|
Liitokset pitäisi saada pois taivuttelun alla olevalta osuudelta, muuten ei ole pitkää iloa vaikka käyttäisi kuinka hyvää johtoa, silikonieristeisiä ja erilaisia "robottijohtoja" on kehuttu, mutta luulen että normaalilla autojohdollakin saa pitkäikäisen tuloksen (jos vaan on kunnollista pakkasta kestävää johtoa). Yleensä ongelma on enemmänkin eristeessä, se ei kestä Suomen pakkasia, ja eriste katkeaa ja sen jälkeen kaikki taivuttelu kohdistuu samaan pisteeseem ja sen jälkeen kuparit katkeavat. Toinen pää on liittimellä, joka aukeaa lukitusta kiertämällä (muistaakseni). Itse uusin irroittamalla liittimestä metallisen pinnin (se lähtee kun ohuella ruuvarilla tms. työntää lukitusnastaa ja vetää johdon puolelta nastan irti). Sain jopa avattua liittimen varovaisesti johtimista irti, muotoiltua hahloa ja puristettua uuteen johtoon (vaatii kuorettoman abikon pihdit) mutta ei ollut kuin pari johtoa korjattavana, mahtaakohan hermot riittää moneen tai onnistumisprosentti... Toinenkin pää pitäisi saada kumihaitarin ulkopuolelle, mutta enpäs muista miten ja minulla oli kyse kuskin ovesta, jotain epämukavia työasentoja muistelen jalaktilasta. Joskus noita liittimen metallipinnejä sai uusina korjausosinakin ja oli samoja useammassa autossa. (Johtojen jatkokset tein ihan tinaamalla ja kutistesukalla, mutta sellaista jatkosta ei kannata tehdä ainakaan haitariin, lämpö kovettaa eristettä ja sukkakin vaikuttaa taivuttelun)
Ja kuvaa kunnolla tai muuten dokumentoi johtojen sijainnit liittimessä, siellä on useita tyhjiäkin reikiä ja helposti unohtuu vaikka tekisi vain yhden kerralla... Ihan kuin siellä olisi ollut samanvärisiäkin johtoja useampia, mutta enpäs muista enää oliko
Tuollainen liitin+kumihaitari sekä johtojen pätkät voisi kannattaa ottaa jostain paremmasta autosta, joko harjoitteluun tai liittimien varaosiksi. Itseltäkin löytyisi irtonainen pätkä -04 Berlinestä (jos vaan löytyy..) ja -02 Breakki raato jossa johdot paikallaan.
|