Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: vika vai mikä
ViestiLähetetty: 04.08.2022 15:16 

Viestit: 35
Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: vika vai mikä
ViestiLähetetty: 04.08.2022 15:55 

Viestit: 5138
Todennäköisesti vetoniveltä, siinä on kuppimainen puolisko "malja", ja vikoja siinä voi tietysti olla monenlaisia, mutta todennäköisesti vain kulunut, eli se puolisko, jonka päälle yleensä tulee suojakumin isompi pää.

Yksi tyypillinen oire kuluneelle/rasvapuutteiselle sisänivelelle on nypytys tai hyppiminen (=auton keula liikkuu hieman nopeahkosti ylös-alas) sopivassa kuormitus/kurvi/korkeusasennossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: vika vai mikä
ViestiLähetetty: 09.08.2022 15:54 

Viestit: 35
sirama kirjoitti:
Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa.

Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: vika vai mikä
ViestiLähetetty: 09.08.2022 15:56 

Viestit: 35
sirama kirjoitti:
sirama kirjoitti:
Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa.

Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? Auto on Citroen C4 1.6i


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: vika vai mikä
ViestiLähetetty: 09.08.2022 16:46 

Viestit: 5138
sirama kirjoitti:
Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? Auto on Citroen C4 1.6i

Aamuisin kuuluu kuorsaavaa ääntä moottorin takaa?

Katselin viestiketjuja, ilmeisesti etsiskelet jotain värinän lähdettä - erilaiset resonanssit ovat kyllä varsin mielenkiintoisia etsittäviä, ei oikein auta kuin kokeilla - osaa on helppo kokeilla, osaa vaikeaa ja kallista (erilaisia keinotekoisia jäykistimiä tai massaa muuttamalla voi haarukoida). Kai kumityynyt voivat lisätä värinöitäkin, mutta omien kokemusten mukaan ne useimmin aiheuttavat ensin koneen liiallista heilumista ja ongelmia vaikka vedon muutoksissa, vanhan ajan autoissa kaasutittimen vivustotkin saattoivat osallistua resonanssiin (toisaalta minä en ole muutenkaan kovin herkkä värinöille, kaksipyöräisiä ajallessa hermot ylikyllästetty, erilaiset särinät ja resonanssiäänet kyllä silti häiritsevät ja erilaiset tankopainot (ettei kahvat värise) ja peilien tuunaaminen siten etteivät värise yleisimmillä nopeuksilla kuuluu harrastukseen)

Perinteinen teollisuuden värinöiden etsintätapa on laittaa värinäanturit kiinni (ja vaihdella paikkoja että löytää lähteen) ja logittaa tietokoneeseen ja tehdä spektrianalyysi, köyhänmiehen versio onnistuu läppärillä mikrofoneilla ja jollain ohjelmalla, vaikka ilmaisen Audacityn "spektrogrammi" voi kertoa paljon enemmän kuin korva värinöistä ja niiden taajuuksista (jos ei ole absoluuttista sävelkorvaa) Saman valmistajan samanlaisistakin moottoreista löytyy suuria eroja kun ne ovat vuosikymmeniä vanhoja, esimerkiksi kampiakselin tasapaino (ja "suoruus" eli miten tarkasti kasattu jos irtokauloilla kuten joissain kuulalaakeroiduissa kampiakseleissa) tekee mielenkiintoisia eroja tärinämaailmaan (mutta näkyy pikemminkin aika isoilla kierroksilla).


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: