Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33054
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Kopani [ 19.07.2022 19:28 ]
Viestin otsikko:  Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Moro!
Olisiko tietäjillä neuvoa ko. auton vm. 2010 ilmastoinnin vikaan. Järjestelmän täyttö tehty sekä vuoto koe. Ok. Toimi hetken. Vaihdoin leftin ja releen. Hiilet oli loppu leftistä. Ei toimi. Satunnaisesti toimi ennen osien vaihtoa. Missä voisi olla ilmastoinnin kompura ja sen rele? Voisiko olla rele vika? Sulakkeet ok.
2 kysymys. Sama vika vm. 2006 C 4:ssa. Juuri täytetty ja koeponnistettu. Hetken pelasi. Sulakkeet ok. Kummassakaan ei kuulu kompuran "ääntä" eli kierrosluvun muutoksen laskua päälle laitettaessa.
Missähän voisi olla kompura ja erityisesti rele Picassoon? Pienemmässä taitaa olla oikean alapalkin alla edessä kompura mutta missä rele?
Nimim. Epätoivoinen helteessä

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 19.07.2022 21:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Mikä lefti? Flekti? Jäähdyttimen vai sisäilman puhallin? Mikä toimi hetken? Mikä lakkasi toimimasta? Puhaltaako siis lehmän henkäyksellä (lämmintä) vaikka on tilattu kylmää? Jos, niin vuotohan siellä on. Itselläkin toimi vuorokauden vaikka meni alipainekokeesta läpi, vuoto oli sisätilan kennossa jonka vaihdoin. Ilmastoinnin kompressori ei lähde päälle jos siellä ei ole tarpeeksi ainetta, älä pakota päälle ja hajota kompuraa. Toinen mikä estää kompressorin käynnistymisen on jäähdyttimen puhaltimen toimimattomuus. Se on ainakin helppo tarkistaa näilläkin ulkolämmöillä.

Kirjoittaja:  torneol [ 20.07.2022 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Alipainekoe on huijausta. Barin alipaineella testataan järjestelmää, jossa on käytönaikainen paine 10, melkein 20 baria.

Tolla testillä oikeasti testataan kuluttajan lompakkoa; kylmästöintiä varten on sitten oikeat testit ja oikeat korjaamot.

Yhdestä tuommoisesta huithapeli firmasta tein ilmoituksen Tukesin kylmäainepuolelle. Kuitista kopio mukaan. Olivat pajaan yhteydessä ja jonkin nootin kai kirjasivat.

Kirjoittaja:  Kopani [ 21.07.2022 06:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Sorry epäselvyydestä. Siis jäähdyttäjän puhaltimesta kyse. Ilmastointi toimi vain hetken täytön jälkeen. Nyt yllättäen alkoi taas pelaamaan eilen!? Kyseessä siis C Picasso johon vaihdoin uuden puhaltimen ja rel een.
Huomasin myös että turbolta lähtevä iso kumiputki vuotaa kiinnitysklemmarin alta turbon päästä letkua. Aiheuttaa tasaisesti vikakoodeja jotka nollaantuvat koneen sammuttamisen jälkeen. Hinta 156€ halvimmillaan. Jos jollain b osana, niin kiinnostaa! Saattaisiko vaikuttaa myös ilmastoinnin oikutteluun?

Kirjoittaja:  XmTd94 [ 24.07.2022 17:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Omaan C5 -08 (x7) tuli samanmoista vikaa. Kylmäainetäytön jälkeen toimi satunnaisesti muutamaan otteeseen, yleensä ei. Google tiesi että mahdollisesti kompuran magneettikytkin on joko rikki tai kulunut. Kuluneessa liikaa välystä eikä magneetti enään nappaa kiinni. Ohjeena oli magneettikytkin irti ja akselilta ohuempi shimmi-prikka pois. Ohje saattoi olla erimerkkiseen koska omassani oli vain yksi prikka, (tai ohuempi jo aikoinaan poistettu) joka otin pois.
Jo vain alkoi ilmastointi toimimaan.

Kirjoittaja:  maakiitoalus [ 31.07.2022 13:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Samojen ongelmien kanssa painitaan C5 08 uudempikoppanen. Eli ilmastointi rupeaa toimimaan vasta yleensä maantiellä. Kaupunkiajossa välillä starttaa ja välillä ei. Toimii kyllä hyvin, kun vaan starttaa. Missäs tuo mangneetti rele sijaitsee, jos vähän kurkistaisi..

Kirjoittaja:  XmTd94 [ 31.07.2022 18:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroen C4 Grande Picasso Thp kone ilmastointi vik

Magneettikytkin on ilmastoinnin kompressorin hihnapyörän sisällä. Kun magneetti vetää, niin hihnapyörän "keskiö", kytkin, pyörii mukana ja kompura pyörii. Kun se on paikallaan niin kompura ei pyöri.
Oik. pyörä ja sisälokari pois niin niin homma onnistuu. Rälläkän 30mm laikka-avain sopi kompuran kytkimen reikiin kiinnipitotyökaluksi. Pulttipyssyllä mutteri auki ja kytkin lähti ilman ulosvetäjää.

https://youtu.be/x6084NqhbeE

https://youtu.be/AIH4MqeQ0nI

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/