samalla tietysti ketju ja kiristinkin kannattanee tarkistaa. |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 08.11.2021 14:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
P0016 Kampiakselin asentoanturi (CKP) ja nokka -akselin asennon (CMP) anturi toimivat yhdessä seuratakseen kipinän / polttoaineen syöttöä ja ajoitusta. Molemmat koostuvat reaktiivisesta tai äänirenkaasta, joka kulkee magneettisen pickupin yli, joka tuottaa jännitteen osoittavan asennon. Kampiakselin anturi on osa ensisijaista sytytysjärjestelmää ja toimii "liipaisimena". Se tunnistaa kampiakselin releen asennon, joka välittää tiedot PCM: lle tai sytytysmoduulille (ajoneuvosta riippuen) ohjaamaan sytytyksen ajoitusta. Nokka -akselin asentoanturi havaitsee nokka -akselien asennon ja välittää tiedot PCM: lle. PCM käyttää CMP -signaalia injektorisekvenssin alkamisen määrittämiseen. Nämä kaksi akselia ja niiden anturit sitovat hammashihnan tai ketjun yhteen. Nokka ja kampi on synkronoitava täsmälleen ajoissa. Jos PCM havaitsee, että kampi- ja nokkasignaalit ovat myöhässä tietyn asteen verran, tämä P0016 -koodi Jakoketju vaihdettu 109000km kohdalla vahvempaan nokkaketjuun ja uusi venttiilikoppa, pitäisi parantaa huohotusta. Jakoketju vaihdettu 141000km kohdalla toisen kerran Turbo / kaasuläppä uusittu 164000km kohdalla Nyt vaihdoin kampiakselin ja nokka akselin anturit ja näyttäisi toimivan ?? Tästä linkistä sain tietoa. https://avtotachki.com/fi/p0016-polozhe ... datchik-a/ |
Kirjoittaja: | olli__o [ 08.11.2021 15:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Hyvä jos tuli noin helpolla kuntoon. Tuo koodi kertoo sen että koneen älyn mielestä kampiakselin ja nokka-akselin keskinäinen ajoitus on antureilta tulevan tiedon mukaan pielessä. Tuossa koneessa on ollut useampia ongelmia jakopäässä, kiristimessä, ketjussa ja ketjupyörien kitkakiinnityksessä ja yhdistelmänä näiden keskinäinen ajoitus voi muuttua niidenkin vaikutuksesta. Ajoitusta ei voi oikein tarkistaa kuin venttiilikopan poistamalla, tuossa joku video joka kertoo tarkistuksesta ja sen jälkeen uusi ajoitus. https://www.youtube.com/watch?v=jRtG3Igy3GE Tehtaalla tuota on korjattu ja muuteltu ja olisikohan kiristimen lisäksi tullut päivitetyt pultit ja kiristysohjeet/momentit sekä putsaus niiden vastinpinnoille, ensin tehdas yritti "korjata" tuota myös ohjelmallisesti, muutti ECUn ohjelmaa siten että vikakoodia ei annettu yhtä pienellä kulmaerolla kuin alkujaan. |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 08.11.2021 22:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Pitää tutkailla noita juttuja jos vielä kettuilee kone. kiitos vinkistä. |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 17.11.2021 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Nyt tuli selvyyttä kun käytin autoa Mega-auton tietokoneessa, ja ongelma oli juuri se mitä ajattelin ja vähän lisääkin, jos korjataan osat maksaa 2600€ ![]() Nyt sitten autokauppaan yhteyttä ja mitä siellä sanovat ? Löytyneet koodit: P15A6 Öljyn paineen säätelyn vika P15A5 Ilmeisesti öljypumppu vika P0016 Ketju venynyt ajoitus pielessä P0599 Sähköinen termostaatti viallinen |
Kirjoittaja: | Northstar [ 17.11.2021 18:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
C4-PICASSO kirjoitti: Nyt tuli selvyyttä kun käytin autoa Mega-auton tietokoneessa, ja ongelma oli juuri se mitä ajattelin ja vähän lisääkin, jos korjataan osat maksaa 2600€ ![]() Nyt sitten autokauppaan yhteyttä ja mitä siellä sanovat ? Löytyneet koodit: P15A6 Öljyn paineen säätelyn vika P15A5 Ilmeisesti öljypumppu vika P0016 Ketju venynyt ajoitus pielessä P0599 Sähköinen termostaatti viallinen Niinpä,tyypillinen THP..Tuo öljypumpun säädin on kyllä myös käsittämätön keksintö.. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 17.11.2021 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
180tkm ajettu ja kolmas ketju venynyt. Niin, sehän taisi olla joku urbaanilegenda vaan että noi THP:t olis paskoja ![]() Myötätunnot aloittajalle. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 17.11.2021 20:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
No säästyypähän tietyssä tilanteessa optimiolosuhteissa jopa 1% bensaa tuolla öljynpaineensäätimellä. ![]() |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 17.11.2021 21:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Pienistä puroista kertyy suuri säästö. Ja sitten vasta maailma pelastuukin kun auto ei liiku pihasta mihinkään. ![]() |
Kirjoittaja: | C4-PICASSO [ 21.11.2021 10:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Nyt sitten autoliike miettii mitä he ovat valmiita maksamaan korjauksesta ? Onneksi en ole ensimmäistä kertaa "pappia kyyditsemässä" on meinaan kokemusta epäonnistuneista auto kaupoista, ja miten niistä selvitään. Kun laskuun tuli vielä risa oikea vetoakseli, jota myyjä vähätteli kun siitä kerroin heti oston yhteydessä, merkkiliikkeestä korjattu vetoakseli 288€. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 21.11.2021 13:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
C4-PICASSO kirjoitti: Nyt sitten autoliike miettii mitä he ovat valmiita maksamaan korjauksesta ? Onneksi en ole ensimmäistä kertaa "pappia kyyditsemässä" on meinaan kokemusta epäonnistuneista auto kaupoista, ja miten niistä selvitään. Kun laskuun tuli vielä risa oikea vetoakseli, jota myyjä vähätteli kun siitä kerroin heti oston yhteydessä, merkkiliikkeestä korjattu vetoakseli 288€. Jos mitenkään saat autokaupan purettua,niin tee se...Pääset paljon vähemmällä,koska tuon tuotteen kanssa ei ole jatkossa(kaan) tiedossa muuta kuin harmeja. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 21.11.2021 18:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: VF7RW5FVAAL582580 Citroen C5 III VM2011 136 THP B |
Tätä ketjua seuranneena ja asiaa päivänmittaan useammalta kantilta pohtineena annan ainakin pikkuisen miettimisen aihetta. Koska tilanne on muuttunut sellaiseksi, että 10v vanha ja 180tkm ajettun auton on pitänyt muuttua virheettömäksi ja kaikki jopa kuluviksi osiksi luokiteltavat osat muuttuvat autoliikkeen takuunalaisiksi osiksi? Tässä tapauksessa jos autolle on myydessä annettu esim. 6kk/10tkm takuu, joka kattaa kaikki sinä aikana vikaantuneet osat, on asia aika selvä. Muussa tapauksessa on mielestäni ostajallakin oltava jonkinlainen vastuu kannettavana, mitä ostaa. Olisiko jo koe-ajolla ollut syytä jäädä miettimään ostohalukkuutta, jos on ilmaantunut veto-akselissa oireilua? Toinen on nyt tämä tämänhetkinen ongelma jakopään kanssa. Miksi ihmeessä edelleenkin 10v vanhan ja 180tkm ajetun auton ongelma on yksin sen myyjä liikkeen? Olisiko ostajankin vastuulle laitettava jotain, eihän kukaan voi kuvitella, että auto on virheetön ja uuttavastaavassa kunnossa tuon ajan jälkeen. Jos olisin autoliikkeen edustaja ja uskoisin silloin myös olevan hankkineen sellaisen vakuutuksen yritykselle, joka kattaa mahdollisimman pitkälle oikeudenkäynti kulut, niin alkaisin hakemaan valmistajaa ja maahantuojaa vastuuseen jonkinlaisesta tuotevastuusta. Eihän moista paskaa, mitä esim. THP moottori on, voida myydä ja jättää se takuu-ajan umpeuduttu aivan muiden murheeksi. Ei se voi niin mennä. Tätä samaa leikkiä on jatkunut vuosikymmeniä. Muistan -90 luvun alusta, kun vakuutustarkastaja lunasti saman päivän aikana 3 palovaurioitunutta Citroen XM:ää. Vakuutusyhtiön edustaja oli sitä mieltä, ettei se voi olla heidän vastuullaan, jos tuote on niin huono, että ne palavat, josta olin aivan samaa mieltä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |