|
Kirjoittaja |
Viesti |
jaaskaa
|
Viestin otsikko: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 20.01.2024 13:14 |
Viestit: 15
|
Ajoneuvo C5 thp 156, vm 2014. Ongelmana jäähdytyspuhaltimen päälle meno pakkasella käynnistyksen jälkeen. Jos lähtee heti liikkeelle, auto tuntuu kadottaneen menohalut eli ei oikein vastaa kaasun painallukseen. Kun auton pysäyttää, sammuttaa moottorin ja kääntää virrat pois, jäähdytyspuhallin käy hyvän aikaa täysillä. Sitten kun käynnistää uudelleen, jäähdytyspuhallin ei enää hyökkää täysillä päälle ja liikkeelle lähtiessä auto kulkee ja kiihtyy normaaliin tapaan. Tätä on tapahtunut vain satunnaisesti ja kylmempien pakkasjaksojen alettua.
Auto hankittu viime syksynä ja huoltohistoria hyvin kattava. Autolla ajetaan kaupunkilenkkejä pääsääntöisesti. Kuitenkin pyrin ajamaan koneen lämpimäksi asti joka ajokerralla.
Akun ikä ei tiedossa, kaikki toimilaitteet pelaa, satunnaisesti ilmoittaa kojetauluun "Economy modea" ennen käynnistystä, oven avauksen jälkeen. Nyt kovimpien pakkasten aikaan olen ladannut akkua erillisellä älylaturilla 1-2h ennen liikkeelle lähtöä. Asensin moottoriin letkulämmittimen kiertovesipumpulla ja kylmänä käynnistys on tapahtunut tosi hyvin sen jälkeen. Laiton letkulämmittimen sisätilan lämppärinkennolle menevään letkun väliin. Seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa ylläpitolaturi akun riittävän varaustilan ylläpitämiseksi.
Kysymys kuuluu: Onko moottorin lämpötila-anturi menossa vai akun alhainen jännite kylmänä syy jäähdytyspuhaltimen sekoiluun?
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 20.01.2024 17:01 |
Viestit: 700
|
Melkeinpä mikä tahansa vikakoodi aiheuttaa puhaltimen pyörimisen. Eli koodit pitää lukea.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
jaaskaa
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 20.01.2024 19:16 |
Viestit: 15
|
Onko näin? Aikaisemmassa C5:ssa vm.2006, ei tuuletin lähtenyt päälle koskaan silloin, vaikka jokin vikakoodi tulikin näyttöön. Mutta joo, onhan se tässä uudemmassa toki mahdollista.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 20.01.2024 22:56 |
Viestit: 2586 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kuulostaa juuri semmoiselta ongelmalta mikä nykyautoihin tulee kun niihin asennetaan webasto. Eli kysymys kuuluu, onko sama onglemointi jos et esilämmitä autoa?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
jaaskaa
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 21.01.2024 09:17 |
Viestit: 15
|
Tämä jäähdytinpuhallin-ongelma alkoi esiintyä pakkaskauden alkamisen aikoihin ja ennenkuin asensin moottorinlämmittimen. Eli en oikein usko sen aiheuttavan tätä ilmiötä.
|
|
|
|
 |
Pompiduu
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 22.01.2024 15:08 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Lounais-Savo
|
Mulla on ollut ja on pari 02 HDI koneista c5- tosta.Niissä on valmiina asennettuna koneessa lohkolämmitin.Olen käyttänyt sitä viimeiksi näillä kunnon pakkasilla,säteily ja sisälämmittimen lisäksi.Toimii hienosti mutta pitää ottaa lämmitysaika pakkasen määrään huomioon.Että jos on 30 asteen pakkanen niin reilusti alle puoli tuntia lohkoa.Ja saa tasaantua jonkin aikaa.Tartatessa hehkun tulee olla 4-5 sekuntia vähintään.Jos hehku välähtää niin on annettava tasaantua pidempään.Muutoin tulee tämä uusien autojen ongelma jäähdytinpuhallin lähtee pyörimään pyörii muuten ajonaikana.Todella kovilla pakkasilla käynnistyy hyvin.
Ensin oli Herbaa sitten tuli turpaan,sitten meni mukavasti muutenvaan?
|
|
|
|
 |
jaaskaa
|
Viestin otsikko: Re: C5 thp 156 2014 Jäähdytyspuhallin kylmänä päälle? Lähetetty: 22.01.2024 19:16 |
Viestit: 15
|
Kuulostaa aika lyhyeltä ajalta alle puoli tuntia -30 asteen pakkasella. Sen olen kyllä huomannut, että tyhjäkäynti-kierrokset on maltilliset kylmänä käynnistäessä, kun letkulämmitintä on käyttänyt. Erikoiseksi jäähdytyspuhaltimen käyttäytymisen tekee se, ettei se aina lähde heti päälle kylmäkäynnistyksen jälkeen, vaan hetken ajon jälkeen. Moottorin lämpötila-näytöt (jäähdytysneste, moottoriöljy) eivät tässä tilanteessa näytä vielä yhtään tolppaa. Nyt, kun sää alkoi lauhtua jäähdytyspuhallin ei ole sekoillut, vaikka moottorinlämmitintä onkin käyttänyt.
|
|
|
|
 |
|
|