Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C3 sähkö-ongelmia
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33212
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 21.09.2022 18:57 ]
Viestin otsikko:  C3 sähkö-ongelmia

Edelleen oma C5 X7 2.0i purkaa jostain akkua, edelleen mysteeri. Nyt tyttären C3 1.1i -11 purkaa jostain akkua. Laturi simahti ja vaihdettu 206 pösöstä. Lataa vaihtelevasti 13,5-13,8V. Akku vaihdettu uuteen. Muutamassa päivässä akku tyhjä. Tavaratilan valo ja hansikaslokeron valo sammuu normaalisti. Onkohan tuo viallinen laturi voinut jotain rikkoa ( kenttäkäämi palanut mustaksi )

Kirjoittaja:  olli__o [ 21.09.2022 20:24 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 sähkö-ongelmia

Hieman oudon pieni latausjännite, yleensä ainakin 14 V tai yli (muttei yli 14,5 V normilaturilla ja akulla), periaatteessa voisi johtua vain liian pienestä latausjännitteestä (oikein lyhyillä ajoilla ja paljon startteja ja huono lataustilanne jo alkujaan), mutta tuskin vielä näillä lämpötiloilla. 13,5 V on yleensä jännite, jolla ladataan ja voi ladata koko ajan ympärivuotisesti vaikka hätäakkuja tms. Eli se voisi johtaa silti epäilyksen laturiin. Onko akkua kertaakaan ladattu kunnolla täyteen vaikka irtonaisella akkulaturilla?

Jos on mahdollisuus irroittaa laturin johto (se paksuin laturissa), niin kokeilisin rajata vuotaako virtaa sinnepäin, virtamittarilla näkee heti tai mittaa akun jännitettä parin päivän ajan ja vertaa tilannetta siihen että johto on kiinni. Paksu johto menee suoraan akkuun ilman sulaketta, eli irroituksessa ensin akunnapa irti ja sitten vasta laturin päästä. Samoin jos odottelemalla mittaa kannattaa irtonainen johdon pää suojata ettei kipinöi/auto pala.

Virran mittaus mihin katoaa, onnistuu virtamittarilla (tai sopivan kokoisella lampulla jonka saa kytkettyä akun navan ja akun liittimen väliin) yksi tapa ohitella isommat alkuvirrat (jos ei ole sopivaa mittaria) on irroittaa toinen akun napa ja kytkeä se takaisin käyttäen sekä virtamittaria että sen rinnalla vaikka apukäynnistyskaapelia, sitten vaan odottaa että bensapumput ja muut sammuvat ja irroittaa pelkän apukäynnistyskaapelin ja jättää virtamittaus. Autoilta kuluu hieman aikaa, pari kolme...minuuttia usein ennen kuin mennään pienivirtaisimpaan tilaan. Yleensä vuorovirrat pitäisi olla luokkaa muutama mA, mutta 50 mA ei vielä akkua tyhjennä päivissä. 500 mA olisi kolmessa päivässä energiana 36 Ah, eli lienee satojen milliampeerien luokkaa, mihin sitten katoaakaan. Piiriä johon virta menee voisi haarukoida irroittamalla sulakkeita samalla kun tarkkailee virtaa (ensin tarkka kuva sulaketaulusta että oikean kokoiset sulakkeet löytävät takaisin omille paikoilleen, ja joskus on ongelma että joku ECU voi herätä kun toisesta katkeaa virta). Tuollainen virtamäärä voisi myös tuntua jo lämpötilana, käsikin voisi erottaa onko laturi lämpimämpi aamulla kuin joku muu alumiiniosa konehuoneessa - ei kyllä paljon, tuo on vain luokkaa 5 W ja laturissa on paljon alumiinia jäähdytykseen.

Joskus akkukin voi itsepurkautua nopeastikin, mutta en tiedä aiheutuuko se ikinä laturin hajoamisen seurauksena - sitäkin voi arvioida irroittamalla akun navan ja seuraamalla tippuuko jännite, mutta tuskin uusi akku vikana vaikka olisi ollut kiinnikin kun laturi hajosi .

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 22.09.2022 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: C3 sähkö-ongelmia

No joo. Eipä mennyt volttimittarin kanssa kuin puolituntia, kun vika tuli korjattua. Kosketushäiriö laturin päävirtajohdossa laturin puolella. Vanhakin menee joskus vipuun

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/