Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 08.01.2023 13:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7608
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Täälläkin sain eilen akun tekemään tenät ihan yrittämällä, toistin samat temput kuin viime kerralla. Tuo vika kun yleensä on päällä sulloin, kun autolla pitää lähteä eikä ehdi tutkimaan.

Auto ulos tallista ja sammuksiin, tunnin päästä takaisin. Seuraavana päivänä webasto päälle 20 minuutiksi ja kokeilemaan, ei starttaa. Jännite 11,8V.

Eli kyllä se jännite ihan oikeasti laskee, ei ole vaan älyssä vikaa. Tossa on jostain syystä penkinlämmittimet niin, että menevät päälle koska vaan kun rullasta kääntää, lienee jotain taksielämän peruja. Eipä niitä ole sitten käytettykään, mutta helpostihan se menee päälle vahingossa. Emäntä kyllä sanoo, ettei kuskilla nykyään edes toimi mutta kolmosella se eilen oli.

Nyppäsin molemmista säätörullista piuhat irti, katsotaan auttasko...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 08.01.2023 16:43 

Viestit: 944
Voihan siellä penkinlämmittimessä olla sellainen kontaktihäiriö joka pätkäisee vain silloin kun kuskin paino lepää penkillä :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 08.01.2023 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7608
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
IJN kirjoitti:
Voihan siellä penkinlämmittimessä olla sellainen kontaktihäiriö joka pätkäisee vain silloin kun kuskin paino lepää penkillä :o

No tuokin on totta :D

Aikanaan tuon huomasin kun pesin penkit tekstiilipesurilla ja jätin auton kuivumaan. Muutaman tunnin päästä kävin koittamassa onko penkit kuivat. Ihmettelin kun toinen oli jo kuiva ja vielä lämminkin :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 04.12.2023 08:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7608
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuo vaimon auto edelleen kummittelee.

Kesäisin ei koskaan mitään ongelmaa. Lähinnä ilmenee, kun esim. siirtää autoa pari kertaa pihassa ja sen jälkeen ei vähän ajan päästä enää riitä virta starttiin.

Webastosta oli sulakekin pois syksyllä, mutta silti kerran oli virta loppu. Nyt on pari kertaa ollut taas akku tyhjänä aamulla, viimeksi tänään. Molempia kertoja on edeltänyt vaimon 25km kotimatka töistä, joten lataamaan on ainakin ehtinyt. Tänä aamuna oli toki liki -20 astetta.

Nyt ei ole vetänyt ihan kuivaksi, mutta jo hydepumpun äänestä kuulee että nyt ei olla kyllä starttaamassa. Lisäksi sellainen huomio, että irtoakun virralla se ei jaksa millään startata ainakaan suorilta, tarvitaan korkeampi jännite käyvästä autosta.

Todella turhauttavaa kun vikaan ei oikein pääse millään kiinni. Tapahtuu niin harvoin ja kun akku on tyhjä, yleensä pitäisi olla jo menossa. Ei kai se auta kuin hakea uusi akku taas ja katsoa, auttaako...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 04.12.2023 19:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2457
Paikkakunta: Päijät-Häme
Teuski kirjoitti:
Lisäksi sellainen huomio, että irtoakun virralla se ei jaksa millään startata ainakaan suorilta, tarvitaan korkeampi jännite käyvästä autosta.

Paljonkos on neliöitä apukaapeleissa? Alle 35mm2 (huom: Kuparia! Nykyiset markettikaapelit on alumiinia, älä osta) olen todennut liian pieniksi irtoakkuhommiin, noilla onkin sitten mittaa 3,5m niin ei tarvitse ihan just vieressä olla. Ja puristimetkin pitää olla järeämpää kuin peltiä (RACOt on hyvät).

Missä ajassa se akku kuihtuu, siitä voisi päätellä jotain. Pihtivirtamittarilla kyttäämään joka sammutuksen jälkeen lepotilaan siirtyminen?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 04.12.2023 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7608
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kaapelit on kunnolliset.

Sehän siinä on, että se akku kuihtuu vain silloin tällöin, siihen on paha osua. Mittailtu on mutta tuloksetta.
Kun on tyhjentyäkseen, tyhjenee äkkiä.

Kokeilen nyt toista akkua, ainakin alkuun vaikutti paremmalta kun oli irtolaturilla täyteen ladattu.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7, Economy mode, akkuvahti jne
ViestiLähetetty: 04.12.2023 20:52 

Viestit: 1142
Paikkakunta: Turku
Teuski kirjoitti:
Todella turhauttavaa kun vikaan ei oikein pääse millään kiinni. Tapahtuu niin harvoin ja kun akku on tyhjä, yleensä pitäisi olla jo menossa. Ei kai se auta kuin hakea uusi akku taas ja katsoa, auttaako...


Jos akku kuolee äkkiä, niin sehän tarkoittaa, että virrankulutus on suuri. Tämän pitäisi näkyä napajännitteessä. Pistä tupakansytytinpistorasiaan esim. usb-laturi, jossa on volttimittari, niin voi kätevästi katsoa auton lukitsemisen jälkeen ja puoli tuntia myöhemmin, että onko napajännite lähempänä 12,7 kuin 12,1...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: