Jos sytytyslaitteisto on kunnossa ja ajoitus kohdallaan, moottorin pitäisi käynnistyä tällä kokeella;
- bensaa ei ole kaasarissa eikä sitä sinne päästetä, eli koe tehdään kuivalla kaasarilla.
- avataan kaasua puoleenväliin
- ruiskutetaan kelpo näkäräinen bensaa suoraan kurkkuun mopohommiin säästetyllä pienellä, muovisella sinappi- tai salattikastikepullolla (esim. "Poppamies" käy näihin manaajan karkotuksiin parahultaisesti) ja polkaistaan käyntiin.
- moottorin pitäisi käynnistyä ja rynnäta pariksi sekunniksi korkeille kierroksille, sammuu, kun bensat paloi.
- jos ei käynnisty ja lupaile heti ja helposti, on sytkässä jotain häikkää, tulppa, tulpanjohto-puola -liitos, kaasuvajeri poikki

, läpät (onko Minarellissa?) finaalissa.
Noissa CDI-yksiköissä (nelareissa) on kytkentä starttimooottorista niin, että sytytys menee myöhäiselle starttauksen ajaksi. Minarellissa ei? Katsoisin tulpan reijästä mittaamalla (mittakellolla), onko ajoituksen merkit kohdallaan, käydessä tarkastetaan ajoituslampulla. Helppo sanoa, kun on noi vermeet omilta jonnevuosilta tallella. Nelarit potkii joskus magneeton kiilan solmuun ja siitä se riemu alkaa.
CDI:ssä on kierrosrajoitin ja ei se ole ihan mahdotonta, että elektroniikka olisi kuolemassa. Ajotuslampulla näkisi, onko kipinä ihan levoton.
Vihje Venäjältä; nykymopojen pick-up -käämin (sytytyskohdan anturin) kunnon voi todeta laittamalla ledin, valodiodin käämin cdi:lle tulevaan johtoon, Kun polkee käyntiin, ledin pitäisi vilkkua. Napaisuutta pitää vaihtaa, jollei vilku. Jännite on korkea, mutta niin lyhytkestoinen, ettei ledi siitä kärvähdä.
Pick-up kuvassa Yamaha Majestyn magneetto