Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Cx Douvrinin vesipumppu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=32404 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Wesa [ 09.11.2021 01:13 ] |
Viestin otsikko: | Cx Douvrinin vesipumppu |
Aihe kun on ollut tapetilla, uhrasin ajankulukseni yhden ylimääräisen talteenotetun ja hieman rohisevan pumpun tieteelle. Hihnapyörän laipan prässäys/ulosveto akselista salli koko laakeri/akselipaketin prassäämisen pumpun rungosta ulos vesipumpun pesän suuntaan. Laakeripaketti on vastaava joita useimmissa pumpuissa. Eli laakereita ei voi vaihtaa erikseen sillä akselissa on kuulien urat ja pitkä pesä siinä päällä. Sitä en halkaissut mutta pesän ulkopuolella olevan uran perusteella lienee rullalaakeri toisessa päässä. Akseli on 16 millinen ja laakerin pesä (ulkorengas) 30 millinen pituudeltaan 39 mm. Akselin koko pituus 110 ja pidempi offset 47,5. Noita löytyy enemmän tai vähemmän samanlaisia eri laakerivalmistajien "automotive water pump berings" katalookeista. Noin 50 kertaa yleisempi akselikoko on 15,918 mm, mutta tässä 16,00 mm, eikä voi korvata ohuemmalla. Mutta noita 16 akselilla oleviakin on 30x39 pesällä mutta ei ihan samoilla akselinpituuksilla. Ne voi kyllä olla noin 1-2 mm lyhyempiä ilman ongelmia sillä siipi ja hihnapyörän laippa krympataan vapaalle akselille ja molemmissa päissä hieman ylitystä. Voi olla myös pidempi kun voi lyhentää. Näitä siis on katalogeissa.., mutta en vielä löytänyt paikkaa josta voisi ostaa. Myös tiivisteitä on mutta sitä en vielä tutkinut kun siipeä puristanut vielä ulos ja tiviiste sen ja laakerin välissä. Palaan jossain vaiheessa kuvien kera kunhan ehdin jatkamaan. |
Kirjoittaja: | JariMikael [ 20.11.2021 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Cx Douvrinin vesipumppu |
Tämä on kiinnostava homma. Omassa Douvrinissa niin ikään vesipumppu rohisee. Jos vanhan saisi korjattua niin olisi mahtava juttu! |
Kirjoittaja: | JariMikael [ 21.11.2021 00:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Cx Douvrinin vesipumppu |
Alkaa siis näyttämään siltä, että pumppu onkin korjattavissa. Upeaa työtä. |
Kirjoittaja: | mikaeli [ 21.11.2021 08:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Cx Douvrinin vesipumppu |
Noita tiivisteitä olen teettänyt top-osalla, jos ei oo löytynyt sopivia mistään helposti. Muitakin tiivistetehtaita on, mut tuo on lähellä. Kaikki on tullut kuntoon, diravi, xm:n vaihteisto, pesukone, korkeapainemaaliruisku, naulassy ja veneen perävetolaite. joskus teetetty myös cx:n vapari dieselin kannentiivisteitä. Eikä mielestäni ole niin kallis etteikö kannattaisi, jos sillä saa laitteen kuntoon. Veneen osiin tehtiin tiivistepintojen kunnostus samalla, ei tarvinnut akseleita uusia, mutta en kyl muista oliko sen työn toteutuspaikka jossain muualla... |
Kirjoittaja: | Wesa [ 21.11.2021 16:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Cx Douvrinin vesipumppu |
Vanhan laakerin halkaisin ja oli kahdella kuularivillä eli just sellainen WB-malli jonka tilasin. Tiivisteeksi oletettavasti kävisi seuraava: trodo.fi/tiiviste-febi-bilstein-03504. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 01.12.2021 17:34 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Cx Douvrinin vesipumppu | ||
Sain pumpun nippuun mutta kysymysmerkkejä jäi. Tilaamani tiiviste oli oikea halkaisijoiltaan ja ehkä pitudeltaankin.. Jokatapauksessa tiivisteen siipipyörää vasten tuleva pää jossa pelkkä hiilirengas oli hieman toisenlainen ollen kireä ja tiivis suoraan akselille kun vanhassa se oli eräänlainen poteropäinen niin että meni siipipyörän navan lieriöpinnan päälle. Toiminnaltaan tai tiiveyseltään tuossa ei ole sinänsä eroa. Toinen ero oli että samaisessa ulko-osassa oli ohut muoviholkki jatkeena joka meni sen pesään tulevan staattoriosan läpi ja käsitti holkin päässä olevan laipan. Laippa toimii heittorenkaana joka viskaa ennen laakeria mahdollisen pienen vuodon niihin rungossa näkyviin juorureikiin. Kyseinen putki oli vanhassa katkennut irti sieltä ulko-osasta, mutta koska oli varsin tuikka siihen akselille, oli se noin 10 mm pätkä pysynyt kyydissä koska siihen ei mikään hankaa tai muita voimia kohdistu. Laitoin saman irtoholkin tähän niin että laippa asettui niiden juorureikien kohdalle. Kolmas ero oli liukurenkaan jousikuormitus. Vanhassa ei varsinaista kierrejousta vaan ilmeisesti puristus syntyi sen hieman erilaisen ulko-osan kumisen sisäosan joustosta.. tässä käsin puristettaessa noin 5 mm joustoa ja kun siipipyörän prässäsin akselille se puristi glykoloitua pakettia noin 4mm kasaan. Pyörii mukavan nahkeasti..., mutta ei hajuakaan onko siinä liika kireyttä sillä hiilirenkaalla? Ei ainakaan parane kuivana pyöritellä. Asennukset onnistui hyvin ja kaikki prässäykset hoitui niin ettei voima mennyt laakerin kautta. Itsellä ei ole kohdetta tuolle nyt. Jos joku haluaa kokeilla voi yvllä viestitellä aiheesta. Itse en kuitenkaan heti lähtisi millekään euroopan reissulle tuon kanssa.
|
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |