sirama kirjoitti:
Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? Auto on Citroen C4 1.6i
Aamuisin kuuluu kuorsaavaa ääntä moottorin takaa?
Katselin viestiketjuja, ilmeisesti etsiskelet jotain värinän lähdettä - erilaiset resonanssit ovat kyllä varsin mielenkiintoisia etsittäviä, ei oikein auta kuin kokeilla - osaa on helppo kokeilla, osaa vaikeaa ja kallista (erilaisia keinotekoisia jäykistimiä tai massaa muuttamalla voi haarukoida). Kai kumityynyt voivat lisätä värinöitäkin, mutta omien kokemusten mukaan ne useimmin aiheuttavat ensin koneen liiallista heilumista ja ongelmia vaikka vedon muutoksissa, vanhan ajan autoissa kaasutittimen vivustotkin saattoivat osallistua resonanssiin (toisaalta minä en ole muutenkaan kovin herkkä värinöille, kaksipyöräisiä ajallessa hermot ylikyllästetty, erilaiset särinät ja resonanssiäänet kyllä silti häiritsevät ja erilaiset tankopainot (ettei kahvat värise) ja peilien tuunaaminen siten etteivät värise yleisimmillä nopeuksilla kuuluu harrastukseen)
Perinteinen teollisuuden värinöiden etsintätapa on laittaa värinäanturit kiinni (ja vaihdella paikkoja että löytää lähteen) ja logittaa tietokoneeseen ja tehdä spektrianalyysi, köyhänmiehen versio onnistuu läppärillä mikrofoneilla ja jollain ohjelmalla, vaikka ilmaisen Audacityn "spektrogrammi" voi kertoa paljon enemmän kuin korva värinöistä ja niiden taajuuksista (jos ei ole absoluuttista sävelkorvaa) Saman valmistajan samanlaisistakin moottoreista löytyy suuria eroja kun ne ovat vuosikymmeniä vanhoja, esimerkiksi kampiakselin tasapaino (ja "suoruus" eli miten tarkasti kasattu jos irtokauloilla kuten joissain kuulalaakeroiduissa kampiakseleissa) tekee mielenkiintoisia eroja tärinämaailmaan (mutta näkyy pikemminkin aika isoilla kierroksilla).