Tuli tässä matkan päällä pieni ongelma. Etupäästä alkoi kuulua jyrkkää ylämäkeä vedättäessä krahnuttavaa ääntä tyyliin kerta/pyörän kierros. Tutkin tilannetta ja huomasin vaihteistoöljyn vuotaneen jonkin verran oikean puolen stefasta. En muuta vikaa huomannut.
Siltä varalta, että öljyn pinta on liiaksi laskenut, päätin vaihdattaa vaihteistoöljyn.
Valitettavasti täällä Saksassa on kysymilläni sitikkakorjaamoilla pitkä työjono, evätkä viitsi/ehdi tällaista pikkuhommaa tehdä kuin parin viikon päästä. Tavallisella korjaamolla taas eivät halunneet ottaa työn alle, kun eivät osaa.
Auto on Citroen Jumpy 2.0 koneella mallia 2010, eli siinä pitäisi olla ML6C laatikko. Haynesin mukaan öljy poistetaan pohjapropusta ja laitetaan oikea määrä (1,9 litraa?) öljyä tilalle huohotinreiän kautta.
(vrt. viesti:
viewtopic.php?f=9&t=6762&hilit=ML6C )
Itse en tohdi vaihtohommaan ryhtyä, kun siitä ei ole kokemusta. Ikävä jos auto jää jumiin tien varteen kesken homman vaihteisto tyhjänä.
Tasaisella se kulkee kyllä nätisti, joten tilanne ei kai vielä kovin vakava. Ehkä öljyä jää jostain puuttumaan jyrkässä ylämäessä?
Onkohan kellään kokemusta, voisiko öljyn määrää mitenkään tuosta huohotinreiästä tarkastaa esimerkiksi kuparilangan pätkällä tms?
Jos öljyä jokseenkin oikea määrä, voisi jatkaa matkaa vähän huolettomammin, kunnes löytyisi osaava ja ehtivä korjaamo.
Muuten: mikä on oikea öljy? Koetin löytää Citroenin webbisivuilta, mutta en sieltä viidakosta mitään löytänyt, puhumattakaan ohjekirjasta.
Total:in sivuilta löytyi tällainen: Total energies Traxium gear 8 75W-80 onko tämä oikea?