Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX hyyty http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=3285 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 13:07 ] |
Viestin otsikko: | BX hyyty |
4 astetta pakkasta eikä jaksanut startata käyntiin, vaan hyytyi parin lyhyehkön starttauksen jälkeen. Ei ollut lämppärissä, mutta nyt laitoin. Uudehkot startti ja akku, kesällä vaihdetut. Olisin olettanut, että pikkupakkasen kestää ilman lohkolämmittimessä oloa, vaan toisin kävi. Öljytkin on melkein tuoreet, vajaa kaksi viikooa sitten vaihdetut. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 15:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Akun vaihto auttoi, vaihdoin vanhan akun ja sillä pärähti käyntiin. Pärähti uudellakin pienen lämmittelyn jälkeen, mutta kun sammutin, taas hyytyi. Vanha akku on 12/60, uusi 12/55. Tuli vaan mieleen, että oisko tää uusi vähän hintelä, 12/55, kuitenkin talvella. Laturissa se näyttää olevan täysi. |
Kirjoittaja: | ablux [ 12.12.2009 15:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa? Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää. Tulpathan on okei, eikö vaan. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 15:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
ablux kirjoitti: Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa? Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää. Tulpathan on okei, eikö vaan. Tulpista en tiedä, mutta kun startti vaan jaksaa pyörittää, niin ei ole käyntiin lähtö ongelmia, eikä käynti ongelmiakaan, sitten kun on käynnissä. Nuita piuha liitoksia en ole tutkinut. Tässä ei nyt ollut kyse käyntiinlähtö ongelmasta sillä tavalla, että startti pyörisi, mutta ei käynnisty, vaan siitä että startti ei jaksanut pyöriä kuin vähän aikaa, ja sitten hyytyi kokonaan. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 15:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
hssumies kirjoitti: ablux kirjoitti: Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa? Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää. Tulpathan on okei, eikö vaan. Tulpista en tiedä, mutta kun startti vaan jaksaa pyörittää, niin ei ole käyntiin lähtö ongelmia, eikä käynti ongelmiakaan, sitten kun on käynnissä. Nuita piuha liitoksia en ole tutkinut. Tässä ei nyt ollut kyse käyntiinlähtö ongelmasta sillä tavalla, että startti pyörisi, mutta ei käynnisty, vaan siitä että startti ei jaksanut pyöriä kuin vähän aikaa, ja sitten hyytyi kokonaan. Maajohdon liitos tuskin on hapettunut, koska on senverran öljyinen ja tiukassa tuntui olevan. Latutiin menevä oli ainakin kiinni ja tiukassa, joten en usko, että niissä mitään on. Ja nyt käynnistyy ihan hyvin. Pitää tää uusi akku ladata ja pitää varalla mukana, sekä laittaa auto lämppäriin jo pikkupakkasilla, niin eiköhän se siitä. |
Kirjoittaja: | avbx [ 12.12.2009 17:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Kuulostaa vahvasti akunkengän vialta. Luultavasti huono kontakti kaapelin ja kengän välisessä liitoksessa. |
Kirjoittaja: | black_van [ 12.12.2009 17:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
kokeile vetää akulle suoraan maa rungosta ja kenties uudet akunkengät niin voisi ruveta toimimaan. Tuskinpa akussa vikaa vaan ennemmin liittimissä |
Kirjoittaja: | Xari [ 12.12.2009 18:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Moottorin maajohto? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 12.12.2009 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan. Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Akunkengät pitäisi kyllä vaihtaa. Tämmöistä ongelmaa ei tosin ole ollut since kesän kun startti meni, eikä ne liitokset ole muuttuneet miksikään, luulisin, tosin ei ne ihan huiput varmaan ole, eikä olekaan. Tässä olisi muutama kenkävaihtoehto, mikähän olisi paras talvikenkä, vai onkohan se vaan tuo vasen kun käy. http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/p ... Upload.jpg |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 22:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
hssumies kirjoitti: Akunkengät pitäisi kyllä vaihtaa. Tämmöistä ongelmaa ei tosin ole ollut since kesän kun startti meni, eikä ne liitokset ole muuttuneet miksikään, luulisin, tosin ei ne ihan huiput varmaan ole, eikä olekaan. Tässä olisi muutama kenkävaihtoehto, mikähän olisi paras talvikenkä, vai onkohan se vaan tuo vasen kun käy. http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/p ... Upload.jpg Entiset, siis nykyiset, on ilmeisesti juotettu kiinni, joten ne joutuu katkomaan irti kaapeleista. |
Kirjoittaja: | Natero [ 12.12.2009 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Myös Mikin ja Hessun kengät on syytä tarkistaa! |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.12.2009 23:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Tapsa 550 kirjoitti: Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan. Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen. Katsoo myös, ettei akkukotelon kyljet ole ollenkaan turvoksissa. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 12.12.2009 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
ealab kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan. Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen. Katsoo myös, ettei akkukotelon kyljet ole ollenkaan turvoksissa. Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista. |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 12.12.2009 23:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa. Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa. Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 13.12.2009 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Sitruunaseppä kirjoitti: Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa. Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa. Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin. Aattelin naputella pari pikkunaulaa akunnavan ja kengän väliin, niinkin saa varmaan vähän tiukattua, tosin ei auta jos kaapeli on löystynyt kengästä. Siis jos en saa sen vertaa aikaiseksi, että kengät vaihdan. Startti on kesällä vaihdettu. |
Kirjoittaja: | ealab [ 13.12.2009 10:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Älä naputtele mitään, se on roposnikkarikonsti, vaan putsaa lyijykontaktipinnat metallinkirkkaiksi, vaikka mirkelistuukilla. Käytä suoja-aineena punaista akkunaparasvaa. Jos kenkä ei puristu tarpeeksi= on venytetty liikakiristyksellä: ota pultti pois (putsaa kierteet ja rasvaa ne) ja viilaa(rautasahalla) rakoa vähän auki. Älä ylikiristä sen jälkeen. Muuten näistä erilaisista konehuoneen liitoksista on jauhettu paljon. Tuo kenkien puhdistuksen hetkellinen apu johtunee kengän ja kaapelin puristusliitoksen liikuttelusta= kontakti paranee hetkeksi. Käytä puristusliitokseen jotain ruosteirr.sprayta. Jos saat jostain punaista COROX:ia, niin hyvä! Näitä liitoksia kannattaa huoltaa jo ennen murheita. Mikään ei ole ikuista, se toimi vielä eilen, miksi ei tänään. ![]() |
Kirjoittaja: | piippumies [ 13.12.2009 12:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Lisäksi mittaisin auton latauksen.. Ihan varmuuden vuoksi.. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.12.2009 16:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Sitruunaseppä kirjoitti: Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa.
Ja jos sinulla on ne 4e,n kaapelit niin heitä ne naapurin tontille ja sano ei tarvii palauttaa,eihän niissä ole kun 2,5 neliön kuparit. Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa. Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.12.2009 16:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
Tapsa 550 kirjoitti: Sitruunaseppä kirjoitti: Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa. Ja jos sinulla on ne 4e,n kaapelit niin heitä ne naapurin tontille ja sano ei tarvii palauttaa,eihän niissä ole kun 2,5 neliön kuparit. Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa. Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin. Näi se menee. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 13.12.2009 19:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
hssumies kirjoitti: Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista. Se "merkkivalo" on niinkin monimutkainen laite, kuin ominaispainomittarin koho. Jos esimerkiksi säilytyksen aikana kolauttaa akkua niin hyvin, että menee joku kenno oikoseen, niin tuskinpa tuo "merkkivalo" siitä mitään tietää. Ei siis ihan sokeasti uskota siihen. Ja se "merkkivalo" on vain sitävarten siinä, kun joku "fiksu" akkuvalmistaja on keksinyt valmistaa "huoltovapaan" akun ja sen seurauksena ei pääse erillisellä mittarilla mittaamaan. ![]() Akkukaapeleiden ja -kenkien kunnosta voi päätellä paljonkin mittailemalla jännitehäviöitä korista ja moottorista akun miinusnapaan ja esimerkiksi laturilta akun plusnapaan. |
Kirjoittaja: | hssumies [ 13.12.2009 21:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX hyyty |
laakeri kirjoitti: hssumies kirjoitti: Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista. Se "merkkivalo" on niinkin monimutkainen laite, kuin ominaispainomittarin koho. Jos esimerkiksi säilytyksen aikana kolauttaa akkua niin hyvin, että menee joku kenno oikoseen, niin tuskinpa tuo "merkkivalo" siitä mitään tietää. Ei siis ihan sokeasti uskota siihen. Ja se "merkkivalo" on vain sitävarten siinä, kun joku "fiksu" akkuvalmistaja on keksinyt valmistaa "huoltovapaan" akun ja sen seurauksena ei pääse erillisellä mittarilla mittaamaan. ![]() Akkukaapeleiden ja -kenkien kunnosta voi päätellä paljonkin mittailemalla jännitehäviöitä korista ja moottorista akun miinusnapaan ja esimerkiksi laturilta akun plusnapaan. Todennäköisin syy oli höllässä olleet akun kengät, jotka fiksasin, sillä ne oli höllässä, ovat olleet jo pitkään, mutta nyt vasta oireilivat, mikä kyllä vähän ihmetytti, but the case is close until alkaa uudelleen ryppyillä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |