Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Öljynlaaadun heikkeneminen http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33269 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 19.10.2022 23:36 ] |
Viestin otsikko: | Öljynlaaadun heikkeneminen |
Noniin,hieman edelliseeen postaukseen liittyen,niin vian(ei pysty regeneroimaan,hiukkassuodatin tukossa) syynä on heikko öljynlaatu!!,ja huollossa käytin keväällä,oisko ollut toukokuussa,siitä on kilometrejä tullut reilut 13 000km,nii mistä syystä noin nopeasti öljynlaatu heikkenee?? ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.10.2022 00:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sitruuna5C kirjoitti: ...hiukkassuodatin tukossa) syynä on heikko öljynlaatu!!... Hmmmm? en kaivellut olisiko jostain edellisistä viesteistä auennut enemmän? Öljy vaikuttaa kyllä hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, eli oikea öljymerkki ja -laatu ei muodosta tuhkaa (tai pikemminkin selkeästi vähemmän), joka ei pala pois hiukkassuodattimen puhdistuspoltossa. Pitkäaikainen väärien öljyjen käyttö johtaa (voi) suurempaan tukkeutumiseen, mutta tuo ei toimi siten että oikea öljy olisi pilaantunut käytössä ja johtaisi siihen ettei voi enää regeneroida. Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 20.10.2022 06:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Eikös se öljyn laadun heikkeneminen perustu ecun tekemään laskelmaan? Noissa varmaan pitää jotain nollata kun öljyt vaihdetaan, onko tehty oikein? |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 20.10.2022 12:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Teuski kirjoitti: Eikös se öljyn laadun heikkeneminen perustu ecun tekemään laskelmaan? Noissa varmaan pitää jotain nollata kun öljyt vaihdetaan, onko tehty oikein? Kyllä on nollattu huollonilmaisin.. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 20.10.2022 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
olli__o kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: ...hiukkassuodatin tukossa) syynä on heikko öljynlaatu!!... Hmmmm? en kaivellut olisiko jostain edellisistä viesteistä auennut enemmän? Öljy vaikuttaa kyllä hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, eli oikea öljymerkki ja -laatu ei muodosta tuhkaa (tai pikemminkin selkeästi vähemmän), joka ei pala pois hiukkassuodattimen puhdistuspoltossa. Pitkäaikainen väärien öljyjen käyttö johtaa (voi) suurempaan tukkeutumiseen, mutta tuo ei toimi siten että oikea öljy olisi pilaantunut käytössä ja johtaisi siihen ettei voi enää regeneroida. Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? Tsekkaa mun aloitus Citikka huolto/korjaus Seinäjoella,sieltä löytyy. |
Kirjoittaja: | yason [ 20.10.2022 13:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sitruuna5C kirjoitti: Teuski kirjoitti: Eikös se öljyn laadun heikkeneminen perustu ecun tekemään laskelmaan? Noissa varmaan pitää jotain nollata kun öljyt vaihdetaan, onko tehty oikein? Kyllä on nollattu huollonilmaisin.. Huoltoilmaisin ei välttämättä ole sama kuin öljyn kuluneisuuden laskuri. Oliko tarkistettu, ettei ole ahtovuotoja? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 20.10.2022 14:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sitruuna5C kirjoitti: olli__o kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: ...hiukkassuodatin tukossa) syynä on heikko öljynlaatu!!... Hmmmm? en kaivellut olisiko jostain edellisistä viesteistä auennut enemmän? Öljy vaikuttaa kyllä hiukkassuodattimen tukkeutumiseen, eli oikea öljymerkki ja -laatu ei muodosta tuhkaa (tai pikemminkin selkeästi vähemmän), joka ei pala pois hiukkassuodattimen puhdistuspoltossa. Pitkäaikainen väärien öljyjen käyttö johtaa (voi) suurempaan tukkeutumiseen, mutta tuo ei toimi siten että oikea öljy olisi pilaantunut käytössä ja johtaisi siihen ettei voi enää regeneroida. Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? Tsekkaa mun aloitus Citikka huolto/korjaus Seinäjoella,sieltä löytyy. En sieltä löytänyt mitään enempää tietoa mitä tuolla tarkoitetaan. Minkä tai kenen mukaan öljynlaatu on heikko ja mitä sillä tarkoitetaan, ilmoittiko sen huoltomies arveluna vai joku merkkitesteri (onko aiemmin laitettu väärää öljy"laatua" tai onko jonkun laskurin mukaan nykytilanne huono (en äkkiä keksi mikä se sellainen laskuri/laadun huononeminen olisi joka aiheuttaisi tukkeutumisen)) Niinpäin se kyllä kai on että jos hiukkassuodatin on liian tukossa paineantureiden mukaan, niin regenerointia ei saa käynnistettyä - siihenkin on sitten erilaisia tee-se-itse kikkoja, jotkut suihkuttelevat jotain DPF-cleaneria tai muuta mömmöä jostain sopivasta lämpötila/paine-anturin tai lambda-anturin reiästä hiukkassuodattimeen ja odottelun jälkeen yrittävät uudestaan tai sitten irroittavat koko suodattimen ja painepesurilla (ja erilaisilla mömmöillä) putsailevat ja sitten vielä regenerointia päälle. Kuluttaako tuo kone reilusti öljyä, eli sitä olisi voinut kulkeutua tavallista reilummin hiukkassuodattimeen)? Yksi syy voisi johtaa tukkeutumiseen olla myös se että jos saastelaitteissa on ollut jo aiemminkin muita vikoja, niin jotkut viat estävät normaalin regeneroinnin käynnistymisen ajon aikana ja sekin voisi johtaa normaalimpaa isompaan tukkeutumiseen - oliko nämä taustat uusimman huollon tiedossa? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 21.10.2022 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Jos hiukkaspoltto epäonnistuu, niin syynä voi olla rikkinäiset hehkutulpat, toimimaton takalasinlämmitin jne. Suosittelisin että viet sen auton Ihan Oikeaan Huoltoon jolla on merkkitesteri että näkee FAPin tukkeutumisasteen ja voi tehdä pakotetun polton. Sen jälkeen ollaan paljon viisaampia. Nyt vaikuttaa siltä että auto ei ole korjaamolla vaan arvaamolla. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 23.10.2022 20:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Kaapelimies kirjoitti: Jos hiukkaspoltto epäonnistuu, niin syynä voi olla rikkinäiset hehkutulpat, toimimaton takalasinlämmitin jne. Suosittelisin että viet sen auton Ihan Oikeaan Huoltoon jolla on merkkitesteri että näkee FAPin tukkeutumisasteen ja voi tehdä pakotetun polton. Sen jälkeen ollaan paljon viisaampia. Nyt vaikuttaa siltä että auto ei ole korjaamolla vaan arvaamolla. Kyllä on tarkistettu kunnon testerillä,millä pääsee auton aivoihin syvälle,tukkeutumisaste oli muistaakseni 11%,pittä tsekata vikadiagnoosilapusta,pakkopolttoa ei antanut tehdä loppuun asti..liekö se huono öljynlaatu syynä..noh huomenna ölynvaihto(24.10) |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.10.2022 21:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sitruuna5C kirjoitti: ...Kyllä on tarkistettu kunnon testerillä,millä pääsee auton aivoihin syvälle,tukkeutumisaste oli muistaakseni 11%,pittä tsekata vikadiagnoosilapusta,pakkopolttoa ei antanut tehdä loppuun asti..liekö se huono öljynlaatu syynä..noh huomenna ölynvaihto(24.10) Hmmm. tässä on nyt selkeä ristiriita aloitusviestin kanssa: Lainaa: (ei pysty regeneroimaan,hiukkassuodatin tukossa) Ei kai 11 % ole ollenkaan tukossa - Muistelisin että joku kertoi ennen pakkopolttoa tukkeutumisasteen olleen jotain 80...90 % välillä. Enkä oikein vielä saanut kiinni mista lähteestä tuli tämä: "huono öljylaatu". Mikä testeri oli kyseessä ja millainen oli sen käyttäjän osaamistaso? |
Kirjoittaja: | Teuski [ 23.10.2022 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Käsitin, että ilmoitus tuli auton näytölle. Se haiskahtaa nollaamattomalta laskurilta, eihän se auto sitä öljyä mitenkään analysoi. Mitä tukkeutumiasteella tarkoitetaan? Nokea (soot) vai tuhkaa (ash) ? Eikös se niin ollut, että nokea kertyy ja sitä poltetaan pois ja jäljelle jää tuhkaa, joka kertyy ja jää suodattimeen.? |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 24.10.2022 04:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
olli__o kirjoitti: Sitruuna5C kirjoitti: ...Kyllä on tarkistettu kunnon testerillä,millä pääsee auton aivoihin syvälle,tukkeutumisaste oli muistaakseni 11%,pittä tsekata vikadiagnoosilapusta,pakkopolttoa ei antanut tehdä loppuun asti..liekö se huono öljynlaatu syynä..noh huomenna ölynvaihto(24.10) Hmmm. tässä on nyt selkeä ristiriita aloitusviestin kanssa: Lainaa: (ei pysty regeneroimaan,hiukkassuodatin tukossa) Ei kai 11 % ole ollenkaan tukossa - Muistelisin että joku kertoi ennen pakkopolttoa tukkeutumisasteen olleen jotain 80...90 % välillä. Enkä oikein vielä saanut kiinni mista lähteestä tuli tämä: "huono öljylaatu". Mikä testeri oli kyseessä ja millainen oli sen käyttäjän osaamistaso? Sepä se juuri onkin tässä mysteeri,mikä aiheuttaa öljynlaaadun heikkenemisen,kun edellisestä huollosta ajettu reilut 13 000 km,Auto Com,ja käyttäjän osaamistaso on todella hyvä,tää testeri kertoo kaikki viat,mitä mitä autosta löytyy. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 24.10.2022 06:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sepä juuri tässä vieläkin on mysteeri, että onko se öljylaskuri nollattu oikein vai ei. Huoltoilmaisin ei välttämättä ole sama asia. Ja eihän öljyä varmasti ole liikaa? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 24.10.2022 07:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Öljynlaadunmittarit taitaa pääosin mitata dielektrisyyttä, joka ei itsessään kerro laadusta mitään, vaan "nollatun" arvon muutosta seurataan ja öljyn vanhenemista päätellään siitä. Dielekrisyys vaihtelee eri öljytyyppien välillä, ja nollaamattomuus voi ehkä aiheuttaa hyvän öljyn tulkisemisen vanhaksi? Mutta voihan se öljy olla huonoa. Pelkkää motariajoa kuumana kesänä, tarkoittaa keskimäärin korkeita öljynlämpötiloja, mikä lisää TAN arvoja, eli öljy hapettuu, lisäainepaketit hajoavat, viskositeetti alenee. Ohut öljy pääsee helpommin palotilaan, eikä pala yhtä puhtaasti kuin MY, jota tietenkin käytät ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 24.10.2022 07:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Wesa kirjoitti: Öljynlaadunmittarit taitaa pääosin mitata dielektrisyyttä, joka ei itsessään kerro laadusta mitään, vaan "nollatun" arvon muutosta seurataan ja öljyn vanhenemista päätellään siitä. Dielekrisyys vaihtelee eri öljytyyppien välillä, ja nollaamattomuus voi ehkä aiheuttaa hyvän öljyn tulkisemisen vanhaksi? Mutta voihan se öljy olla huonoa. Pelkkää motariajoa kuumana kesänä, tarkoittaa keskimäärin korkeita öljynlämpötiloja, mikä lisää TAN arvoja, eli öljy hapettuu, lisäainepaketit hajoavat, viskositeetti alenee. Ohut öljy pääsee helpommin palotilaan, eikä pala yhtä puhtaasti kuin MY, jota tietenkin käytät ![]() Meinaatko, tai tiedätkö, onko siellä oikeasti joku öljyn laatua mittaava anturi vai perustuuko tieto vain laskentaan? |
Kirjoittaja: | Wesa [ 24.10.2022 18:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Teuski kirjoitti: Wesa kirjoitti: Öljynlaadunmittarit taitaa pääosin mitata dielektrisyyttä, joka ei itsessään kerro laadusta mitään, vaan "nollatun" arvon muutosta seurataan ja öljyn vanhenemista päätellään siitä. Dielekrisyys vaihtelee eri öljytyyppien välillä, ja nollaamattomuus voi ehkä aiheuttaa hyvän öljyn tulkisemisen vanhaksi? Mutta voihan se öljy olla huonoa. Pelkkää motariajoa kuumana kesänä, tarkoittaa keskimäärin korkeita öljynlämpötiloja, mikä lisää TAN arvoja, eli öljy hapettuu, lisäainepaketit hajoavat, viskositeetti alenee. Ohut öljy pääsee helpommin palotilaan, eikä pala yhtä puhtaasti kuin MY, jota tietenkin käytät ![]() Meinaatko, tai tiedätkö, onko siellä oikeasti joku öljyn laatua mittaava anturi vai perustuuko tieto vain laskentaan? En tiedä onko tässä käytössä, mutta moisia antureita alkoi tulla joskus reilut 15 vuotta sitten isompiin sakemanneihin. Niissä myös pinnankorkeuden ja lämpötilan mittaus samassa. Alaspäin laskeva kilometrilaskuri voi korjata lukemaansa kuormistusdataan perustuen, mutta myös öljyn"laatua" voidaan monitoroida em anturilla. En tiedä onko sitikalla moisia ollut käytössä, mutta itse olen noihin autopuolelta lainattuihin törmännyt muussa käytössä. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 24.10.2022 20:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
olli__o kirjoitti: Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? Menee vähän "off topiciksi", mutta "rikkinäisiä puheluja" on varmasti muitakin. Siskoni vaihdatti jarrupaloja merkkihuollossa, edelliset kestivät vajaan 15000km. Huoltoasentaja kertoi niiden palojen olleen "sellaista heinää, että ei noi kiinanpalat voi kestääkään". Auto siirtyi myöhemmin meille, ja taas jarrupalat lopussa. Toinen etumäntä vähän jumissa, toinen todella jumissa. Että sellaista "(puuta)heinää" merkkihuollosta. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 24.10.2022 21:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
XM-Hannu kirjoitti: olli__o kirjoitti: Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? Menee vähän "off topiciksi", mutta "rikkinäisiä puheluja" on varmasti muitakin. Siskoni vaihdatti jarrupaloja merkkihuollossa, edelliset kestivät vajaan 15000km. Huoltoasentaja kertoi niiden palojen olleen "sellaista heinää, että ei noi kiinanpalat voi kestääkään". Auto siirtyi myöhemmin meille, ja taas jarrupalat lopussa. Toinen etumäntä vähän jumissa, toinen todella jumissa. Että sellaista "(puuta)heinää" merkkihuollosta. Tarkoitin tuolla lähinnä tätä kommunikaation ongelmaa että viesti muuttuu tai ymmärretään eri tavalla kuin se on alkujaan sanottu tai tarkoitettu, se että tehdään väärä diagnoosi tai arvioidaan väärä syy sille on hieman eri. Ja molempia tapahtuu varmasti joskus ihan parhaillekin korjaajille ja huollon tarvitsijoille - ihmisiä kun olemme. Vestintä yleensä epäonnistuu paitsi vahingossa... (O. A. Wiion 1. laki) yritin kysellä mistä tuo tieto "huono öljynlaatu" on saatu, tuleeko se vaikka auton näytölle vai Auto Com diagnostiikkaan ja missä tilanteessa. Onko se sitten ainoa vikailmoitus? Mutta toisaalta jos öljyt on jo vaihdettu, niin varmaan pian kuulemme oliko siitä jotain apua pakkopolton suhteen? |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 24.10.2022 21:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sepä se, jos poltto epäonnistuu niin sille on syy. Ja sen pitäisi kyllä näkyä siellä diagnostiikkaohjelmassa. Mutta turha tässä on arvailla kun ei viestin kirjoittaja anna kysyttyjä lisätietoja.. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 25.10.2022 21:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
olli__o kirjoitti: XM-Hannu kirjoitti: olli__o kirjoitti: Olisiko ollut jotenkin "rikkinäinen puhelin" kun keskusteltu syy-seuraussuhteista? Menee vähän "off topiciksi", mutta "rikkinäisiä puheluja" on varmasti muitakin. Siskoni vaihdatti jarrupaloja merkkihuollossa, edelliset kestivät vajaan 15000km. Huoltoasentaja kertoi niiden palojen olleen "sellaista heinää, että ei noi kiinanpalat voi kestääkään". Auto siirtyi myöhemmin meille, ja taas jarrupalat lopussa. Toinen etumäntä vähän jumissa, toinen todella jumissa. Että sellaista "(puuta)heinää" merkkihuollosta. Tarkoitin tuolla lähinnä tätä kommunikaation ongelmaa että viesti muuttuu tai ymmärretään eri tavalla kuin se on alkujaan sanottu tai tarkoitettu, se että tehdään väärä diagnoosi tai arvioidaan väärä syy sille on hieman eri. Ja molempia tapahtuu varmasti joskus ihan parhaillekin korjaajille ja huollon tarvitsijoille - ihmisiä kun olemme. Vestintä yleensä epäonnistuu paitsi vahingossa... (O. A. Wiion 1. laki) yritin kysellä mistä tuo tieto "huono öljynlaatu" on saatu, tuleeko se vaikka auton näytölle vai Auto Com diagnostiikkaan ja missä tilanteessa. Onko se sitten ainoa vikailmoitus? Mutta toisaalta jos öljyt on jo vaihdettu, niin varmaan pian kuulemme oliko siitä jotain apua pakkopolton suhteen? |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 25.10.2022 22:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Kaapelimies kirjoitti: Sepä se, jos poltto epäonnistuu niin sille on syy. Ja sen pitäisi kyllä näkyä siellä diagnostiikkaohjelmassa. Mutta turha tässä on arvailla kun ei viestin kirjoittaja anna kysyttyjä lisätietoja.. Huono öljynlaatu on osaltaan estänyt regeneroinnin,mutta vika ei olut pelkästään siinä,koska ei öljynvaihdosta huolimatta regeneroi,epäilys on Eolys aineen loppuminen,jokka oli itselle uusi asia,en tiennytkään auton tarvitsevan sitäTesteri kertoi öljynlaadun olevan heikko,ja tämänkin olen tainnut kertoa jo,mutta jos en niin olen pahoillani puutteelisesta tiedosta,mutta nuo viestiketjut ovat aika pitkiä,niin saattaa hukkua informaatio sinne sekaan,kärsivällisyyttä kiitos,en ole ollut koneen äärellä pariin päivään..
|
Kirjoittaja: | olli__o [ 26.10.2022 00:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Laitetaan tähän väliin myös peruslähtötiedot kerättynä parista ketjusta: Auto Citroen C5 X7 2.0 Hdi -16, kone 2.0 BlueHdi 181hv Eolys nesteen loppumis epäilyyn liittyen kiinnostaisi myös tämänhetkiset kilometrit autossa. Tuo kone ei ole tuttu, mutta ainakin ennen auton ECU vain laskeskeli ja arvioi Eolys kulutusta ja kun se sen mielestä oli loppu, niin ilmoitti myös monitoiminäytöllä "Risk of particle filter blocking" tms. (Mitään määräanturia ei nesteelle ennen ollut ja jotkut vaihtajat huomasivat että oli vasta puolet käytetty kun täydensivät). Mutta kai Auto comissa se pitäisi selvitä, jos auton mielestä Eolys on loppu? Selvisikö mistä koko ruljanssi lähti liikenteeseen, toisessa ketjussa oli mainittu että oli vikatilassa eikä antanut ottaa kierroksia - mikä oli vikatilan syy ja tuliko siinä jotain näytölle ja mitä vikakoodeja, eli voisiko olla joku ihan joku muu vika, joka myös estää pakkopolton? Jos auto on normaalisti ajossa, niin mitä diagnostiikkalaite kertoo nyt kilometreiksi viimeisimmän regeneroinnin jälkeen? Jos tämä malli on samanlainen kuin vanhat, niin sen kun vain sitten diagnostiikkalaitteella kertoo (vaikkei olisi edes sinne mitään liruttanut) että nyt on Eolys taso täys, niin ei ainakaan sen estäisi pakkopolttoa (Eolys täydentäminen merkkiliikkeessä oli ainakin joskus melko arvokasta, mutta nesteitä saa nykyään (mutta montaa erilaista nestettä on ollut käytössä jo niistä arpominen oli joskus aika rakettitiedettä, eikä aina selvinnyt kuin kurkkaamalla auton alle letkuliittimen väriä - olisikohan noissa uudemmissa jo jotain tyylikkäämpää tapaa) ja täydentäminen onnistuu, mutta siitäkin täytyy siis erikseen diagnostiikkalaitteella kertoa ECUlle). Tuo lienee joku oma erillinen diesel additive control module tms. mikä lieneekään nimeltään Auto comissä. Oliko muuten tuo huono öljynlaatu jo jossain yleisissä vikakoodeissa tai jossain muualla vai tuliko se jotenkin erikseen esille kun pakkopoltto epäonnistui? Ei ole minulle ollenkaan tuttu, mutta jos spekulatiota, niin voisi olla joku joka vaikuttaisi huoltovaliä lyhentävästi, jos autolla ajetaan epätyypillisen kuormittavasti - mutta siitä ei liene kyse, jos pääosa kilometreistä tulee 50 km työmatka-ajosta - ehkä todennäköisempi voisi olla jos autossa on ollut päästölaitteissa vikoja ja jouduttu tekemään paljon polttoyrityksiä: jokainen poltto liruttelee myös hieman dieseliä öljyn joukkoon ja ohentaa sitä huonontaen sen hetkistä laatua (ruiskutussuutin suihkuttaa polton aikana lisää dieseliä, joka poistuu palamattomana pakoventtiilin kautta hiukkassuokattimeen ja palaa vasta siellä kuumentaen kennon yli itsepuhdistumislämpötilan, ilman Eolystä toimivissa autoissa ihan samoin, mutta Eolys tiputtaa tarvittavaa kennon lämpötilaa) |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 27.10.2022 09:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Noniin,päivitystä asiaan....öljyt vaihdettu,Eolysta lisätty litran,ei vaikutusta,mutta nyt on sellainen juttu,että auto luulee,että hiukkassuodatin on tukossa,vaikka ei ole,vikakoodien nollamisen jälkeen,kun lähtee liikkeelle,niin tulee engine fault,repair needed,ja risk of particle filter clogging,see handbook,tuota nyt tutkittiin eilen,itse olin siinä kattomas viretsä,kun läppärillä katsottiin asiaa syvemmin,ensi maanantaina paineanturin vaihto,toivottavsti auttaa asiaan,muuten menee hiukkasuodatin uusiksi,ja saa kaivaa kuvetta ihan kivasti.. |
Kirjoittaja: | Sitruuna5C [ 27.10.2022 09:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
olli__o kirjoitti: Laitetaan tähän väliin myös peruslähtötiedot kerättynä parista ketjusta: Joo,kyllä ihan yleisissä vikakoodeissa oli heikko öljynlaatu,ja tosiaan tuo pätkäajo vaikuttaa asiaan aika paljonkin.ja kun auto ei ehdi ainakaan kylmillä ilmoilla kunnolla lämmetä työmatkalla,tosin käytän webastoa apuna lämpiämiseen.auto ei kerro miten paljon on Eolysta jäljellä.
