Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Voiton päivä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=33445 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Hakapajamies [ 02.02.2023 20:59 ] |
Viestin otsikko: | Voiton päivä |
Hei! Pelkkä yhteensattuma, että Stalingradissakin taitaa olla tuollaiset juhlat kohta. Minä sain Citroen C4 2,0 VTR.n ajoon puhtaanvalkoisin katsastuspaperein. Autohan on iäkäs, vm 2005, ja ajettu 230tkm. Moottorista oli ajettu jakohihna poikki. Koska olen kysellyt useasti palstalta ohjeita, kerron hiukan palautetta. Hyvin usein ohjeet "kiersivät kymppiä" osumatta napaan. Niistä pääsi kuitenkin eteenpäin Ajoitusmerkit piti kysellä, ja niihin tuli ihan täsmälliset neuvot. Ostin ajoitustappisarjan. Lisäilmapumpun kunnostus /Vaihto ei tullut kyseeseen. Tein poiston kytkemällä pumpun virtapiiriin tilalle 5ohmin vastuksen. Se toimii, mutta tarkalla moottoritesterillä saa maininnan lisäilmapumpun vajaasta toiminnasta. Kun laite nyt on melkoinen turhake, omaatuntoa ei kolkuta. Raadilta saatu vihje. Heijaava joutokäynti. Oma OBD lukija lopulta sanoi MAP-anturin olevan rikki, ja olikin. Kyllä tätäkin veikattiin joissakin neuvoissa. Kaasupoljin heittäytyi joskus tunnottomaksi. Joutokäynti oli OK, mutta tehoa ei antanut. Vika ei ollut polttoainepumpussa, vaikka se sai raadilta eniten ääniä. Vika oli EGR:n putken imusarjaan johtavassa liitoksessa. Sen korjaamiseen loppui tuo sammuilu. Mittasin kyllä suihkutuspaineet ensiksi, ja arvot olivat 3,6 bar. Ilmastoinnin sisätilan puhallin oli täysin mykkä. Viaksi veikattiin BSM:n "kyrvähtämistä". Se olikin vakava paikka, kun niitä ei siis tehdä enää. Otin sulakerasian irti, koputtelin kyllä siinä olevia releitäkin, ja putsasin huolella kaikki mahdolliset liitokset. En löytänyt mitään merkittäviä hapettumia. Suihkutin liitokset, ja jätin homman siltä illalta. Aamulla laitoin sulakerasian kiinni ja käynnistin moottorin; meinasin lyödä pääni kattoon : puhallin pärähti täysille! Katsastuksessa sain lapun jossa kaikki jarruarvot ovat ihan samat. Päästöt ovat pelkkiä nollia, paitsi Lambda 1,00 ja CO2 15. Muistaakseni tehdasuusista Fordeistakaan ei juuri koskaan tullut tuollaisia päästöarvoja. Että kyllä Citikassa on potentiaalia. Kevät tulee , tiet kuivuu! Hakapajamies |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 02.02.2023 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Voiton päivä |
Töissä on pakokaasuja mitattu todella paljon ja kaikissa omistamissani citikoissa aina on ihmetelty todella pieniä päästö-arvoja. Kaikki tosin bensa autoja ja niitä on ollut useampi kymmen vuosien aikana |
Kirjoittaja: | jaakkovaakko [ 02.02.2023 22:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Voiton päivä |
Saapa nähdä mikä on tilanne kun hankittiin vaimolle Subaru Outbakc 2,5IA-14. Hain C5 x7 toureria kaasunestejousituksella kunnollista yksilöä monta kuukautta turhaan, joten päädyin seuraavaksi parhaaseen automalliin |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |