| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| vika vai mikä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33097 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | sirama [ 04.08.2022 15:16 ] |
| Viestin otsikko: | vika vai mikä |
Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 04.08.2022 15:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: vika vai mikä |
Todennäköisesti vetoniveltä, siinä on kuppimainen puolisko "malja", ja vikoja siinä voi tietysti olla monenlaisia, mutta todennäköisesti vain kulunut, eli se puolisko, jonka päälle yleensä tulee suojakumin isompi pää. Yksi tyypillinen oire kuluneelle/rasvapuutteiselle sisänivelelle on nypytys tai hyppiminen (=auton keula liikkuu hieman nopeahkosti ylös-alas) sopivassa kuormitus/kurvi/korkeusasennossa. |
|
| Kirjoittaja: | sirama [ 09.08.2022 15:54 ] |
| Viestin otsikko: | Re: vika vai mikä |
sirama kirjoitti: Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa. Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? |
|
| Kirjoittaja: | sirama [ 09.08.2022 15:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: vika vai mikä |
sirama kirjoitti: sirama kirjoitti: Mitä tarkoittaa citroen C4:n Sisämalja vika vetareissa. Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? Auto on Citroen C4 1.6i |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 09.08.2022 16:46 ] |
| Viestin otsikko: | Re: vika vai mikä |
sirama kirjoitti: Miten väsynyt kumityyny moottorin tuki takana alla oireilee?? Auto on Citroen C4 1.6i Aamuisin kuuluu kuorsaavaa ääntä moottorin takaa? Katselin viestiketjuja, ilmeisesti etsiskelet jotain värinän lähdettä - erilaiset resonanssit ovat kyllä varsin mielenkiintoisia etsittäviä, ei oikein auta kuin kokeilla - osaa on helppo kokeilla, osaa vaikeaa ja kallista (erilaisia keinotekoisia jäykistimiä tai massaa muuttamalla voi haarukoida). Kai kumityynyt voivat lisätä värinöitäkin, mutta omien kokemusten mukaan ne useimmin aiheuttavat ensin koneen liiallista heilumista ja ongelmia vaikka vedon muutoksissa, vanhan ajan autoissa kaasutittimen vivustotkin saattoivat osallistua resonanssiin (toisaalta minä en ole muutenkaan kovin herkkä värinöille, kaksipyöräisiä ajallessa hermot ylikyllästetty, erilaiset särinät ja resonanssiäänet kyllä silti häiritsevät ja erilaiset tankopainot (ettei kahvat värise) ja peilien tuunaaminen siten etteivät värise yleisimmillä nopeuksilla kuuluu harrastukseen) Perinteinen teollisuuden värinöiden etsintätapa on laittaa värinäanturit kiinni (ja vaihdella paikkoja että löytää lähteen) ja logittaa tietokoneeseen ja tehdä spektrianalyysi, köyhänmiehen versio onnistuu läppärillä mikrofoneilla ja jollain ohjelmalla, vaikka ilmaisen Audacityn "spektrogrammi" voi kertoa paljon enemmän kuin korva värinöistä ja niiden taajuuksista (jos ei ole absoluuttista sävelkorvaa) Saman valmistajan samanlaisistakin moottoreista löytyy suuria eroja kun ne ovat vuosikymmeniä vanhoja, esimerkiksi kampiakselin tasapaino (ja "suoruus" eli miten tarkasti kasattu jos irtokauloilla kuten joissain kuulalaakeroiduissa kampiakseleissa) tekee mielenkiintoisia eroja tärinämaailmaan (mutta näkyy pikemminkin aika isoilla kierroksilla). |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|