|
Kirjoittaja |
Viesti |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 28.08.2023 11:26 |
|
Citroen C5 1.6 HDi 2006 autoon tullun seuraavanlainen vika. Ajon aikana ei kertaakaan ole ilmennyt, mutta joskus risteyksessä yht'äkkiä auto vaan sammuu. Suoraan starttaamalla ei lähde uudelleen käyntiin vaan vaatii virtojen poiskytkemisen, jonkä jälkeen lähtee käyntiin kuin mitää vikaa ei olisi ollutkaa. Tosin depollutionia herjaa näytössä.
Vikakoodinluku antaa seuranlaiset:
P0192 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance, eli polttoainesauvan paineanturin virtapiiri / suorituskyky P1351 Fuel Level Sensor B Circuit Malfunction, eli polttoaineen tason anturi B: virtapiirin toimintahäiriö P0243 Turbocharger Boost Sensor B Circuit High, eli turboahtimen tehon anturi B virtapiiri korkea P0409 Exhaust gas recirculation (EGR) sensor A circuit malfunction, eli pakokaasun takaisinkierrätyksen (EGR) anturi A piirin toimintahäiriö
Polttoainevuotoa en ole letkuissa havainnut. Pari kuukautta sitten vaihdoin autoon tarviketurbon, joka tulee mukaan mielestäni vasta turhan suurilla kierroksilla.
Mistähän vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Polttoainesuodatin, polttoaineen paineanturi, polttoainepumppu?
Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
|
|
|
|
 |
Tepi
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 28.08.2023 16:36 |
|
Tämähän on nyt ihan hakuammuntaa, mutta muistan lueskelleeni että noilla oireilla syyllinen voisi löytyä juurikin tuosta polttoaineen paineanturista.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 28.08.2023 18:06 |
|
Sammuuko rullatessa, vai vasta kun pitäisi lähteä liikkeelle ja painat kaasua? Turbon ja polttoaineen paineestahan se vika varmastikin löytyy, oliko toi turbo juuttuvasiipinen ja mukana uusi anturi?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 29.08.2023 04:19 |
|
Sammuminen tapahtuu melko harvoin, mutta sanoisin, että ei koskaan rullatessa vaan aina kun pysähdyksistä lähdetään liikkeelle. On mahdollista, että vain nuo vikakoodit P0192 ja P1351 aiheuttavat tuon sammumisen. Itse olen selvitellyt, että polttoainevuoto letkuissa aiheuttaisi tuon paineen alenemisen, mutta kun vuotoja en ole havainnut, niin olen alkanut epäillä tuon paineanturin viallisuutta tai huonoa kontaktia sen liittimissä. Pitäisi vaan selvittää, että mistähän sen anturin sijainnin löytäisi.
Vaihdettu turbo on JP GROUP 1517400300. Mitään anturia ei mukana tullut. Tuntuu ainakin siltä, että entiseen turboon verrattuna uusi alkaa antamaan tehoja vasta suuremmilla kierroksilla kuin entinen. Pitäisiköhän turbon siipien ohjausakselia säätää pidemmäksi, kuten entisessä turbossa näyttäisi olevan?
|
|
|
|
 |
Zekerius
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 31.08.2023 08:17 |
|
Mulla on C4 1.6 HDi 2006 autossa pari kertaa ollut tuollaista sammuilemista, joskus jopa suoraan ajossa. Molemmilla kerroilla auttanut uusi polttoaineen suodin! Toki voi olla muutakin, mutta tuon vaihdolla voi olaoittaa halvalla ja helpolla.
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 31.08.2023 10:00 |
|
Zekerius kirjoitti: Mulla on C4 1.6 HDi 2006 autossa pari kertaa ollut tuollaista sammuilemista, joskus jopa suoraan ajossa. Molemmilla kerroilla auttanut uusi polttoaineen suodin! Toki voi olla muutakin, mutta tuon vaihdolla voi olaoittaa halvalla ja helpolla. Polttoainesuodatin tehnyt samaa mullakin, mutta vain talvikeleillä kun ilmeisesti suodattimeen kertynyt vesi jäätyy. Ilmeisesti kertyneen veden saisi suodattimesta poistettuakin, mutta itse olen päätynyt vaihtamaan suodattimen muutaman vuoden välein. Uusi suodatin on jo hommattu ja odottaa asennusta  . Toisella foorumilla epäiltiin sammumisvian johtuvan jumittavasta EGR venttiilistä. Laitoin uuden EGR:n tilaukseen.
|
|
|
|
 |
Zekerius
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 31.08.2023 13:09 |
|
TeeTee kirjoitti: Toisella foorumilla epäiltiin sammumisvian johtuvan jumittavasta EGR venttiilistä. Laitoin uuden EGR:n tilaukseen. Mulla on siinä suodattimen kyljessä vastus, eli se lämmittää sitä sisään menevää polttoainetta. Itse asiassa kun miettii niin talvella ei ole koskaan ollut ongelmaa suodattimen kanssa. Ko. vastuspaketti siis siirretään aina sen uuden suodattimen kylkeen.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 01.09.2023 10:01 |
|
Mulla loppui tuonkaltaiset oireet kun vaihdoin ECU:n. Auto on tosin vanha, XU-koneinen 806.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 18.09.2023 09:32 |
|
No niin, viikonloppuna sain vihdoin EGR-venttiilin vaihdettua. Vaihdoin samalla polttoainesuodattimen kun kerran ilmaputket olivat poissa. Alkuperäinen sammumisongelma vaan ei poistunut, paremminkin paheni, mutta saattaa 0,5 asteen pakkanenkin vaikuttaa asiaan. Tänään töihin tullessa sammui risteykseen kaksi kertaa.  Kun sammuu, niin suoraan starttaamalla ei lähde käyntiin vaan vaatii virtojen katkaisun, eli jokin vikakoodi estää suoraan käynnistymisen. Muistissa oli vikakoodit P0192 ja P1351. Lisäksi odottavina P0192 P, P1351 P ja P0243 P. Semmoinen ongelma rempassa oli, että ei tahtonut millään saada polttoainejärjestelmää ilmattua. Vaikka kuinka sillä käsipumpulla pumppasi, niin ei lähtenyt käyntiin, vaan vaati lisäksi polttoaineen lisäämisen tankkiin ja painetta paineilmalla myös tankkiin. Kertookohan tämä jostain ongelmasta esimerkiksi polttoainepumpussa? Seuraavana pitäisi vaihtaa tieten polttoaineen painetunnistin, kun se on jo ostettuna, mutta mistähän sen tässä C5 1.6 HDi autossa löytää. 
Liitteet: |

