|
Kirjoittaja |
Viesti |
Fuge
|
Viestin otsikko: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 19:02 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Sipoo
|
Tervehdys. Onko minkälainen 2.0 hdi 90 kone kestävyydeltään ja huolloiltaan ? VM 2000 Xsara.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 19:53 |
Viestit: 5692 Paikkakunta: Lahti
|
Varmaan riittävän kestävä jos ei yli miljoonaa ole jo vedetty.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 21:53 |
Viestit: 4994
|
Joissain alkupään 2.0 HDI oli ongelmia kannentiivisteen kanssa, mutta yleensä silläkin pääsi 200-400 tkm, eikä siinä kai yleensä tarvinnut tehdä juuri kuin putsaus ja tarkistus ja uusi kannentiiviste pultteineen, ulkopuolisella teetettynä kyllä kallis, käytetyn auton hintainen remontti, itse tehtynä osat ei kauhean kalliita. En tiedä mikä tehoversio on herkempi, omia kokemuksia vuodosta vain 110 koneesta, mutta kokemuspohja kovin vähäinen. Vanhassa voi tietysti olla kaikenlaista, mutta ei kai tuossa muuta huoltoa juuri kuin öljynvaihto, dieselsuodattimen vaihto ja jakohihnan vaihto. Kytkimen vaihtotietoja voinee kannattaa ihmetellä, se on kanssa arvokasta ulkopuolisella teetettynä, ja ajotyylistä ja osista riippuen kytkimen painelaakeri voi mennä myös melko eri kilometreillä, painelaakeri on halpa osa, mutta ulkopuolisella teetettynä vaihto varmaan lähempänä tonnia kuin 500 (koska työtä paljon ja samalla kannattaa vaihtaa kytkinkimen muutkin kuluvat osat ja stefa (+holkki yleensä))
|
|
|
|
 |
Fuge
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 22:20 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Sipoo
|
olli__o kirjoitti: Joissain alkupään 2.0 HDI oli ongelmia kannentiivisteen kanssa, mutta yleensä silläkin pääsi 200-400 tkm, eikä siinä kai yleensä tarvinnut tehdä juuri kuin putsaus ja tarkistus ja uusi kannentiiviste pultteineen, ulkopuolisella teetettynä kyllä kallis, käytetyn auton hintainen remontti, itse tehtynä osat ei kauhean kalliita. En tiedä mikä tehoversio on herkempi, omia kokemuksia vuodosta vain 110 koneesta, mutta kokemuspohja kovin vähäinen. Vanhassa voi tietysti olla kaikenlaista, mutta ei kai tuossa muuta huoltoa juuri kuin öljynvaihto, dieselsuodattimen vaihto ja jakohihnan vaihto. Kytkimen vaihtotietoja voinee kannattaa ihmetellä, se on kanssa arvokasta ulkopuolisella teetettynä, ja ajotyylistä ja osista riippuen kytkimen painelaakeri voi mennä myös melko eri kilometreillä, painelaakeri on halpa osa, mutta ulkopuolisella teetettynä vaihto varmaan lähempänä tonnia kuin 500 (koska työtä paljon ja samalla kannattaa vaihtaa kytkinkimen muutkin kuluvat osat ja stefa (+holkki yleensä))
|
|
|
|
 |
Fuge
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 22:24 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Sipoo
|
En tiedä mihin vastaukseni hävisi.. mutta kiitos tiedosta, täytyy miettiä jos tuollaisilla kilometreillä saattaa jo kannentiivste olla vaihtokunnossa.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 10.10.2023 23:07 |
Viestit: 5692 Paikkakunta: Lahti
|
Viimeisistä versioista vedetään 240hp ulos niin kait se 90:nä kestää 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 11.10.2023 11:19 |
Viestit: 1206 Paikkakunta: Turku
|
Fuge kirjoitti: En tiedä mihin vastaukseni hävisi.. mutta kiitos tiedosta, täytyy miettiä jos tuollaisilla kilometreillä saattaa jo kannentiivste olla vaihtokunnossa. Ei kai se miettiminen auta: jos ei vuoda niin ajoa vaan ja katsoo sitten, alkaako tiiviste mahdollisesti oireilla 30tkm vai 300tkm jälkeen... Tuo on sen ikä- ja hintaluokan auto, että moottori on ehkä viimeinen asia, jonka kestävyyttä tuossa miettisin. Sitä voi miettiä, että montako jousta ja iskaria ja niveltä ja ruostunutta helmapeltiä pitää vaihtaa, että niihin menee sama raha kuin kannentiivisteen vaihtoon. Tai koko autoon. Toki kuvio on hieman erilainen itse tehtynä vs. pajalla teetettynä, mutta jälkimmäisen vaihtoehdon kanssa tuon ikäinen on suhteessa korjaamohintoihin kovin epäkiitollinen muualla korjautettavaksi.
|
|
|
|
 |
Fuge
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 11.10.2023 15:24 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Sipoo
|
Totta puhutte . Se on juurikin noin. Mikä auto vaan voi hajota koska vaan...
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 12.10.2023 10:54 |
Viestit: 4994
|
Ehkä pikemminkin niin, ettei osta valmiiksi rikkinäistä jos harkitsee ostoa. Tutkii nuo ettei ole juuri orastavan vian syy että edellinen on myymässä auton (kokeilee miten vesiletkut paineistuvat kylmänä ja ajaa auton lämpimäksi, kytkintä kannattaa kuunnella konehuoneen puolella kun toinen painaa sen verran että painelaakeri alkaa pyörimään yleensä viallinen painelaakeri kahisee/krohisee pitkäänkin ennen kuin hajoaa)
|
|
|
|
 |
Japa
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 12.10.2023 19:02 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Oulu
|
Väittäisin, että Hdi-Xsara on hintaluokassaan ylivoimaisen luotettava valinta. Toki käytetyssä paljon riippuu siitä miten autoa on pidetty ja huollettu. Varmaan taka-akselikin on tuon ikäiseen jo vaihdettu..? Tuollaisella 90 heppaisella xsaralla ajoin itse 100tkm ja muissa malleissa 110 heppaisilla olen ajanut 250tkm.
Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00 EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
|
|
|
|
 |
Fuge
|
Viestin otsikko: Re: 2.0 hdi Lähetetty: 13.10.2023 20:54 |
Viestit: 197 Paikkakunta: Sipoo
|
Nyt on auto hommattu. Kyseessä siis on Picasso. 290 TKM mittarissa ja täydellinen huoltokirja. Yllätti miten pirteä kulkunen auto on!Taloudesta löytyy myös toinen Picasso. Se on 2.0 bensa automaatti.
|
|
|
|
 |
|
|