Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM automaatti reistailee pakkasessa? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=333 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | xmrane [ 17.02.2009 09:36 ] |
Viestin otsikko: | XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Hei. Onkohan kovinkin yleistä että xm 2,1 td automaatti ei meinaa jaksaa vaihtaa isommalle kun täällä oulunseudulla on nyt pakkanen puolivälissä kolmeakymmentä?? Kierroksia pitää huudattaa yli 3000 ennen kun vaihtaa kunnon nykäyksen saattelemalla! Kaasu jäätyy kans ja konepellin avausvaijeri............tulispa jo kevät! ![]() |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 17.02.2009 09:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Oma Y3:nen vaihtoi aika hitaasti kun pakkanen oli yli 20 astetta. Mutta nopeasti sen lootankin öölit lämpenivät ja vaihto sujui normaalisti. Onkos tuossa sinulla mekaaninen vai tietokoneen ohjaama lootikko? Uudemmissahan on ihan kait tarkoituksella toiminto ettei vaihda kovin nopeasti kylmänä isommalle. Toi konepellin avausvaijeri riivasi minuakin. Pellin sai auki kun laittoi ajon jälkeen maton hetkeksi konepellin päälle. Koneen lämpö sitten herkisti vaijereita tarpeeksi ![]() |
Kirjoittaja: | xmrane [ 17.02.2009 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Eikö toisilla automaatit reistaa pakkasella |
Kirjoittaja: | Touché! [ 17.02.2009 20:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Mulla on ollut kaksi automaatti XM:ää (-95 ja -98). Hienosti automaatti toimi kovimmillakin pakkasilla. Yhdessä XM:ssä oli alkuun ongelmia tuon konepellin avausvaijerin kanssa, mutta jostain syystä ongelma hävisi ajan mittaan, joten en sitä sitten miettinyt sen enempää. |
Kirjoittaja: | 12Soupapes [ 17.02.2009 23:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Ei minulla ole ollut ongelmia, tosin ei nyt mitään kovin ihmeellisiä pakkasiakaan ole moniin vuosiin ollut. Annan kyllä auton käydä aina muutaman minuutin ensin itsekseen lämpöiseksi, jos siis pihasta pitää kylmänä lähteä (vaikka viherpiipertäjät miten piiskuuttaisivat... ![]() Konepellin vaijerista: kannattaa ensinnä öljytä kunnolla konepellin salvat. Jos ei siitä tule apuja niin vaijerissa on jatkokohta ilmanputsarikotelon alla, sieltä pääsee uittamaan lisää rasvaa. |
Kirjoittaja: | xmfani [ 18.02.2009 09:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Kyllä se lämmitys,ja tyhjä käynti ennen ajoa,on aivan paikallaan,kylmänä se on tahmee, Tosin öljyn laatu on myös yks tekiä,ei muuta kun malttia siihen lähtöön,ja suoja koneen ja syylärin väliin. Toimii hienosti noilla tempuilla. |
Kirjoittaja: | niko [ 18.02.2009 09:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Muistelisin, ettei minullakaan aikanaan automaatti-XM:llä (Y4 V6 ja ZF 4HP18) sen kummempia ongelmia ollut. Ehkä pakkaskeleillä alkuun vaihdot olivat vähän hitaampia ja vehje muutenkin normaalia jäykempi. Kai siihen lootaan on aktiivisesti öljyjä vaihdeltu? |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 18.02.2009 09:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
xmfani kirjoitti: Kyllä se lämmitys,ja tyhjä käynti ennen ajoa,on aivan paikallaan,kylmänä se on tahmee, Tosin öljyn laatu on myös yks tekiä,ei muuta kun malttia siihen lähtöön,ja suoja koneen ja syylärin väliin. Toimii hienosti noilla tempuilla. Joo tuo syylärin ja koneen väliin sijoitettu pahvi tekee ihmeitä talvikäyttäytymiselle. Tuon neuvon jälkeen ei tarvinut jäätyvästä huohottottimestakaan huolehtia ![]() |
Kirjoittaja: | xmrane [ 18.02.2009 10:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Taas oli töihinlähtiessä 28 pakkasta!! Kaasupoljin ei painunut ollenkaan vaikka auto oli 10minuuttia käynyt tyhjäkäynnillä pihalla! raakalla polkemisella poljin (vaijeri) sitten lähti liikkeelle ja matkaan. Ykkösvaihteella reilusti yli 3000/kierrosta koneeseen ja voimakkaan repäisyn saattelemana kakkosta pesään, loput vaihteet sitten ihme kyllä kytkeytyivät suht hyvin. Öljynvaihto on kyllä edessä kunhan aikaa siihen järjestyy. Mitenkähän muuten sieltä laatikosta sais kaikki vanhan öljyn pois?? Tyhjennystulpastahan ei tule kun vajaa puolet öljymäärästä! |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 18.02.2009 10:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Hölläätkös muuten yhtään kaasusta ennen ykköseltä kakkoselle vaihtoa vai annatko vain mennä kierrosten niin korkealle kun kerkeää? Kylmänä pidin itse ainakin tapana höllätä kaasua ennen vaihtoa niin ei nykäissyt. Vieläkään ei ole selvinnyt että mikä vaihteisto sinulla on Xm:ssäsi? Öljyt muistaakseni suositeltiin vaihtamaan pari kertaa lähekkäin että suurin osa vaihtuisi. Oletkos öljynnyt kaasuvaijeria ja vivustoja lähiaikoina? |
Kirjoittaja: | Gamma [ 18.02.2009 10:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
xmrane kirjoitti: Onkohan kovinkin yleistä että xm 2,1 td automaatti ei meinaa jaksaa vaihtaa isommalle kun täällä oulunseudulla on nyt pakkanen puolivälissä kolmeakymmentä?? Kierroksia pitää huudattaa yli 3000 ennen kun vaihtaa kunnon nykäyksen saattelemalla! Mulla XM 2,1 TD:n laatikko käyttäytyi suunnilleen samalla tavalla reilu vuosi sitten, kunnes hajosi. Siitä on juttua vanhalla puolella vanhalla nimimerkillä c5xm. Laatikko toimi erinomaisesti remontin jälkeen, kunnes noin kaksi kuukautta sitten se alkoi vaihtaa isolle liian aikaisin. Liikkeellelähtö on myös nykäisevää, sillä kierrokset nousevat ennen kuin vaihde kytkeytyy. Oljyt vaihdettiin heti ja kickdown-vaijeri säädettiin heti oireiden ilmaannuttua. Kylmänä laatikko toimii hyvin. |
Kirjoittaja: | jasu [ 18.02.2009 13:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Öljyt saa vaihdettua "volvotyyliin" kaikki kerralla, jos haluaa käyttää siihen sitten reilut kymmenen litraa ja varautuu että sitä menee myös uuttakin hukkaan tässä operaatiossa. Tämä onnistuu siten että tällätään kone käyntiin, avataan poistoproppu, ja samaan tahtiin kun vanhaa tulee pois, niin lisätään uutta niin kauan kunnes poistuvan väri muuttuu kirkkaaksi... Ei onnistu ihan yksinään tämä operaatio ja varmasti poistuu vanhojen seassa myös uusiakin öljyjä... Sähköohjattu laatikko sitten osaa tehdä kylmässä omat temppunsa, mutta jos kyseessä on perus-hydrauli-laatikko, niin sitten tämä kuulostaisi "vain" sielussa olevalta jumitukselta... Helppo rasti ottaa sielu pois, vähän vaikeampi purkaa ja putsata se, mutta ihan tehtävissä oleva juttu sekin... Tuohon konepellin avaamattomuuteen pakkasissa auttaa vaijereiden rasvaaminen. Tai sitten kevään otottaminen... Saa sen pellin auki ilman sitä vaijeriakin, sopivalla työkalulla. Omassani tuo operaatio odottaa, eli rasvata pitäisi, mutta kun kesällä ei kerkiä eikä talvella tarkene, eli ei vain ole muistanut, niin nyt sitten on vain pitänyt taistella asian kanssa... Pelti avautuu vaikka pitkällä viilalla, ruuvarilla, tai sitten kuten itse tässä viime aikoina on sitä tullut availtua, kahden puolen tuuman jatkovarren avulla. Avautuisi se yhdelläkin, mutta kun ne molemmat laittaa peräkkäin niin homma menee helpommaksi. Jutun juoni on siinä että millä tahansa edelläkuvatunkaltaisella pitää vain työntää siitä kohdasta mistä vaijeri vetäisi ellei se jäässä olisi, sitä pistettä mistä se liittyy kuskinpuoleiseen lukkoon sekä tankoon millä se vetää apukuskinpuoleista lukkoa. Tähän kun tämän "avaustyökalun" asettaa ja painaa siitä, niin jo vain pelti pompsahtaa auki... Tietenkin sen vaijerin voisi rasvata, kuten sen kaasuvaijerinkin..? |
Kirjoittaja: | xmrane [ 18.02.2009 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Kyllä minullakin sen verran jo ikää on että kyllä höllään kaasua! En paina kaasua pohjaan kun lähden liikkeelle ja odota että automaatti hoitaa loput ![]() Laatikko on sellanen perus hydraulinen 4 Hp 18, ei mikään tietokoneohjattu, öljyjä en ole vielä vaihtanut! Vaijerit olen voidellut ensin ruosteenirrotusaineella ja sitten aseöljyllä, oikein paineilmalla painoin sen aseöljyn vaijerin vaipan sisään vaan sama homma!! Kaasu jäätyy!! mutta mistä?? kun sais siinä vaiheessa konepellin auki kun kaasu on jäässä niin vois vikaa paikallistaa mutta kun konepellin vaijerikin on jäässä!! Pitää kait aukasta se sitten raudalla vääntäen että pääsee kokeilemaan sitä vaijeria ja sitä härpäkettä mikä antaa asentotiedon pumpulle?? Varmin konstihan tuossa taitaa olla taivaalla tänäänkin näkynyt pelastaja ![]() |
Kirjoittaja: | Kenguru [ 19.02.2009 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Just eilen käväisin aukasemassa talviunilla olevan XM:n konepellin. Jäässähän ne vaijerit taas oli. Mulla toimi eilen konepellin avausvälineenä irtonainen tuulilasinpyyhkijän varsi. Olikohan Dodgesta ![]() Tuollaisella avausvälineellä ei edes tarvitse käyttää voimaa niin saa tuon pellin helposti auki. |
Kirjoittaja: | jasu [ 19.02.2009 16:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Tulipas muuten sellainen mieleen tähän alkuperäiseen tapaukseen että mahtaakohan tässä nyt olla laatikon toiminnallinen "vika" kick-down -vaijerin jumituksessa/jäätämisessä..? Jos se onkin se mikä jäätää ja aiheuttaa sen ettei kaasu liiku, sitten kun saat poljettua sen liikkeelle, niin kick-down on "tiukalla" mutta kaasu muuten toimii. Tämä taas aiheuttaisi sen että vaihtopisteet siirtyy hyvinkin korkeille kierroksille, juurikin sellaisille millä laatikko vaihtaisi kaasu pohjassa ajaen, ja myös vaihtamiset tapahtuu "terävästi, räväkästi, nykäisten"... Sieltä se sitten laatikon lämmetessä sulaisi, ja antaisi taas ko. vaijerin liikkua normaalisti... Käypäs siis seuraavaksi tutkimassa että liikkuuko kick-down -vaijeri herkästi, ja seuraavan kerran kun kaasu tuntuu käynnistystä harkitessa tahmealta, niin uusi testaus. "Vika" viittaisi kyllä vahvasti tuonne suunnalle, ihan yllättäen tuollainen välähti mielenpäälle..! |
Kirjoittaja: | xmrane [ 20.02.2009 00:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Tuo voisi sopia vian aiheuttajaksi! Pitänee ottaa kikkarin vaijeri pois ja kokeilla ilman sitä! Vaikuttaako toimintaan. |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.02.2009 00:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
xmrane kirjoitti: Pitänee ottaa kikkarin vaijeri pois ja kokeilla ilman sitä! Älä ota..! Jos sitten ajat kovemmalla kaasulla ilman kick-down -vaijeria, niin saatat jopa polttaa pakat laatikosta... Moottorista kun tällöin on enempi voimaa tarjolla, ja laatikon pitäis "tarttua nopeasti kiinni" mutta se ei sitä tee kun ei tule komentoa tehdä siten vaan vaihto onkin rauhallinen, niin vahinkoa voipi tulla. Tai sitten jos sen teet, niin hyvin vähäinen koeajo tällai..! Testaa vain jumittaako se vaijeri, sen pitäisi liikkua hyvinkin herkästi. Ei saa takerrella ollenkaan. |
Kirjoittaja: | xmrane [ 25.02.2009 12:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM automaatti reistailee pakkasessa? |
Kyllä tuo vaihteiston oikuttelu taisi johtua jäätyvästä kickdownin vaijerista!! Nyt minulla on se vaijeri poissa käytöstä eikä pakkasella ole ollut mitään ongelmia! Pitää ostaa uusi vaijeri niin taas on Xämmä iskussaan ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |