Kun en ole mekaanisia liitoksia juuri tähän mennessä joutunut pohtimaan, niin tässäpä yksi ajatus/kysymys.
Olis kotiprojektissa (ei auto) tarve vetää akseli rungon korvakkeiden läpi ja saada akselin päihin kiinni pienet laipat vipuvarreksi. Akseli on putkiterästä ja yhteen akselinpäähän kohdistuu ehkä muutaman kymmenen Nm momentti. Akseli on 13-16 mm kokoluokkaa. Ongelmaa ei olisi, jos rakennetta ei tarvitsisi purkaa: laittaisin akselin paikalleen ja hitsaisin vaan laipat akselin päihin suoraan. Oheinen kuva ehkä selventää ongelmaa:
Liitteet:
akseliliitos.jpg [ 43.66 KiB | Katsottu 3130 kertaa ]
Ratkaisu olisi akseli-laippa -liitos, joka on purettava tai sitten voisin hitsata laipat, mutta katkaista akselin keskeltä, jos saisin akselin päiden väliin hyvän, avattavan liitoksen. Silloin saisin akselin laippoineen purettua irti korvakkeista.
Viimeinen kriteeri on, että tää pitäis olla mahdollista rakentaa diy-ympäristössä, eli ei sen kummallisempia koneistusmahdollisuuksia tai mahdollisuutta ostaa kalliita booritustappeja tms. ― toisaalta lopputuloksen ei tarvitse olla kaunis, kunhan se on kestävä. Ajatuksia, ehdotuksia?
Pieniä booreja olen nähnyt käytettävän vastaavissa tapauksissa, mutta ei oo sellaisia mahdollista tehdä.
Laippaan holkki, jonka läpi akseli kulkee, sitten holkkiin ja akseliin reikä, ja pultti läpi reiästä? Halkaisija vaan aika pieni, jolloin pultti olisi aika ohut ja se joutuisi vastustamaan holkin ja akselin välistä leikkausvoimaa.
Voisin myös käyttää umpiterästankoa, porata päihin keskelle reiät, kierteistää ne ja vetää pultilla laipat kiinni, mutta tulis aika pieni pultti ja silloin momentinsiirto olisi vaan sen pultin ja kierteiden tuottaman puristuksen varassa.
Puristusliitos olisi hyvä, mutta pitäisi pystyä tekemään tarkahkojen toleranssien mukaan, että asennus onnistuu lämmitettynä, mutta puristusvoima asettuu silti riittäväksi. Tuurillahan tuon vois saada.
Neliötangolla ja neliöputkella vois tulla toimiva. Momentti menisi neliön kulmien kautta ja tangon ja putken läpi voisi porata pienen reiän pultille, joka lähinnä vaan estäisi laippaosaa valahtamasta ulos akselin päästä.
Kätevä voisi olla jonkinlainen ruuvattava puristusliitos. Akseli kahden teräskappaleen väliin ja teräskappaleet pulteilla yhteen. Tai jotain sellaista, milllä moottoripyörien vaihdepolkimet ovat yleensä kiinni vaihteenvaihtajan akselissa.
Ei tää nyt niin vaikeaa ole, jotain aina keksii ja sit voi vaan kokeilla, kestääkö se käytännössä. Mutta kun tämmöistä alkaa miettimään, niin tietysti sitä alkaa pohtimaan eleganteinta ratkaisua. Erityisesti kiinnostaa, että josko löytyis jokin liitostyyppi, johon ei ole itse vielä törmännyt..