Jos jarrut lukkiutuivat jalkajarrulla, niin niiden jarrutusten voimalukemista ei voi päätellä paljoakaan, käsijarrussa kai voi olla ongelma jarrusatulan mekanismissa tai ruostuneissa vaijereissa (tai molemmissa) ei ole tuo tai sähköinen käsijarru minulle tuttu, eli ei tietoa miten voisi päätellä kumpi jumittaa, jos jumittaa kumpikaan?
Voisikohan käsijarrun vivusta päätellä jotain esimerkiksi jääkö jarrumekanismi ja vaijeri laahaamaan päälle, mutta varovaisuutta lienee syytä harrastaa ettei tee hassuja jarrujen sähkömoottorin kanssa, ilmeisesti helposti tuhoaa moottorin kelaamalla irtonaisen tai katkenneen vaijerin liian pitkälle. Jarrujen laahaus olisi ainakin helppo kokeilla, ihan yleisesti kaikkia jarruja koskien antaa auton vapaalla valua jossain tasaisella (esim parkkkihalli) pysähdyksiin ja jos auto nytkähtää pysähtyessä, joku jarru laahaa ja jos laahaa enemmänkin, niin pidemmän ajon jälkeen kokeilee pysähtyä mahdollisimman vähällä jarrun käytöllä ja kokeilee kuinka lämpimiä on vanteet keskiön tienoilta tai vielä parempi jos on sellaiset vanteet että pääsee kokeilemaan jarruylevyjä (varoen ettei polta sormea). Jos laahaa, voi kokeilla nostamalla takapäätä tunkilla onko takajarru - mutta ei tuokaa kerro mikä jumittaa...
Tuolla englanniksi itänaapurin murteella tee-se-itse korjailu ohje ja kommenttia myös loppupuolella tehtaan virallisista ohjeista:
https://www.youtube.com/watch?v=2R4gz5GhTKgvenäläisellä aksentilla kun laskettelee, niin tietty varaus kannattaa pitää mielessä...
Ei ole siinä satulan käsijarrumekanismin putsaus ohjeita, mutta ehkä sitäkin joku on tehnyt jossain?