Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hehkurele
ViestiLähetetty: 20.01.2024 20:27 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Onko hehkureleelle mitään yksinkertaista testiä jolla voisi todentaa releen toimivuuden? VM. 2000 hdi Xsara Picasso . Kuunnella naksuuko? Vai miten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 20.01.2024 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2586
Paikkakunta: Päijät-Häme
Aika harvassa taitaa olla rikkoutuneet releet. Mutta eiköhän se ihan mittaamalla selviä, mutterilla kiinni olevat piuhat on sisään- ja ulosmenevät johdot, niiden väliin yleismittari ja jos hehkuttaessa tulos on alle voltin niin tuomitsisin ehjäksi.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 24.01.2024 15:12 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Kaapelimies kirjoitti:
Aika harvassa taitaa olla rikkoutuneet releet. Mutta eiköhän se ihan mittaamalla selviä, mutterilla kiinni olevat piuhat on sisään- ja ulosmenevät johdot, niiden väliin yleismittari ja jos hehkuttaessa tulos on alle voltin niin tuomitsisin ehjäksi.

Ok . Mulla on vähän heikko tuo autosähkö osaaminen. Eli voisitko tarkentaa miten kytken yleismittarin noiden kahden johdon väliin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 24.01.2024 16:27 

Viestit: 4994
Ei varsinaisesti väliin, vaan toinen yleismittarin johto toiseen ruuviin ja toinen johto toiseen ruuviin, volttialue yleismittarista. Releen pitäisi toimiessaan laittaa nuo kaksi napaa oikosulkuun, eli toimii sulkeutuvana kytkimenä ja tuolla mittauksella varmistetaan että "kytkin" sulkeutuu. Jos rele ei toimi, niin tuossa näkyy iso jännite, toinen ruuvinapa tulee akulta ja toinen napa menee hehkujen kautta maihin. Tuo mittaus näyttää jännitteen joka jää kytkimen "epätäydellisyyteen" eli kytkimissä on aina joku ylimenovastus ja kun virtaa kulkee tulee vastuksen yli jännite. Mutta HDI:ssä hehkutusaika on hyvin lyhyt ellei ole reilusti pakkasta (nollakelissäkin hehkun valo vain vilahtaa). Ja voi tietysti olla että ei näytä mitään, silloin on vikaa jossain muualla, ei saa plussaa tai maata (tai liian iso volttialue yleismittarissa). (ja miksei mitata piippari tai ohmi-alueella, jos "kytkin" menee kerran oikosulkuun, johtuu noista isohkoista virroista ja ylimenovastuksista joita piirissä kulkee - mittari ei näytä silloin järkeviä tuloksia). Voi mitata myös siten että toinen yleismittarin johto maihin (miinusnapaan, runkoon) ja toisella kokeilee että toiseen ruuviin tulee hehkutuksen ajaksi melko lähelle + 12 V, ja onkohan toisessa kiinteä +12 V aina?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 24.01.2024 16:31 

Viestit: 101
Paikkakunta: Riihimäki
Fuge kirjoitti:
Kaapelimies kirjoitti:
Aika harvassa taitaa olla rikkoutuneet releet. Mutta eiköhän se ihan mittaamalla selviä, mutterilla kiinni olevat piuhat on sisään- ja ulosmenevät johdot, niiden väliin yleismittari ja jos hehkuttaessa tulos on alle voltin niin tuomitsisin ehjäksi.

Ok . Mulla on vähän heikko tuo autosähkö osaaminen. Eli voisitko tarkentaa miten kytken yleismittarin noiden kahden johdon väliin?


Mittari sopivan suuruiselle tasajännitealueelle (VDC, V= tms.), vähintään 12V ja sitten vaan mittajohdot toinen toiseen mutteriin ja toinen toiseen mutteriin. Hehkutuksen aikana tuolla ei tosiaan saisi yli 1V olla jännitettä, muuten on jotain vialla.
Hehkutusajan ulkopuolella veikkaisin navoista löytyvän n. 12V, toinen mittapiste maadoittunee hehkujen kautta.


Alkuperäiseen kysymykseen, kyllä tuon koko-/virtaluokan releen pitäisi ihan selvästi naksahtaa kun hehkutus alkaa tai loppuu. Sirinä, rätinä, surina - merkkejä ongelmista.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 24.01.2024 17:30 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Kiitos! Nyt tuli ohjeet joilla vähän kokemattomampikin onnistuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 26.01.2024 10:15 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Tänään tein mittauksia kun oli -10 pakkasta. Eli kytkin mittarin kumpaakin ruuvi liittimeen hehkuttaessa mittari näyttää nollaa. Varmistin kyllä että saa kunnon kosketuksen. Kokeilin myös mittaa sillein että mittarin plussa kaapeli hehkun päähän johon virtakaapelikin tulee ja toinen maihin. Hehkuttaessa taas nollaa näyttää mittari. Käyntiin lähtee kyllä vielä kympin pakkasessa todella hyvin , käynti on heti tasaista eikä savuta ollenkaan. Sitten kun on 15 pakkasta ja ajamatta vuorokauden niin ei lähde. Silloin riittää 10-15minuuttia lohkossa niin käynnistyy heti normaalisti ja hehkun valo vain vilahtaa. Voiko tuo siis lähteä 10 asteen pakkasella käyntiin ilman että hehkut toimii? Infrapuna mittarilla mittasin lämpöjä hehkuista siitä näkyvästä osasta, ei mittarilla havaittavaa eroa ympäröivän metallin lämpötilaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 26.01.2024 12:03 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Fuge kirjoitti:
Tänään tein mittauksia kun oli -10 pakkasta. Eli kytkin mittarin kumpaakin ruuvi liittimeen hehkuttaessa mittari näyttää nollaa. Varmistin kyllä että saa kunnon kosketuksen. Kokeilin myös mittaa sillein että mittarin plussa kaapeli hehkun päähän johon virtakaapelikin tulee ja toinen maihin. Hehkuttaessa taas nollaa näyttää mittari. Käyntiin lähtee kyllä vielä kympin pakkasessa todella hyvin , käynti on heti tasaista eikä savuta ollenkaan. Sitten kun on 15 pakkasta ja ajamatta vuorokauden niin ei lähde. Silloin riittää 10-15minuuttia lohkossa niin käynnistyy heti normaalisti ja hehkun valo vain vilahtaa. Voiko tuo siis lähteä 10 asteen pakkasella käyntiin ilman että hehkut toimii? Infrapuna mittarilla mittasin lämpöjä hehkuista siitä näkyvästä osasta, ei mittarilla havaittavaa eroa ympäröivän metallin lämpötilaan.


Hyvässä kunnossa oleva korkeapaineruiskutusdiesel lähtee yllättävän kylmässä käyntiin ilman hehkujakin tai vähintään minimaalisin hehkuin. Alkaa meilläkin pikkuhodarissa vasta hiljalleen 10-15 pakkasasteen välillä tulla hehkun valoa hetkeksi näkyviin, kun käynnistää. Normaalisti Etelä-Suomen pikkupakkasilla ei edes vilauta hehkuvaloa, pitää olla "tosi kylmä", jos se ei heti sammukaan.

Toki se hehkuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeenkin, jos hehkut on kunnossa, mutta enempi päästöjen takia. Kun kone kerran käynnistyy, niin kyllä työtahdin lämpö pitää sylinterit kuumina sen jälkeen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 26.01.2024 16:04 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Onko hehkutus järjestelmässä mitään sulaketta missään. En ole löytänyt tuosta ohjekirjan sulake kaavioista enkä googlesta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 27.01.2024 13:56 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Löysin tuollaisen rele/sulake boksin hehkureleen läheltä ja paksu musta johto mikä menee boksiin missä on rengasliitin on irti. Onkohan mahdollisesti maajohto? Johto on lyhyt ja mitään paikkaa ei tuolle oikein löydy. Sisällä on Maxi sulakkeita ja releitä. Voisikohan tuo vaikuttaa tuohon hehkutukseen? Kuvaa en valitettavasti osaa laittaa koska ilmoittaa että tiedosto liian suuri


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 27.01.2024 13:58 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Kuvia löytyy Googlen kuvahaulla"citroen xsara oem 399796"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 30.01.2024 10:57 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
No nyt alkoi tulemaan virtaa hehkuille. Irrallaan oleva kaapeli oli hehkujen virransyöttö. Eli kytkin sen siihen virta napaan mikä konehuoneessa löytyy.kävin autocentressä kysymässä mikä johto tuo on ja mihin se kuuluu kiinni. Sieltä löytyi tietoa. Kummallista oli että missään ei ollut mainintaa tuosta konehuoneessa olevassa toisesta rele/sulake boksista jossa on nuo hehkujen sulakkeet ym. Kiitos kaapelimiehelle,Ollille , larsanjus ja yasonille taas kerran. Täältä saa kyllä hyvin neuvoja ja apuja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 30.01.2024 17:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2586
Paikkakunta: Päijät-Häme
Hyvä että olli noin helppo korjaus. Taitaa tuo vanha Pikatsu olla vähän liian eksoottinen malli jopa sitruunapatonkilaisille :) .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hehkurele
ViestiLähetetty: 30.01.2024 22:01 

Viestit: 197
Paikkakunta: Sipoo
Kaapelimies kirjoitti:
Hyvä että olli noin helppo korjaus. Taitaa tuo vanha Pikatsu olla vähän liian eksoottinen malli jopa sitruunapatonkilaisille :) .

Joo näin se voi olla. Tuossa kun on vielä se 8 venttiilinen vanhempi konekin. Se hyvä tuossa on että hehkut on koneen etupuolella ja aika hyvin esillä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: