Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3264 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Kami [ 09.12.2009 00:26 ] |
Viestin otsikko: | Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Japsikinneri oli nokkahihnan vaihdossa. Hyvin tuo käynnistyi ja alkumatka menikin ihan ok, mutta valtatielle päästyäni kummastusta herätti tehottomuus yläkierroksilla. Etenkin 80 km/h ja yli nopeuksissa ei vääntö tahdo riittää, tuntuu siltä ettei kone suostu ottamaan riittävän määrän kierroksia. Sataseen kiihdytys tuntui kestävän ikuisuuden... Kyllä tuo mielestäni kiihtyi yli 80 nopeuksissa paljon paremmin ennen hihnan vaihtoa... Voiko olla että sytytys on sen verran pielessä, ettei kone ota tarpeeksi kierroksia???? ![]() Vaihdoin vanhat sytytyspiuhat uusiin tänään eikä tuo muuttanut mitään. |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 09.12.2009 00:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Entäs hihna, voisiko esim. hampaan verran pieleen mennyt ajoitus aiheuttaa? Jos kerran oli vaihdossa niin eikös tuo nyt ole reklamoinnin paikka? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 09.12.2009 02:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Tietysti pitäs ottaa huomioon mitä siitä p***asta riisikiposta irrotettiin samaan aikaan ja asennettiin väärin takas... Mutta tuo kuulostaa tutulta, yhden hampaan pieleen menolta. |
Kirjoittaja: | Kami [ 09.12.2009 11:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Juu tuo p&!# riisikippo oli ammatilaisella hihnan vaihdossa. Pitää soitella hänelle heti että mitäs tehdään.... |
Kirjoittaja: | Kami [ 09.12.2009 11:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
No niin... jälkihoito sovittu täksi päiväksi klo 12. ![]() Palvelu ainakin on hyvää... |
Kirjoittaja: | Kami [ 09.12.2009 16:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
No niin, kunnossa on taas. Räjähtävä kiihtyvyys on taas käytettävissä ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 09.12.2009 19:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
No kerro muillekin mikä sitä jarrutti. ![]() |
Kirjoittaja: | Kami [ 10.12.2009 00:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Se oli muistaakseni (oli hoppu autoa hakiessa) niin että koska vanha hihna oli venynyt ja kulunut, niin nyt kun uusi asennettiin täsmälleen merkkien mukaan jäi sytytys aavistuksen aikaselle. Sytytyksen säädöllä tuli kuntoon. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 10.12.2009 03:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Haah, tätä vähän odotinkin, remmin venyessä on pari kertaa säädetty sytkää mutta kun tuli uusi remmi niin hommat pissii kun pitäs se sytkäkin taas katsoa uudestaan. Totesin vähän tämän tyyppistä ongelmaa aikanaan GS:n väkivahvalla koneella jossa jo yhden kilowatin puute tuntui kaasujalassa. |
Kirjoittaja: | ealab [ 10.12.2009 14:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Cikatti kirjoitti: Haah, tätä vähän odotinkin, remmin venyessä on pari kertaa säädetty sytkää mutta kun tuli uusi remmi niin hommat pissii kun pitäs se sytkäkin taas katsoa uudestaan. Totesin vähän tämän tyyppistä ongelmaa aikanaan GS:n väkivahvalla koneella jossa jo yhden kilowatin puute tuntui kaasujalassa. Kyllähän se tuntuu, kun toinen kW puuttuu! ![]() |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 12.12.2009 21:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
16-venttiilisen hihnaa ei voi vaihtaa ilman nokkapyörien vapauttamista ja akselien lukitsemista tarkoituksenmukaisella tavalla. Voihan hihnan laittaa "vanhoille merkeille", mutta onnistuminen on takuulla alle 100%. Korjaamoissa on jeppejä, joille ei ole asia valjennut tai heillä ei ole tietoa/rautoja koneen lukitukseen. |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.12.2009 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Remmin venymiset on ihan huuhaa juttuja kuten myös nokkapyörien vapauttaminen. |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.12.2009 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Unohdin mainita edellisessä viestissä seuraavaa: Varsin selkeästi "ammattiliike" oli laittanut jakopään ajoituksen poskelleen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.12.2009 23:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Nokkapyörien vapauttamisesta on kaksi eri näkemystä. Vielä ei ole esitetty kummastaan pitäviä, yksiselitteisiä selvityksiä suuntaan, tai toiseen?. "Viralliset" ohjeet ovat ja niiden kannalta löytyy perustelu..On sitten toinen asia, miten itse kukin tekee ja katsoo parhaammaksi. |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.12.2009 23:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Käsittääkseni tässä ketjussa on kyseessä jokin vanha japanialainen tuulipukuauto, jonka kohdalla ei tarvita uudelleen ajoitusta jakomielitautipään hihnan vaihdosssa. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 12.12.2009 23:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Nateroille ja muille; miksei 16-venttiilisissä ole "kohdistusmerkkejä"? Eikä kiilauria nokka-akseleissa? Siksi, kun hihnan saa laittaa ihan mihin tahansa väliin ikinä keksii, vaikka silmät kiinni. Yhtä hammasta pitempi tai lyhyempi hihnakin monesti käy. Hihnassa on vain yksi kiristin; nokkapyörien väliltä ja kampiakselin ja imunokka-akselin väliltä hihna kiristyy vain sillä, että hihnapyörät pääsevät liikkumaan. Kaikki akselit on ensin lukittu kohdistusraudoilla, dieselissä vielä pumppukin. Hihna kiristetään sopivaksi ja oikealla kireydellä oleva hihnapyörästö kytketään takaisin kiinni akseleihin kiristämällä kartiot=ruuvit. Lukitusraudat estävät venttiilijousia painamasta hihnaa väärään kireyteen tai hyppäämään asennuksessa. Hihnanvaihto käy nopeasti ja varmasti. Saa nokkahihnan vaihdetuksi ja kiristetyksi ilman hihnapyörien vapauttamista akseleistaan - tällöin akselien pitää olla vapaat ja nokat kiertyy mukana hihnaa kiristäessä "kohti kampiakselia" eli aikaisemmalle. Röpöti röps, ruiskuboksi, lambda ja nakutustunnistin tekee parhaansa - isännät on tyytyväisiä, paitsi Kami, joka kirjoitti ; 80 km/h ja yli nopeuksissa ei vääntö tahdo riittää, sytytyksen säädöllä tuli kuntoon. Kun kondensaattoripurkausssytytysjärjestelmän (CDI) ajoitusherätinkela (pick-up) mittaa kampiakselilta, mistäs sitä säädettiin? Nokkapyöristä... Kampiakselin hihnapyörä työntää hihnaa eteenpäin ja nokkahihnapyöriä vedetään, hihnapyörien normaali kuluminen muuttaa ajoitusta myöhemmäksi, (samoin nokka-akselin nousukyljen kuluminen ja hihnan venyminen). Opelissa pitää vaihtaa kampiakselin hammashihnapyörä hihnanvaihdon yhteydessä, sillä hihnapyörä kuluu senverran reilusti. |
Kirjoittaja: | ealab [ 13.12.2009 10:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Juuri niin! Vain näin asennettuna ajoitukset pysyvät kohdillaan siten, kuin valmistaja on suunnitellut. Hihna myös kiristyy joka paikasta oikein ja saman verran. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 13.12.2009 11:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Ja jos ko tapauksessa on sanottu että sytkäennakkoa on ollu hieman liiaksi niin ei voi pitää paikkaansa, ennakkoa pitää olla ihan tolkuttomasti että tehot alkaa tippumaan (persuksella tunteakseen) ja siinä vaiheessa alkaa kyllä nakuttelemaan jne. Eli melko varmasti siellä on jako ollut hampaan pielessä, asiakkaalle on helpompi uskotella että sytkää vähän säädettiin ettei tule kysymyksiä että onko venttiilit ottanut mäntiin jne. Venat kun saattaa kestää pienen naputtelun mutta laukeavat vasta ajan myötä... |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.12.2009 13:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Ei yhden eikä kahdenkaan hampaan heitto mitään säre. |
Kirjoittaja: | kaselin [ 13.12.2009 15:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Vaikeeta hihnanvaihtoa ![]() |
Kirjoittaja: | Kami [ 15.12.2009 11:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Natero on oikeessa kyseinen vaihdonkohde oli NASSIN vm -88 ja konekin on vain 1.3 kaasarilla pumpattava. Eli ei ole venoja ihan tuossa aiemmin mainittua määrää. Olihan tuossa se mahtava puoli, että ei tuon vaihtoon kamalasti aikaa mennyt joten työkin oli edullinen. Tais tosiaan asentajalla (ko. korjaamon omistaja ja ainoa työntekijä) tohinassa mennä pykälän pari pieleen tuo kasaus... Nyt on pelittänyt ihan kivasti ja kun sain tuon syylarin vuodonkin tukittua laittamalla lämpimäksi ajettuun syylariin kolme teelusikallista kanelia, niin mikäs tässä on pompotellessa... selkä vaan kaipaa Citikan pehmeyttä, mutta peffa nauttii toimivasta persgrillistä näinä pakkasaamuina ![]() Ens vuonna sit taas Citikka alle jahka saadaan se taas tulille. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 15.12.2009 15:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Nokkahihnan vaihdon jälkeinen tehottomuus... |
Niinhän se vaan on että ne korjaamot EI myönnä tehneensä virhettä ja pykäliä menee pieleen, silloin tällöin. Korjaava liike tehdään ja mutistaan jotain että oli kirrain vähän löysässä tms. Yhden pykälän pielessä oleminen ei riko vielä mitään mutta huonostihan se käy. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |