|
Kirjoittaja |
Viesti |
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 13:20 |
Viestit: 217
|
C4 Citikka alkoi moittia aluksi lisäilmapumpun toimintaa. Muutaman kymmenen km:n ajelun jälkeen ongelma "unohtui" pois. Ei tullut koodin lukijallakaan moitteita. Melkein heti tuli kuitenkin vikavalo, josta OBD koodi P0170, ilmoitti suihkutuksen paineensäädön olevan vialla. Tähän on tarjolla kaupassa erillistä paineensäädintä, jollaista en kuitenkaan tästä löydä. Kaasuläppäkotelo kaiketi (? ) hoitaa tässä polttoaineen suihkutuspaineen ja imusarjan paineiden sopeutuksen. Voiko kotelon sielunelämää mitenkään korjailla? Käynti on ihan kaunis, ja tasainen. Kierrokset nousee yleensä ripeästi, mutta pari kertaa ilmeni kumma vika; kun painoi kaasua liikkeelle lähdössä, kierrokset eivät nousseet ollenkaan. Kun sammutin ja käynnistin uudelleen, taas mentiin eikä meinattu. Jos paineensäätö ei toimi, juuri tuollainen toiminta sopisi vikaan. Niin että pitääkö mennä osakauppaan?
Ne jotka taas neuvovat paalausta, tulevat pettymään, se olisi kunniatonta sporttiselle harrastepelille. -melkein 140 hv!, ja loistava ajaa! Hakapajamies
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 14:34 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onko toi siis 2.0 bnsakoneella vai kenties häkäpönttö? Vuosimallikin saattaisi vähän helpottaa arvailuja..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 16:08 |
Viestit: 217
|
Joo, ei ole häkäpönttö. Se on kaksilitrainen , 4-sylinterinen, 16 venttiilinen ,nelitahtinen bensiinillä käyvä moottori. Paljon käytetty mm. alkupään C5 citroeneissä. Tämä on vielä se vanhempi, toisio ilmapumpulla varustettu laite. Kori on neliovinen ja väriltään metallihopea. 136 hv. Moottorin numero on 1323614. Olen anteeksipyynnön velkaa noista huonoista lähtötiedoista. Kun istuu kirjoittamaan, ja silmissään muistele sitä sitikan konetta ja tätä ongelmaa, tuntuu että lukijatkin tietävät siitä jo kaiken tarpeellisen. Mutta jatketaan ilon kautta! Hakapajamies
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 16:14 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Saattaisi viitata väsähtäneeseen bensapumppuun jos painetta uupuu, onkos paljon kilometrejä?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 18:28 |
Viestit: 217
|
Hei! Kilometrejä vain 220000. Pitkä seisokki kyllä takana. Voi olla kaksi vuottakin, tarkkaan ei voi tietää. Mittaan polttoaineen paineen seuraavaksi. Kun saisin mittarini vielä kiinni linjaan niin että voin nähdä paineet ajon aikana. Suunnitellaan. Mutta tuo alkuperäinen kysymys suihkutuspaineen säädöstä/säätimestä? Hakapajamies
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 19:39 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Paineensäädin on tankissa, polttoaineensyöttöyksikön yhteydessä. Tankista ulos tulevassa letkussa on siis jo oikea paine suuttimia varten, sen jälkeen ei ole mitään.
En tiedä, onko säätimissä ollut vikaa, mutta eipä se ylipaine varmaan yleinen ongelma ole. Ja normaalia alempi painehan syntyy varmaan 100% siitä, kun pumppu takeltelee... Mulla meni joskus 190tkm ajettuna ekan kerran bensapumppu.
Kannattaa noilla kilsoilla vaihtaa varmuuden vuoksikin, koska joku kerta se paine ei sieltä parkkipaikalta lähtiessä nouse enää ollenkaan ja hinausmies saa sitten juustoa leivän päälle.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 15.01.2023 22:01 |
Viestit: 982
|
Pykälää uudemman ew10a-koneen kanssa kävi muutaman kerran niin että starttasi hyvin, mutta kun liikkeelle piti lähteä niin alkoi empimään ja nikottelemaan, sitten hetken päästä päätti lähteä ja kulki kuin ennenkin. Samoin teki koiramme joskus lenkille lähtiessä, ulkorappusilla.. Noh, tämä tapahtui satunnaisesti 2-3 viikon ajan, sitten eräs kerta ei startannut enää ollenkaan, ei vihjettäkään käyntiin lähdöstä. Bensapumpun rele moottoritilan sulakeboksissa (BSM) oli kypsynyt ja BSMän vaihdon jälkeen pelittänyt hienosti. Ei tosin tullut virheilmoituksia, mutta auton aivotoiminta on usein vaikea selittää ihmisjärjellä.
|
|
|
|
 |
Hakapajamies
|
Viestin otsikko: Suihkutuspaineen säätö 10L H2 W Lähetetty: 25.01.2023 14:21 |
Viestit: 217
|
Vielä ongelmia Toisioilman syöttö on viallinen. Vikakoodi P0413. "toisioilman syöttöventtiili A, piiri avoin". Ilmapumppu ei toimi ollenkaan, joten kytkin sen tilalle 5 ohmin vastuksen. (jossakin palstalla oli neuvo, että sillä voi huijata järjestelmää ) Jännite vastukselle tulee, mutta vikailmoituksen saa kun ajaa kymmenkunta kilometriä. Tuo vikailmoituksen venttiili "A" on ilmeisesti siinä pumpussa. Tämä vastuksen kytkentä pumpun korvaajaksi ei taida olla toimiva ratkaisu. Onko jollakin kokemusta/parempaa tietoa? Tuo vikakoodi P0413 ei ole kylläkään siinä luettelossa jossa mainitaan hylkäämiseen johtavat koodit Citikka/Peugeot autoissa, mutta en viitsisi lähteä kinaamaan katsastukseen asiasta, vaan mieluiten tehdä kaikki OK.
|
|
|
|
 |
|
|