Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara -99/1,8 ruisku
ViestiLähetetty: 23.11.2023 00:13 

Viestit: 109
Hei,
Tuulilasin pyyhkimet jumissa ja puhallin paahtaa täysillä-- pujaltimen vastus?
Neuvoja, pliis.
aktiivi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -99/1,8 ruisku
ViestiLähetetty: 23.11.2023 13:56 

Viestit: 4994
En tiedä onko tuossa sama puhallin kuin uudemmassa Facelift mallissa, mutta niissä oli ainakin hieman tyhmästi suunniteltu säädin (etuvastukseksi monet kutsuvat), siinä oli kaksi Darlington transistoria rinnan, mutta rinnankytkentä ei auta noissa mitään, kun enemmän kuomittuva lämpenee enemmän ja kantaa kuitenkin lähes koko kuorman. Jos on tuollainen, niin pelkän säätimen voi vaihtaa (kiinni moottorissa) tai vielä halvempi, vaihtaa vain transistorit, mutta se vaatii kolvaamista ja transistoreiden kiinnitysniittien poraamista pois ja korvaamista ruuvi-mutteri yhdistelmillä. Kaivoin juuri pahvilaatikon, jossa on tuolla tavalla korjattu moottori, se on testattu, mutta ei juuri käytetty korjaamisen jälkeen, eikä ole enää suvussa yhtään Xsaraakaan, voin ottaa kuvan+viivakoodista/numerolapusta, jos kiinnostaa, tuon puhaltimen korjatulla etuvastuksella saisi edukkaasti, vaikka 21 € noudettuna Turusta tai 30 € Matkahuollolla , hieman tuntuu vastusta kun pyörittää moottoria, mutta muistelen toisen korjatun olleen ihan samanlainen. Tämä on (puoli-)automaatti-ilmastoidusta versiosta 2004. (Korjasin noita kaksi kappaletta samaan ongelmaan, kun asentaja oli testannut ensimmäistä korjattua ja todennut ettei toimi - ei vain ollut huomannut että tuossa versiossa ei riittänyt että virrat on päällä, sisäpuhallin käynnistyy vasta kun kone käy - en olisi itsekään tiennyt)

Puhallin sijaitsee muistaakseni matkustajan jalkatilasta jos katsoo ylöspäin keskikonsolin suuntaan (eli pää jalkatilassa nurinpäin siinä missä yleensä istuessa on kengät) hanskalokeron alta täytyy ensin purkaa "pahvi", tämä moottori kolmella ruuvilla kiinni ja sähköliitin.

Jos korjaat itse, niin ainakin tuossa mallissa on piirilevyn alla pieni "nappi", kuparirasvattu viattoman näköinen kapistus, lienee joku puolijohde, tuolta linkkejä korjausohjeisiin ja kommentti Motonetin myymästä säätimestä, joka ainakin ennen oli väärää tyyppiä (Saman näköisiä on sekä NPN että PNP transistoreilla, eivätkä toimi ristiin)
viewtopic.php?f=9&t=25868

En ole tyylilasinpyyhkimen jumeja korjannut, mutta takalasin pyyhkimen akseli voi ainakin ruostua putkeensa tiukasti ja vaatii hermoja ja kunnon ulosvetäjää. En kyllä muista onko mekanismi kuinka helposti nähtävissä, mutta sitä heiluttelemalla luulisi selviävän kumpi puoli on jumissa vai onko moottori. Pyyhinvarret osaavat myös jumittaa akselin booreihin, sen irroitukseen voi olla kätevä joku pallonivelen irroitustyökalu (minulla osui ainakin koko juuri passelisti), sekin kannattaa pehmustaa, ettei irrotessaan särje lasia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -99/1,8 ruisku
ViestiLähetetty: 17.12.2023 19:21 

Viestit: 109
Kiitos neuvoista. Olivat varsin perusteelliset. En ole vielä ehtinyt korjata mutta vanhalla elektroniikan harrastajalla kyllä kolvi pysyy kädessä. Takapyyhin toimii mutta edessä ovat jumissa. Tuulilasin edus-ritilä taitaa olla liimattu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara -99/1,8 ruisku
ViestiLähetetty: 19.12.2023 02:20 

Viestit: 1242
Pyyhinvarret olen irrottanut vesipumppupihdeillä, niillä SAAB:in punaisilla. Aluksi kokeillaan sormin nostelemalla, painaako molemmat pyyhinvarret sulkaa kunnolla ikkunaa vasten. Avataan mutteria auki kierroksen verran, sitten pihdit ylösalaisin sopivaan avausmittaan säädettynä yläleuka pyyhinvarren navan alle varren vastapuolelle ja pihdin alaleuka (nyt "yläleuka" , pihdit ylösalaisin) akselia vasten. Mutteri estää luiskahduksen. Kova puristus ja nitkuttelua pyyhinvarresta.

Niillä samoilla pihdeillä pystyy apulaisen tai ruuvipenkin kiinni pitämänä puristamaan irrotetun pyyhinvarren jousen pois paikaltaan. Monissa vanhoissa autoissa pyyhkimet toimii huonosti kun pyyhinvarrren navan nivel on jumissa eikä jousi paina sulkaa lasia vasten tarkoitetulla voimalla. Uusikin sulka raapii tai ei pyyhi kunnolla. Kun jousi on poissa, pääsee niveltä nitkuttamaan ruosteöljyn kanssa herkäksi. Pari vasaran kopautustakin on tullu annettua. Huolellinen öljyn pyyhintä joka paikasta ennen jousen asennusta ettei tee öljykalvoa tuulilasiin. Jousen ja sen C-koukun takasin laitossa kaksi käsiparia on ollut iso helpotus.

Ylläri mulle; pihdit on Rothenberg Industrial -merkkiset ja niitä on ollut vielä Bauhausissa. Viimeisiä viedään. Samaa kaliperia ja muotoa on muillakin, nämä ei ole koskaan hukassa kun ne on ne vaan SAABin heettavåraatongit, Knipekseillä ja Snäppäreillä tuntuu olevan juoksuaika aina.
https://www.bauhaus.fi/vesipumppupihdit ... 0-mm.html#



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: