Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C8 paisuntasäiliön paineet
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=32949
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Sitikkaoppilas [ 02.06.2022 08:36 ]
Viestin otsikko:  C8 paisuntasäiliön paineet

Terve!

Auto on C8 vm. 2007 2.0 bensa. Paisuntasäiliön pohjaan oli tullut hiusmurtuma, josta vuoti silloin tällöin varsinkin jonkin aikaa moottorin sammuttamisen jälkeen. Vaihdoin uuden säiliön ja ensimmäinen ihmetyksen aiheuttaja oli, että uudessa säiliössä on kaksi pienempää letkun paikkaa siinä kohdassa, missä vanhassa säiliössä on yksi paikka jäähdyttimeen menevälle letkulle?? Mitä tuohon vieressä olevaan letkulähtöön pitäisi yhdistää? Ratkaisin asian tukkimalla sen, mutta teinkö typerän ratkaisun?

Varsinainen ongelma on, että nyt tekee säiliöön vielä suuremmat paineet. Hyttiin tulee lämmintä ja moottorin lämmöt ei nouse juurikaan yli 90-asteiseksi mittarin mukaan. Ylävesiletku lämmin ja alavesiletku kylmä. Eikai tuossa kannentiiviste tai kansi ole rikki?? Tänään en päässyt töihin ja huomenna olisi tavoitteena mennä. Ajattelin, että onkohan termostaatti jumiutunut kiinni, mutta eikö silloin koneen lämmöt nousisi liikaa? Ja kuulemma siinä tapauksessa nimenomaan ylävesiletku olisi kylmä? Jotain on pakko tehdä tämän päivän aikana. Ajattelin joka tapauksessa paikantaa termostaatin, irroittaa ja katsoa kiehuvassa vedessä toimiiko. Mutta tosiaan tuo paisuntasäiliön ylimääräinen letkun paikka ihmetyttää myös.

Kiitollinen kaikesta avusta.

Kirjoittaja:  yason [ 02.06.2022 11:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Sitikkaoppilas kirjoitti:
Varsinainen ongelma on, että nyt tekee säiliöön vielä suuremmat paineet. Hyttiin tulee lämmintä ja moottorin lämmöt ei nouse juurikaan yli 90-asteiseksi mittarin mukaan. Ylävesiletku lämmin ja alavesiletku kylmä. Eikai tuossa kannentiiviste tai kansi ole rikki??


Miten nämä isommat paineet on todettu/mitattu? Oliko ylävesiletku tarkkaan ottaen lämmin vai kuuma ja alavesiletku kylmä vai haalea?

Jos moottorin lämmöt eivät nouse yli 90 asteen, ylävesiletku on lämmin ja alavesiletku haalea, niin eikös se kuulosta ihan toimivalta jäähdytinjärjestelmältä, etenkin jos paikallaan ollessa flektikin vielä välillä pyörähtelee?

Kirjoittaja:  Risto [ 02.06.2022 15:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Kuvauksesta päätelleen toimii oikein.

Paisuntasäiliön pitää olla tiivis, paineenkestävä ja korkki toimii paineenrajoittajana. Eri versioissa on erilaisia liitäntöjä, mm. ilmauksen takia. Siis turhien sulkeminen ei voi tuoda ongelmaa.

Jos termostaatti jumiutuu, niin mun käsittääkseni ne ovat aina jumiutuneet auki-asentoon ja moottori käy kylmänä. Jos se juuttuisi kiinni-asentoon, se näkyisi lämpömittarissa.

Jos kansitiiviste vuotaisi, vuotaisi se joko paineita paisuntasäiliöön tai ulos. Säiliöön vuotaessaan sen korkin paineventtiili pitää siellä max paineen.

Vahva tunne, että ei olisi mitään ongelmaa.

Hmm... jotenkin tottunut miettimään vikojen kohdalla miksi vika ilmeni. Siis miksi paisuntasäiliössä oli murtuma - oliko sitä kolhittu vai vaan ikäännyttyään haurastunut? Jos olisi kannentiivisteen vuoto, uusikin pettäisi, eikö?

Risto-Jussi

Kirjoittaja:  IJN [ 02.06.2022 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Vika voi olla myös korkissa, joka ei osaa päästää liikoja paineita ulos.. en tiedä onko kuinka yleistä. Ainakin ne korkit tuppaavat hajoamaan mekaanisesti kierteestään, jolloin paine ei pysy säiliössä.
Tuliko säiliön mukana uusi korkki?

Kirjoittaja:  Sitikkaoppilas [ 02.06.2022 22:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Viimeisimmät kuulumiset. Käytin moottorin aamulla normaaliin käyntilämpötilaan ja kokeilin alavesiletkua, joka olikin tällä kertaa lämmin (ja ylävesiletku kuuma). Kaikki tuntui olevan kunnossa, säiliöön ei tullut siinä noin vartin aikana ylimääräisiä paineita. Päätin sitten lähteä töihin 60km päähän maantieajoa. Matka sujui ongelmitta, mutta perillä auton sammutettuani teki taas hetken kuluttua kovat paineet ja puski nestettä jonkin verran viiva reilusti paisuntasäiliöstä ulos. En ole osannut paikantaa ulostulotietä, voi olla korkin välistä tai korkin vieressä olevasta muovisesta "siipimutterista", joka vaikuttaa olevan jonkinlainen paineenpäästöventtiili. Osaako joku muuten sanoa mikä se mahtaa olla? Alkuperäisessä säiliössä ei sellaista "korkkia" ollut.

Luulen, että alkuperäiseen säiliöön on tullut hiushalkeama juuri tuon paineen vuoksi ja nyt uudella, ehjällä säiliöllä paineet vaikuttaa isommilta koska säiliö ei vuoda sitä painetta niin herkästi ulos. Olen kokeillut vanhalla korkilla ja uudella säiliön mukana tulleella korkilla, ei eroa. Tosiaan letkuissa ei tunnu olevan painetta vaan vaikuttavat jotenkin tyhjiltä vaikka säiliössä on nestettä vähintään minimissä. Tarkistan seuraavaksi näkyykö öljytikussa vaaleaa eli onko nestettä päässyt öljyn sekaan. Paisuntasäiliössä en ole kuitenkaan havainnut öljyä. Epäilen itse tässä vaiheessa kannentiiviste ongelmaa. Yksi skenaario voisi olla, että tiiviste on palanut sylinterin ja vesikanavan välistä ja sylinteri päästää painetta jäähdytysjärjestelmään. Tällöin neste kuitenkin kiertää ja siksi sisäpuhaltimestakin tulee lämmintä ja moottorin lämmöt pysyy kurissa. On noita termostaattejakin kuulemma juminut kiinniasentoonkin, mutta eikö silloin toinen jäähdyttimestä lähtevä vesiletku olisi kylmä ja moottorin lämmöt nousisi hälyttäviin lukemiin?

Kirjoittaja:  olli__o [ 02.06.2022 23:44 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Kuumana kumiletkujen siten kuuluukin olla pinkeinä paineesta, se tulee kohonneesta höyrynpaineesta. Alaletkukin voi olla oikein toimiessaan kylmä, ihan samoin kuin asunnon vesipatteri voi olla täysin kylmä alareunasta vaikka yläreuna on kuuma, molemmat jäähdyttävät sisällä kulkevaa vettä/nestettä.

Nykyautoissa jäähdytysjärjestelmässä kuuluu olla painetta kuumana, eli korkissa oleva venttiili avautuu vasta kun paine on liian korkea. Normi paine on yllättävän korkea kun miettii että on muovista tehtyä säiliötä ja kennojen päätyjä, mutta 1 barin tienoilla ylipainetta on varsin normaali (en tiedä mikä on tuon konemallin suosituspaine, mutta voisi testata vaikka kompuralla ja vanhalla säiliöllä, jos saa helposti letkun reiät tukittua, niin päästää pyörän täyttölaitteella niin kauan painetta kunnes korkki alkaa vuotaa, jos ei liian paha halkeama).

Korkeampi paine tuottaa sen edun että vesi kiehuu vasta vaikka 120 °C eikä kiehu siten edes kannen kuumissa pisteissä.

Yleensä kannentiivisteen vuoto vesitilaan aiheuttaa että kumiletkut ovat kovia kylmänäkin, ennen kuin vesi on niin kuumaa että kohoava höyryn osapaine korottaa painetta, joissain autoissa paine pysyy myös pitkään, eli puhisee pitkään vaikka kone on jo kylmennyt ja avaa korkin.

Mutta aina nuo eivät ole selkeitä ja korjaamoilla on testejä, jotka voivat testata veden/ulostulevan höyryn ja tutkia onko niihin päässyt palotilasta tulevia kaasuja (kai yleensä mittaavat hiilidioksidia, jota ei muuten pitäisi tulla jäähdytysjärjestelmästä).

Mutta epäilisin että kansi ei vuoda (ainakaan kovin paljon), jos ei tuon isompia oireita, kaasujen pääseminen kannesta kun usein aiheuttaa ilmataskuja kanteen ja sitä kautta ylikuumenemista ja nesteen purskahtelua korkista ulos ja muita selkeitä oireita. Jaa nestettä mainittiinkin purkahdelleen, oliko täyttömäärä oikea eikä ilmaa jossain järjestelmässä, Jotkut Citikatkin ovat kranttuja miten täyttää, eli täytyy käyttää suppiloa jossa pidetään nestepinta korkealla ja avata ilmaruuveja letkuista ja tesmostaatista sekä jäähdyttäjästä, riippuen mallista joissain letkuissa on hieman renkaan venttiilin oloisia ilmausruuveja.

Kirjoittaja:  Japa [ 03.06.2022 07:12 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Toimiiko flekti? C8:ssa on mahdollista, että talvella jää estää flektin pyörimisen, jolloin lämpösulakkeet palavat. Tämä selittäisi myös, että auto "keittää" vasta kun ajoviima ei jäähdytä nestettä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.06.2022 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Jos purkauttalee vain muutaman kerran ja lakkaa, niin järjestelmään jäänyt ilmatasku voisi myös olla syynä, ilma laajenee enemmän lämmetessään kuin vesi, tuossa esimerkki saman konemallin aiemmasta versiosta pikkupösössä, tehtaan täyttöohje suppilolla ja ilmausruuvien paikat (ihan eri mallin pikku pösössä...)
http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-20 ... gi02k3.htm

Noita korotussuppiloita saa viriteltyä erilaisista muovipulloista täytyy olla suht tiivis täytön aikana, eli voi vaatia virittelyä, ellei löydy ihanteellisesti sopivaa pulloa.

Kirjoittaja:  yason [ 03.06.2022 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Sitikkaoppilas kirjoitti:
perillä auton sammutettuani teki taas hetken kuluttua kovat paineet ja puski nestettä jonkin verran viiva reilusti paisuntasäiliöstä ulos. En ole osannut paikantaa ulostulotietä, voi olla korkin välistä tai korkin vieressä olevasta muovisesta "siipimutterista", joka vaikuttaa olevan jonkinlainen paineenpäästöventtiili. Osaako joku muuten sanoa mikä se mahtaa olla? Alkuperäisessä säiliössä ei sellaista "korkkia" ollut.


Arvelisin, että varoventtiili. Yleensähän se on integroituna korkkiin, mutta voihan se olla erillinenkin.

Jos et lisää jäähdytysnestettä, niin vajoaako nestetaso lisää seuraavalla reissulla? Vai hakeutuuko neste haihtumalla/paineena karkaamalla tietylle tasolle ja pysyy sitten sen jälkeen sisällä?

Sitikkaoppilas kirjoitti:
Luulen, että alkuperäiseen säiliöön on tullut hiushalkeama juuri tuon paineen vuoksi ja nyt uudella, ehjällä säiliöllä paineet vaikuttaa isommilta koska säiliö ei vuoda sitä painetta niin herkästi ulos. Olen kokeillut vanhalla korkilla ja uudella säiliön mukana tulleella korkilla, ei eroa.


Jos korkki jumittaa eikä päästä paineita ulos, on ihan klassinen tapaus, että jostain muualta poksahtaa paineet pihalle etenkin, jos vettä on laitettu normirajaan asti. Voisi hyvin selittää alkuperäisen halkeamisen. Käyttäisin mm. siksi uutta korkkia uudessa säiliössä, etenkin jos ei näkyvämmin ole eroa korkkien toiminnassa :-)

Jos epäilet kannentiivistettä, niin sen usein näkee paisuntasäiliöstä korkki auki ja kone käynnissä muutenkin, että jotain kuplii ja saattaapi pakokaasukin haista. Jos et saa selvää niin toinen keino on odottaa, että kone on kylmä, sitten laita jäähdyttimen korkin tilalle tiukasti kumihanska, pistä kone kylmänä käyntiin ja jos vuotaa palokaasuja vesitilaan, niin hanska alkaa täyttyä, etenkin kun antaa kierroksia. (Toki jos liian kauan testailee, alkavat vesi ja ilma paisuntasäiliössä lämmetä ja laajeta ja hanska täyttyy joka tapauksessa.)

Kirjoittaja:  Sitikkaoppilas [ 03.06.2022 13:21 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Kiitokset neuvoista tähän asti. Testaan ainakin noilla yasonin ohjeilla ja voi olla, että seuraava siirto on järjestelmän tyhjennys ja termarin kattilatestaus. Sitten nesteet sisään ja samalla yritän ilmata mahdollisimman huolellisesti. Ilmausruuvien paikannuskin on varmasti oma numeronsa löytää ja tunnistaa ne.

Kirjoittaja:  Sitikkaoppilas [ 05.06.2022 11:31 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Paisarin syylärille lähtevän letkun liitosklemmari oli löystynyt ja sen takia säiliö ei pitänyt paineita sisällä vaan päästi nestettä ulos. Uusi klemmari ja se oli siinä. Pikku juttu loppujen lopuksi ja vähällä selvittiin.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 05.06.2022 20:18 ]
Viestin otsikko:  Re: C8 paisuntasäiliön paineet

Sitikkaoppilas kirjoitti:
Terve!
Vaihdoin uuden säiliön ja ensimmäinen ihmetyksen aiheuttaja oli, että uudessa säiliössä on kaksi pienempää letkun paikkaa siinä kohdassa, missä vanhassa säiliössä on yksi paikka jäähdyttimeen menevälle letkulle?? Mitä tuohon vieressä olevaan letkulähtöön pitäisi yhdistää? Ratkaisin asian tukkimalla sen, mutta teinkö typerän ratkaisun?
.

En tunne kyseistä autoa, siksi menee taas vastaukseni arvauksen puolelle.

Jos noista letkupaikoista toinen jatkuu lähelle säiliön pohjaa, niin siihen tulee jäähdyttimeltä letku. Tällöin nesteen jäähtyessä järjestelmä ei ime ilmaa, vaan uutta nestettä säiliöstä. Toinen nippa voisi olla ylipaineventtiilin jälkeinen ylivuotonippa, josta voi laittaa letkun moottorin ohi alas, tai pyöränkoteloon. Näin satunnainen ylivuoto ei sotke moottoritilaa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/