IJN kirjoitti:
Miksi hehkulankatyyppisessä polttimossa virta kasvaisi (menisi "oikosulkuun") sillä hetkellä kun se kärähtää?
Mietihän polttimon rakennetta. Kannasta tulee kaksi johdetta/tukea, joihin varsinainen hehkulanka on kiinnitetty. Usein hehkulanka on rakenteeltaan kierteellä olevaa mallia. Oikosulkuun on siis useampikin mahdollinen skenaario: esimerkiksi vastuslangan kierrosoikosulku tai joko johteen tai vastuslangan katkeaminen ja sen oikosulku toiseen johteeseen. Esimerkiksi jos alla olevan kuvan H7:ssa vastuslanka sattuu katkemaan kierteisen osan alta, voi sen tynkä hyvinkin tavata toiseen johteeseen. Sitten voi toki tapahtua myös tuo mainitsemasi purkauslamppuefekti.
Miultakin on joskus salamavaloefektillä polttimo mennyt. Xantiassa kun vaihdoin kaukovaloilta lähivaloille (kaukovaloilla 4*55 W, lähivaloilla 2*55 W), niin hienosti salamavalo välähti toisella lähivalopolttimossa. Virran muutos ei toki ole iso kyllä, jos ei oikosulusta ole kyse, mutta jännitesäätimen viritys myös näyttelee tässä hommassa osaansa. Polttimon teho ja virtahan on sinänsä myöskin mielenkiintoinen asia, koska speksi on 12 V:llä, mutta käytännössä käyvässä autossa ollaan siellä 14 V tietämillä eli jos kuormituksen aiheuttaman lämpötilan vaikutusta vastukseen ei huomioida, onkin 55 W polttimo auton käydessä 75 W polttimo (oletuksella kunnon johdotus, eikä mitään paukkulankaa). No, eipä virta tuolloinkaan olisi kuin reilut 5 ampeeria polttimon palaessa tuolla teholla, mutta käytännössähän se on polttimon syttyessä suurempi, kun lanka on vielä kylmä. Piikki voi olla ihan kohtalainen.