C5_1.6HDi.jpg [ 100.79 KiB | Katsottu 6940 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 18.09.2023 11:27 |
|
1.6HDi:ssä ei ole pumppua tankissa, vain korkeapainepumppu moottorin kyljessä kuskin puolella. Voiskos olla joku pikku ilmavuoto jossain?
Jakotukin paineanturi on polttoaineen jakotukin kuskin puoleisessa päässä. Korkeapainepumpussa on paineensäädin. Ensin kävisin kyllä johdot läpi.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 18.09.2023 13:16 |
|
Teuski kirjoitti: 1.6HDi:ssä ei ole pumppua tankissa, vain korkeapainepumppu moottorin kyljessä kuskin puolella. Voiskos olla joku pikku ilmavuoto jossain?
Jakotukin paineanturi on polttoaineen jakotukin kuskin puoleisessa päässä. Korkeapainepumpussa on paineensäädin. Ensin kävisin kyllä johdot läpi. Kiitos Teuski.  Näkyykö tässä kuvassa vain onko piilossa jossain? 

C5_1.6HDi2.jpg [ 50.25 KiB | Katsottu 6901 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 18.09.2023 13:53 |
|
Tämmöinen paineanturi mulla on ostettuna rekisterinumeron perusteella. 

Paineanturi.jpg [ 28.21 KiB | Katsottu 6894 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 19.09.2023 10:10 |
|
Mihinkähän patonginpurijat ovat piilottaneet tuon polttoaineen paineanturin? 

C5_1.6HDi4.jpg [ 99.49 KiB | Katsottu 6771 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 19.09.2023 10:40 |
|
Kiitos Teuski! Eli pitäisi olla keltaisen nuolen paikkeilla, ilmeisesti tuon putken alla.  Pitääpä illalla tutkailla. Jäi sitikka levälleen pihalle kun ei viitsinyt kasata putkia paikoillee vaan menin töihin vara-autolla. Kätevää kun on kolme romua perheessä käytössä, niin voi yksi olla kerrallaan remontissa. 

C5_1.6HDi5.jpg [ 99.75 KiB | Katsottu 6767 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 21.09.2023 08:56 |
|
Pienen peilin avulla yritin eilen löytää polttoaineen paineanturin, mutta on niin ahtaassa paikassa, että en sitä löytänyt.  Pitänee purkaa jotain edestä pois, mutta mitä, jotta ei tulisi isompaa vahinkoa? 
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 22.09.2023 09:12 |
|
Do dii!  Vihdoin saatu polttoaineen paineanturi paikallistettua ja vaihdettua. Suunnilleen sijainnin tiesin, mutta millään peililläkään sitä en nähnyt. Tämän videon perusteella sen lopulta löysin. https://www.youtube.com/watch?v=XpHS2JeKLpEEli anturi on EGR-venttiilin alla piilossa. En usko, että ilman EGR:n irroittamista sitä saisi mitenkään vaihdettua. Työkaluna mulla oli 1" 27 mm hylsy ja siihen sopivat sovittimet ja jatkot. Pitkä 1/2" tuuman 27 mm hylsykin saattaisi toimia. Ajellaa nyt ja toivotaan, että tämä korjaisi tuon risteyksiin sammumisongelman. Kiitos Teuskille ja kaikille muille ongelmassa auttaneille ja keskusteluun osallistuneille!  Nyt vaan leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! 

Paineanturi2.jpg [ 83.46 KiB | Katsottu 6342 kertaa ]
|

Työkalu.jpg [ 81.28 KiB | Katsottu 6342 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 17.10.2023 08:43 |
|
Kolme viikkoa meni iloisesti ilman ongelmia, mutta sitten vika palautui.  Eli C5 Sitikka sammuu joskus risteyksessä. Tässä vikakoodit: P0192 P0238 P0409 P0401 P1162 P0490 P1351 P0192 P P0238 P P0409 P P0401 P P1162 P P0490 P P1351 P P0243 P Uudet osat, jotka on jo vaihdettu: Turbo, EGR-venttiili, polttoaineen paineanturi sekä polttoainesuodatin. Mikähän olisi seuraavaksi vuorossa? Polttoainepumppu? 
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 17.10.2023 10:11 |
|
En jaksa alkaa setvimään kaikkien noiden vikakoodien tarkoitusta, vaan heitän mutuna olisko vika jossain maadoituksissa.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 17.10.2023 12:33 |
|
Tässä Lontoon murteella koodien selitykset:
P0192 Fuel Rail Pressure Sensor A Circuit Low P0238 Turbocharger/Supercharger Boost Sensor A Circuit High P0409 Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit P0401 Insufficient EGR Flow P1162 Intake Air Temperature Sensor Short To Ground P0490 Exhaust Gas Recirculation "A" Control Circuit High Code P1351 Powertrain diagnostic trouble code (DTC) P0243 P Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction
Ainakin tuo P1162 on helppo poissulkea kun vaihtaa anturin.
|
|
|
|
 |
Larsanjus
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 17.10.2023 19:44 |
|
Noin kattavalla listauksella antureiden arvopoikkeamia komppaan kyllä Teuskia, joku maadotusongelma voisi hyvin tehdä moista kiusaa. Joku liikahtaa jossain, kun sopivasti moottori vaihtaa asentoa liikkeelle lähtiessä. Olikos tää manuaali? Vai onko vitosia muulla pikkuhodarin kanssa saanutkaan? Linkissä kytkis ruiskutuksen ja maadoitusten osalta jos siitä jotain riemua on. Maadoituksia lähtisin tutkimaan auto käynnissä heiluttelemalla johtoja/nippuja. https://drive.google.com/file/d/1_9fbBy ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1URBHtr ... sp=sharing
C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia. Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
|
|
|
|
 |
TeeTee
|
Viestin otsikko: Re: Sitikka sammuu joskus risteyksessä Lähetetty: 19.10.2023 13:33 |
|
Juu, on manuaali.
|
|
|
|
 |
|
|