Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 31.08.2022 19:54 

Viestit: 181
Ei mennyt XM katsastuksesta läpi kun takajousitus ei antanut minkäänlaista lukemaa. Takapää oli liian pehmeä. Viime vuonna ei ollut katsastuksessa sanomista mutta nyt anturit näyttivät nollaa. Samat pallot ja auto tuntuu samalta. Onko tässä vuoden aikana jotakin tapahtunut vai sattuiko nyt kohdalle iskaritesti joka ei hyväksynyt xm pehmeyttä. Takapää on kyllä tosi pehmeä mutta onko jotain muuta voinut mennä autossa vikaan kuin, että pallot vain joustaa liikaa. Siis onko muuta tehtävissä kuin vaihtaa jäykemmät pallot taakse, että saa leiman


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 31.08.2022 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ei kai se liian pehmeä ole, vaan iskunvaimennus riittämätön? Voihan konttorille olla tullut uusi iskaritesteri joka ei näitä mehumaijoja ymmärrä, kokeiliko inssinöri käsin painaa todeten että vaimennusta on/ei ole?



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 31.08.2022 20:09 

Viestit: 723
Jousituksen ecun sulakkeen kun poistaa niin sitten jousitus on kovassa tilassa. Se ehkä voisi riittää.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 31.08.2022 22:55 

Viestit: 181
Kokeili käsinkin ja totesi ettei tarpeeksi vaimennusta. Viime vuoden katsastuksessa taka-akselin lukema oli 63% ja nyt 0. En kyllä huomaa auton muuttuneen noin radikaalisti. Voishan sitä kokeilla tuota ecun sulakkeen poistoa tai sitten vain pallojen vaihtoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 01.09.2022 08:41 

Viestit: 181
Vielä kysymys. Mistä tiedän mikä jousitus on kyseessä. Käsittääkseni xm:ää on tehty myös peruskaasunestejousituksella aktiivijousituksen ohella. Minulla siis ihan karvalakki 2,0 -95, jossa ei kattoluukin lisäksi mitään ylimääräistä ei esim. abs-jarruja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 01.09.2022 09:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Jos etutolpalle tuleva putki on 10 mm paksu, niin silloin on hydraktive- järjestelmä, -95:ssa Hydractive2. Ihan perus-hydraulisysteemissä jousitolpille tulee ohuet putket. Liekö noita -95 mallein enää tehty ainuttakaan? (oma arveluni). Myös vaihdekepin vieressä liukukytkin "sport-norm" liittyy aktiivijärjestelmään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 01.09.2022 10:27 

Viestit: 181
joo, kysymyksen lähetettyäni huomasin, että täytyyhän tuo olla aktiivijousituksella kun sport-nappikin löytyy. Edellisessä Xm.ssä oli kaikki "herkut" niin jotenkin nämä kysymykset oli silloin itsestään selviä. Mutta tämän karvalakin kanssa tulee mietittyä mitä kaikkea voi puuttua. Mutta taidan kokeilla takapallojen vaihtoa. Mietin, oisko tuossa voinut mennä palloistus väärin eli etupallot on menneet taakse ja takapallot eteen. Etupää aika "jäykkä" ja takapää "löllö". Tai yksinkertaisesti vain laitettu väärät pallot. Tiedän, että edellinen omistaja oli juuri vaihtanut kaikki pallot kun tuon hankin n. 2 vuotta sitten. Sen jälkeen ajoa on ollut n.20 000.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 01.09.2022 11:49 

Viestit: 5866
Paikkakunta: Lahti
Xantian comfortpallojen kanssa tuli moinen ongelma, iskunvaimennus vaan jostain syystä hävisi palloista pikkuhiljaa, auto alkoi ajoissa heijaamaan vähän kokoajan, katsastukseen asti nämä ei tosin alla olleet.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM katsastuksessa liian pehmeä
ViestiLähetetty: 01.09.2022 21:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
En kyllä usko että palloihin tai niiden vaimenninelementteihin voi sellaista vikaa tulla että ei olisi "ollenkaan" vaimennusta. Et pystyisi sillä juuri ajamaan. Jos pallot on puhki tai jousitus ylä- tai ala-asennossa voi kaikki merkittävä jousto tapahtua renkaassa jolla ei juuri vaimennusta ole.. Voi myös olla että testeri ei kykene mittaamaan hyvin toimivan jousituksen vaimennusta sen alhaisen resonanssitaajjuden takia. Jos autossa on vikaa, niin mieleen tulee keskiventtiilin kuulaventtiilin oleminen lukitussa asennossa jolloin päästää nesteen virtaamaan aika vapaasti puolelta toiselle. Venttiili on normaalisti poikkivirtauksen sallivassa asennossa kun korkeutta muutetaan. Voinee myös jumittua(?). Jos auto on softissa tilassa, niin voi aika pieni olla Vaimennus yhdellä pyörällä. Menee pakkosoftiin jos ovi tai luukku auki testin aikana.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: