Beksi-Eki kirjoitti:
...Vaihtoehtoisesti otan kiitollisena vastaan tiedon sellaisista "huoltovapaista" akuista jotka neste-elektrolyytillä toteutettuja (ei siis geeli- tai AGM) ja joista saa kennojen korkkina olevan muovilevyn ehjänä pois nestepinnan tarkistusta ja veden lisäämistä varten.
Perinteisimmät kuivavaratut korkilliset ovat katoavaa kansanpurinnettä, mutta kaikkiin toki saa vettä lisättyä (jos ei muuten niin porakone ja teippi -menetelmällä), osaan ei vaan kannata, kun huonontaa ikää. Kaksi pääsyytä vanhojen akkujen katoamiseen(huollon lisäksi) on lyijyseos, kuivavaratuissa oli lyijy-antimoni, joka kehittää kaasua pienemmillä jännitteillä ja enemmän kuin suljetut, suljetutkin kehittää kaasua (vähemmän ja korkeammilla jännitteillä), mutta se (vety ja happi) myös rekombinoidaan takaisin vedeksi akun sisällä, eli yleensä huoltovapaa akun toiminta ei lopu veden puutteeseen, vaan samaan kuin kaikilla akuilla, kapasiteetti pienenee pikkuhiljaa, osa aktiivisesta lyijystä poistuu lataus-purku käytöstä ja muuttuu yhdisteiksi jotka eivät osallistu akun toimintaan. Toinen syy on että rikkihappo muuttui kielletymmäksi kemikaaliksi, ei kai saa myydä enää kuluttajille, saakohan enää kaupan takahuoneessakaan hapottaa akkuja, olisiko tuo ollut vuosi-pari sitten, vai koska?
Mutta pikiakut on kyllä käteviä huoltaa, kaasutoholla voi sulattaa pien pois ja nostaa bakeliittikannet kennot pois ja vaihtaa uudet... Ennen kuulemma oli tapana myös välillä nostaa kannet ja kennot pois ja siivota pohjalta pois pudonneet lyijymuruset (jotka aiheuttivat kenno-oikkareita) ja samat kennot takaisin, ja liemet takaisin.
No onnistuu toki tuo kennojen vaihto muoviakuistakin...
https://www.youtube.com/shorts/bsl2bwVtmIkOma kokeilu suljetun akun veden lisäyksestä ei ollut hyvä, sai kyllä ladattua ja akut toimikin, mutta hetken kuluttua meni pari kennoa oikkariin ja kyseisten kennojen kohta pullistui ulkopuoleltakin, vaikka kumikorkit oli löysällä (pari pientä UPSin VRLA akkua testiyksilöinä).
Itsellä ei vanhat akut ole muistoissa kultaa, vaan pikemminkin lyijynraskas muisto, ehkä silloin nuorena oli useimmiten joku ikivanha (yli neljä vuotta vanha) Salama, joka oli talven pakkasten tullen kovin epävarma käynnistämään, eikä silloin autossa ollut edes mitään olennaisia sähkölaitteita sisäpuhaltimen ja katkojasytytyksen lisäksi (no valot toki). Kai nuorena opiskelijana oli rahoille muita käyttötarkoituksia, kun muistan että huonoa akkua kärsittiin jonkun aikaa ennemmin kuin uusittiin ja starttikaapelit kulki aina mukana ja niille oli usein käyttöäkin, jos ei itselle, niin sitten jollekin muulle.