Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 04.11.2024 16:44 

Viestit: 204
Hei!
Katsastuksessa tuli hylkäys 308 SW Allurelle, vm -12. Kone on 1,6 VTI. Mittaus tulokset muuten ihan erinomaisia, mutta CO osoitti lukemaa 0,4. (hyväksytty 0,3) Kuitenkin Lambda oli 0,98..(hyväksytty arvo 1+ -0,03)
Luulisin että vika on happianturissa, siinä ensimmäisessä, säätävässä. Katsuri epäili että saattaa olla Katti sökö. Tämä siksi että kerroin yhden puolan olleen viallisen.
Pienestähän tämä on kiinni; tietysti sellaiset vanhat kunnon viat, kuten vialliset tulpat, vanha bensa, tms. voi tulla kysymykseen.
Jakopään kaikki kuluvat on uusittu, öljyt ja suodattimet myös. Käynnissä ei huomaa virhettä. Ketju ajoitettu OK työkaluilla.
Itselle ei ole sattunut vielä yhtään viallista Kattia, ne ovat ihmeen vahvoja.
Täytyy mitata happianturin signaali heti kun saan ajokin sisälle. Jos signaalit ok., niin sitten on mietittävä lisää!!!
Oletteko tutkineet antureita kaasuliekin lämmittämisen avulla?, Itse olen sitä tehnyt, ja se kertoo havainnollisesti toimiiko laite.
Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 04.11.2024 22:57 

Viestit: 700
Tuo pieni liian rikkaalla käynti aiheuttaa liian isoa CO:ta etenkin kun tässäkin varmaan katalysaattori on ehtoopuolella kuten kaikissa ainakin yli 200tkm ajetuissa öljysyöpöissä. Lambda-anturi näissä on laajakaista niin sitä et varmaan lämmittämällä testaa samalla tavalla kuin perus zirconia.

Joskus öljynvaihto ja sopeutusten nollaus saattaa auttaa, mutta toisinaan ei.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 05.11.2024 20:17 

Viestit: 204
Hei!
Kiitos vastauksesta!
Miten tuon laajakaista- happianturin pystyy tarkastamaan? En ole sellaista koskaan joutunut tekemään. Voiko sen toimintaa tutkia tavanomaisella yleismittarilla? Tarvitaanko oskiloskooppi? Pitääkö sen olla kiinni omassa virtapiirissään kun testataan?
Hakapajamies
-ei tyhmä, mutta tietämätön


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 11.11.2024 19:19 

Viestit: 204
Hei!
Vastaan omiin kysymyksiini. Ei laajakaistaista Happianturia pysty kotiverstaalla tutkimaan tarkasti. Siitäkin voi mitata kyllä lämmityspiirin vastuksen ja toimintajännitteen, mutta nämä vaikuttavat vain anturin toiminnan käynnistysnopeuteen. Vikavalo ilmoittaa jos lämmitys piiri on rikki.

Laajakaista-antureissa on kaksi erillistä kammiota; mittakammio, pakokaasun hapen määrän selvittämiseksi, ja pumppauskammio josta siirretään happea / tai poistetaan sitä mittakammiosta, tavoitteena tuo Lambda 1. Tuo pumppaukseen tarvittavan virran arvo on se suure jota moottorin ohjauslaite käyttää pitääkseen seoksen ihannearvossa. Oskilloskoopilla saisi sisäisestä toiminnasta paljon irti, mutta
korjaajalle riittää, kun saa varman tiedon onko osa rikki vai ehjä.
Pajalle vaan kunnon testeriin.
Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 12.11.2024 14:31 

Viestit: 4994
Jos on lukija jolla näkee OBD:n kautta lambdan arvoja, niin yksi kikka on paikallaan saada arvo rikkaan puolelle hetkeksi on päästää nestekaasua imuilmanottoon, silloin ilmeisesti pitäisi mennä rikkaalle - ei kyllä omaa kokemusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hiukan liikaa häkää!
ViestiLähetetty: 12.11.2024 21:56 

Viestit: 700
Perus obd-testerillä, joka osaa data-arvoja lukea onnistuu anturin mielipide seoksesta.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: