Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM katsastuksessa liian pehmeä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33160
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 31.08.2022 19:54 ]
Viestin otsikko:  XM katsastuksessa liian pehmeä

Ei mennyt XM katsastuksesta läpi kun takajousitus ei antanut minkäänlaista lukemaa. Takapää oli liian pehmeä. Viime vuonna ei ollut katsastuksessa sanomista mutta nyt anturit näyttivät nollaa. Samat pallot ja auto tuntuu samalta. Onko tässä vuoden aikana jotakin tapahtunut vai sattuiko nyt kohdalle iskaritesti joka ei hyväksynyt xm pehmeyttä. Takapää on kyllä tosi pehmeä mutta onko jotain muuta voinut mennä autossa vikaan kuin, että pallot vain joustaa liikaa. Siis onko muuta tehtävissä kuin vaihtaa jäykemmät pallot taakse, että saa leiman

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 31.08.2022 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Ei kai se liian pehmeä ole, vaan iskunvaimennus riittämätön? Voihan konttorille olla tullut uusi iskaritesteri joka ei näitä mehumaijoja ymmärrä, kokeiliko inssinöri käsin painaa todeten että vaimennusta on/ei ole?

Kirjoittaja:  Akseli [ 31.08.2022 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Jousituksen ecun sulakkeen kun poistaa niin sitten jousitus on kovassa tilassa. Se ehkä voisi riittää.

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 31.08.2022 22:55 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Kokeili käsinkin ja totesi ettei tarpeeksi vaimennusta. Viime vuoden katsastuksessa taka-akselin lukema oli 63% ja nyt 0. En kyllä huomaa auton muuttuneen noin radikaalisti. Voishan sitä kokeilla tuota ecun sulakkeen poistoa tai sitten vain pallojen vaihtoon.

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 01.09.2022 08:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Vielä kysymys. Mistä tiedän mikä jousitus on kyseessä. Käsittääkseni xm:ää on tehty myös peruskaasunestejousituksella aktiivijousituksen ohella. Minulla siis ihan karvalakki 2,0 -95, jossa ei kattoluukin lisäksi mitään ylimääräistä ei esim. abs-jarruja.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 01.09.2022 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Jos etutolpalle tuleva putki on 10 mm paksu, niin silloin on hydraktive- järjestelmä, -95:ssa Hydractive2. Ihan perus-hydraulisysteemissä jousitolpille tulee ohuet putket. Liekö noita -95 mallein enää tehty ainuttakaan? (oma arveluni). Myös vaihdekepin vieressä liukukytkin "sport-norm" liittyy aktiivijärjestelmään.

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 01.09.2022 10:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

joo, kysymyksen lähetettyäni huomasin, että täytyyhän tuo olla aktiivijousituksella kun sport-nappikin löytyy. Edellisessä Xm.ssä oli kaikki "herkut" niin jotenkin nämä kysymykset oli silloin itsestään selviä. Mutta tämän karvalakin kanssa tulee mietittyä mitä kaikkea voi puuttua. Mutta taidan kokeilla takapallojen vaihtoa. Mietin, oisko tuossa voinut mennä palloistus väärin eli etupallot on menneet taakse ja takapallot eteen. Etupää aika "jäykkä" ja takapää "löllö". Tai yksinkertaisesti vain laitettu väärät pallot. Tiedän, että edellinen omistaja oli juuri vaihtanut kaikki pallot kun tuon hankin n. 2 vuotta sitten. Sen jälkeen ajoa on ollut n.20 000.

Kirjoittaja:  Xari [ 01.09.2022 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

Xantian comfortpallojen kanssa tuli moinen ongelma, iskunvaimennus vaan jostain syystä hävisi palloista pikkuhiljaa, auto alkoi ajoissa heijaamaan vähän kokoajan, katsastukseen asti nämä ei tosin alla olleet.

Kirjoittaja:  Wesa [ 01.09.2022 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM katsastuksessa liian pehmeä

En kyllä usko että palloihin tai niiden vaimenninelementteihin voi sellaista vikaa tulla että ei olisi "ollenkaan" vaimennusta. Et pystyisi sillä juuri ajamaan. Jos pallot on puhki tai jousitus ylä- tai ala-asennossa voi kaikki merkittävä jousto tapahtua renkaassa jolla ei juuri vaimennusta ole.. Voi myös olla että testeri ei kykene mittaamaan hyvin toimivan jousituksen vaimennusta sen alhaisen resonanssitaajjuden takia. Jos autossa on vikaa, niin mieleen tulee keskiventtiilin kuulaventtiilin oleminen lukitussa asennossa jolloin päästää nesteen virtaamaan aika vapaasti puolelta toiselle. Venttiili on normaalisti poikkivirtauksen sallivassa asennossa kun korkeutta muutetaan. Voinee myös jumittua(?). Jos auto on softissa tilassa, niin voi aika pieni olla Vaimennus yhdellä pyörällä. Menee pakkosoftiin jos ovi tai luukku auki testin aikana.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/