Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mistä akku johon voi lisätä vettä?
ViestiLähetetty: 07.11.2023 12:16 

Viestit: 149
Onko silmiinne osunut mitään kauppaa josta saisi ostettua autoon korkillisia käynnistysakkuja? Vaihtoehtoisesti otan kiitollisena vastaan tiedon sellaisista "huoltovapaista" akuista jotka neste-elektrolyytillä toteutettuja (ei siis geeli- tai AGM) ja joista saa kennojen korkkina olevan muovilevyn ehjänä pois nestepinnan tarkistusta ja veden lisäämistä varten.

Akkujen erikoisliikkeistä löytyy kataloogeista korkillisia nimikkeellä "pikiakku" mutta tuotteet ovat jatkuvasti loppu varastosta ja niiden hinta on noin kolminkertainen halpaan "huoltovapaaseen" verrattuna.

Ymmärrän sen että nykyään pitää olla kaiken helppoa ja mitään ei saa/tartte tehdä tai ainakaan huoltaa. Mutta Tykylevitsin sanoin: minä en anna koskaan periksi. :D

Akuutisti pitäisi ostaa 1-koppaiseen 2-litraisella bensakoneella olevaan C5:een akku.

Kunnioittavimmatusti teidän,

Beksi-Eki


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä akku johon voi lisätä vettä?
ViestiLähetetty: 07.11.2023 19:33 

Viestit: 304
Olen ostanut Motonetistä Exide ja Sznajder perinteisiä akkuja esim.veneeseen. Muovikannen irroitus on onnistnut ehjänä (varovasti) ja akkuveden lisäys on sujunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mistä akku johon voi lisätä vettä?
ViestiLähetetty: 07.11.2023 19:39 

Viestit: 4994
Beksi-Eki kirjoitti:
...Vaihtoehtoisesti otan kiitollisena vastaan tiedon sellaisista "huoltovapaista" akuista jotka neste-elektrolyytillä toteutettuja (ei siis geeli- tai AGM) ja joista saa kennojen korkkina olevan muovilevyn ehjänä pois nestepinnan tarkistusta ja veden lisäämistä varten.

Perinteisimmät kuivavaratut korkilliset ovat katoavaa kansanpurinnettä, mutta kaikkiin toki saa vettä lisättyä (jos ei muuten niin porakone ja teippi -menetelmällä), osaan ei vaan kannata, kun huonontaa ikää. Kaksi pääsyytä vanhojen akkujen katoamiseen(huollon lisäksi) on lyijyseos, kuivavaratuissa oli lyijy-antimoni, joka kehittää kaasua pienemmillä jännitteillä ja enemmän kuin suljetut, suljetutkin kehittää kaasua (vähemmän ja korkeammilla jännitteillä), mutta se (vety ja happi) myös rekombinoidaan takaisin vedeksi akun sisällä, eli yleensä huoltovapaa akun toiminta ei lopu veden puutteeseen, vaan samaan kuin kaikilla akuilla, kapasiteetti pienenee pikkuhiljaa, osa aktiivisesta lyijystä poistuu lataus-purku käytöstä ja muuttuu yhdisteiksi jotka eivät osallistu akun toimintaan. Toinen syy on että rikkihappo muuttui kielletymmäksi kemikaaliksi, ei kai saa myydä enää kuluttajille, saakohan enää kaupan takahuoneessakaan hapottaa akkuja, olisiko tuo ollut vuosi-pari sitten, vai koska?

Mutta pikiakut on kyllä käteviä huoltaa, kaasutoholla voi sulattaa pien pois ja nostaa bakeliittikannet kennot pois ja vaihtaa uudet... Ennen kuulemma oli tapana myös välillä nostaa kannet ja kennot pois ja siivota pohjalta pois pudonneet lyijymuruset (jotka aiheuttivat kenno-oikkareita) ja samat kennot takaisin, ja liemet takaisin.

No onnistuu toki tuo kennojen vaihto muoviakuistakin...
https://www.youtube.com/shorts/bsl2bwVtmIk

Oma kokeilu suljetun akun veden lisäyksestä ei ollut hyvä, sai kyllä ladattua ja akut toimikin, mutta hetken kuluttua meni pari kennoa oikkariin ja kyseisten kennojen kohta pullistui ulkopuoleltakin, vaikka kumikorkit oli löysällä (pari pientä UPSin VRLA akkua testiyksilöinä).

Itsellä ei vanhat akut ole muistoissa kultaa, vaan pikemminkin lyijynraskas muisto, ehkä silloin nuorena oli useimmiten joku ikivanha (yli neljä vuotta vanha) Salama, joka oli talven pakkasten tullen kovin epävarma käynnistämään, eikä silloin autossa ollut edes mitään olennaisia sähkölaitteita sisäpuhaltimen ja katkojasytytyksen lisäksi (no valot toki). Kai nuorena opiskelijana oli rahoille muita käyttötarkoituksia, kun muistan että huonoa akkua kärsittiin jonkun aikaa ennemmin kuin uusittiin ja starttikaapelit kulki aina mukana ja niille oli usein käyttöäkin, jos ei itselle, niin sitten jollekin muulle.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: