Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Diravin ihmettelyä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=32952
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  54M1 [ 05.06.2022 02:14 ]
Viestin otsikko:  Diravin ihmettelyä

Tervehdys! Vaihdoin tuossa hetki sitten xm:ään diravin sekä diravin tiivisteet ja nyt ongelmana on pois paikoiltaan hyppivät paluulinjat. Aluksi laitoin paluut klemmareilla takaisin, mutta letkut irtoaa aina uudesta kohdasta joka sai minut miettimään, että tässä nyt on jotain pielessä. Paluut ilmeisesti korkkaa aina kun rattia kääntää enemmän. Oma veikkaus on, että onko tiivisteiden vaihdossa männän teflonrengas mennyt rikki ja se nyt päästää painetta väärään suuntaan? Hyvistä veikkauksista ja tiedosta olisi nyt todella iso apu.

Kirjoittaja:  mikaeli [ 14.06.2022 00:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Diravissahan on männän molemmin puolin paine, eli männän tiivisteet ei periaatteessa pitäis aiheuttaa paluu puolelle vuotoa.

Jos männän keskellä männänvarsien yhtymäkohdan tiiviste vuotaa, vuoto pitäisi näkyä sisemmän raidetangon pään juuressa.

Paluuputkistoon neste pääsee raidentangon osuudesta vain päätytiivisteiden välistä. Siellä jos on sisempi tiiviste rikki tai muuten huonosti paikallaan ja ulompi ehjä, paluuputkistoon tulee varmasti painetta. Toki paluupuolen letkuja tulee myös tehostuksen säätimen venttiilistä (se nopeusvaijerin pyörittämä mötikkä) sekä ohjausakselin alapään ohjaus ja keskitysventtiileiltä.

Jos vuotoa on vain paluuputkistoon, vika ei siis ole männän tiivisteissä vaan päädyssä tai jos venttiileitä myös vaihdettu, jossain niistä. Periaatteessa helppo kokeilla kun ottaa päätyjen paluuputket irti ja katsoo paljonko niistä tulee ohivuotoa rattia kääntäessä. Voihan vuoto olla jossain ihan muuallakin, kun bx irrotteli paluuletkuja, vika oli mitä ilmeisimmin etujousen läpivuoto, sen vaihdolla ainakin korjaantui...

Kirjoittaja:  54M1 [ 14.06.2022 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Kiitokset sulle Mikaeli vastauksesta! Oot aivan oikeassa, jostain syystä ajattelin paluun lähtöjen olevan niiden "laakereiden" alla, mutta nyt kun mainitsit niin toden totta nehän onkin vasta tiivisteiden jälkeen. Tuomitsin vian männän tiivisteeksi, koska se keskimmäisen männän teflon rengas ei halunnut millään mennä sylinterin sisään, joten päädyin kasaamaan männän tiivisteineen sylinterin sisään.

Nyt kun tarkemmin ajattelen vika voisi olla keskityksen puolella (en kyllä tiedä onko tämä hyvä uutinen). Tämä Diravi on tosiaan purkuautosta ja en koskenut sen venttiilikoneistoon kun vaihdoin tiivisteet, koska epäilin siitä seuraavan enemmän harmia kuin hyötyä. Ihan ensimmäisellä testillä keskitys takkuli ja heti kun se tuntui toimivan oli jo joku paluulinjoista korkannut.

Täytyypä tehdä erilliset paluulinjat, että näen mistä tuo ohivuoto on peräisin ja palaan asiaan.

Kirjoittaja:  54M1 [ 17.06.2022 03:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Tänään oli sopivasti aikaa etsiä vuotoa. Tein paluille erilliset letkut, että näen mistä se suuri ohivuoto mahtaa oikein tulla. Heti auton käynnistyksen jälkeen alkoi lehmää valua iloisesti Diravin vasemman puolimmaiselta ylivuodolta. Ei auta muu kuin purkaa ja ihmetellä, että mikä meni vikaan.

Kirjoittaja:  kaseva [ 17.06.2022 23:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Aika komeeta, että joku (sinä) jaksaa vielä ropata DIRAVI:n kanssa ja kunnostaa sitä. Hitto miten mulla on ikävä sitä ohjausta.

Kirjoittaja:  54M1 [ 21.06.2022 11:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Kuva
Tuossa tarkastelin ottamaani videota kasauksesta ja ainoa mikä pisti silmään oli tämä "laakerin" asento. Varmaan viisaammat osaa kertoa olisiko tuon toisen loven kuulunut kohdata painelinjan tulon kanssa. Kun tuota kasasin mietin jo silloin mihin asentoon tuon olisi tarkoitus tulla, mutta ajattelin ettei sillä olisi niinkään merkitystä, koska tuon "laakerin" allahan kulkee kokomatkalta ura lehmälle.

Lainaa:
Aika komeeta, että joku (sinä) jaksaa vielä ropata DIRAVI:n kanssa ja kunnostaa sitä. Hitto miten mulla on ikävä sitä ohjausta.

Ainakin kommenttisi lämmittää mieltä jos ei muuta, kiitos siitä. Itsekkin hurahdin täysin XM:iin kun sain hetken ajella pikkuveljen prv:llä ja koskaan aikaisemmin ei ole autosta tullut sellaista "mää tarvin tälläsen"-fiilistä tullut.

Kirjoittaja:  Risto [ 21.06.2022 17:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

kaseva kirjoitti:
Aika komeeta, että joku (sinä) jaksaa vielä ropata DIRAVI:n kanssa ja kunnostaa sitä. Hitto miten mulla on ikävä sitä ohjausta.


Samoin tykkään - etenkin kun itsellä sama homma edessä, vanha sanonta uudelleen muotoiltuna: "Oppia muidenkin ikävät kaikki".

Koitan saada kesän aikana tuon työn alle, tiivistesetti odottamassa, saas nähdä vaan mikä kesä...

Mulla potilas siis XM, onneksi CX ja sen diravi toimii :D

Kirjoittaja:  54M1 [ 28.06.2022 02:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Onko kukaan teettänyt nuita telfontiivisteitä jossain? Täällä Oulun alueella ei tunnu olevan paikkaa, joka suostuisti nuita tekemään ja ajatus uudestaan sarjan tilaamisesta ei oikein lämmitä.

Kirjoittaja:  hans [ 13.07.2022 12:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Odottelen mielenkiinnolla kuinka tässä käy :)

Kirjoittaja:  54M1 [ 20.09.2022 01:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Diravin ihmettelyä

Taas on Diravi iskussa ja nyt voi hymyillä. Suurin kiitos kuuluu Tamperelaiselle Top-osa:lle, joka suostui tekemään minulle uuden tiivisteen mittojen perusteella. Oulusta en löytänyt firmaa joka olisi suostunut tiivistettä minulle tekemään. Itse Diravin purkaminen autosta patongin ohjeiden mukaan sujui uskomattoman helposti, mutta nostan hattuani niille jotka ovat onnistuneet vaihtamaan myös sen sisimmän o-renkaan.

Kuva
Tässäpä vielä kuva vanhasta ja uudesta tiivisteestä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/