Auto Citroen C5 X7 2.0 Hdi -16, kone 2.0 BlueHdi 181hv Eolys nesteen loppumis epäilyyn liittyen kiinnostaisi myös tämänhetkiset kilometrit autossa. Tuo kone ei ole tuttu, mutta ainakin ennen auton ECU vain laskeskeli ja arvioi Eolys kulutusta ja kun se sen mielestä oli loppu, niin ilmoitti myös monitoiminäytöllä "Risk of particle filter blocking" tms. (Mitään määräanturia ei nesteelle ennen ollut ja jotkut vaihtajat huomasivat että oli vasta puolet käytetty kun täydensivät). Mutta kai Auto comissa se pitäisi selvitä, jos auton mielestä Eolys on loppu? Selvisikö mistä koko ruljanssi lähti liikenteeseen, toisessa ketjussa oli mainittu että oli vikatilassa eikä antanut ottaa kierroksia - mikä oli vikatilan syy ja tuliko siinä jotain näytölle ja mitä vikakoodeja, eli voisiko olla joku ihan joku muu vika, joka myös estää pakkopolton? Jos auto on normaalisti ajossa, niin mitä diagnostiikkalaite kertoo nyt kilometreiksi viimeisimmän regeneroinnin jälkeen? Jos tämä malli on samanlainen kuin vanhat, niin sen kun vain sitten diagnostiikkalaitteella kertoo (vaikkei olisi edes sinne mitään liruttanut) että nyt on Eolys taso täys, niin ei ainakaan sen estäisi pakkopolttoa (Eolys täydentäminen merkkiliikkeessä oli ainakin joskus melko arvokasta, mutta nesteitä saa nykyään (mutta montaa erilaista nestettä on ollut käytössä jo niistä arpominen oli joskus aika rakettitiedettä, eikä aina selvinnyt kuin kurkkaamalla auton alle letkuliittimen väriä - olisikohan noissa uudemmissa jo jotain tyylikkäämpää tapaa) ja täydentäminen onnistuu, mutta siitäkin täytyy siis erikseen diagnostiikkalaitteella kertoa ECUlle). Tuo lienee joku oma erillinen diesel additive control module tms. mikä lieneekään nimeltään Auto comissä. Oliko muuten tuo huono öljynlaatu jo jossain yleisissä vikakoodeissa tai jossain muualla vai tuliko se jotenkin erikseen esille kun pakkopoltto epäonnistui? Ei ole minulle ollenkaan tuttu, mutta jos spekulatiota, niin voisi olla joku joka vaikuttaisi huoltovaliä lyhentävästi, jos autolla ajetaan epätyypillisen kuormittavasti - mutta siitä ei liene kyse, jos pääosa kilometreistä tulee 50 km työmatka-ajosta - ehkä todennäköisempi voisi olla jos autossa on ollut päästölaitteissa vikoja ja jouduttu tekemään paljon polttoyrityksiä: jokainen poltto liruttelee myös hieman dieseliä öljyn joukkoon ja ohentaa sitä huonontaen sen hetkistä laatua (ruiskutussuutin suihkuttaa polton aikana lisää dieseliä, joka poistuu palamattomana pakoventtiilin kautta hiukkassuokattimeen ja palaa vasta siellä kuumentaen kennon yli itsepuhdistumislämpötilan, ilman Eolystä toimivissa autoissa ihan samoin, mutta Eolys tiputtaa tarvittavaa kennon lämpötilaa) |
Kirjoittaja: | Teuski [ 27.10.2022 10:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Öljynlaaadun heikkeneminen |
Sitruuna5C kirjoitti: Joo,kyllä ihan yleisissä vikakoodeissa oli heikko öljynlaatu,ja tosiaan tuo pätkäajo vaikuttaa asiaan aika paljonkin.ja kun auto ei ehdi ainakaan kylmillä ilmoilla kunnolla lämmetä työmatkalla,tosin käytän webastoa apuna lämpiämiseen.auto ei kerro miten paljon on Eolysta jäljellä. Eolysin määräkin on pelkkä laskennallinen arvio. Alkaa kyllä hälyttelemään, jos se laskee sen olevan vähissä. Jos onkin joskus nollattu, mutta ainetta ei olekaan lisätty, niin en tiedä mitä tapahtuu. Ja jos sitä Eolysia on nyt lisätty niin varmaan pitäisi siitä myös autolle kertoa. BlueHDI:ssä on käsittääkseni sekä Eolys että Adblue, puhutaanko nyt varmasti oikeista aineista ja lisäilläänkö niitä oikeaan paikkaan? Olisko nyt aiheellista selvittää merkkitesterillä, että öljynvaihdon yhteydessä on nollaukset tehty oikein? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |