Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
C5 lämmöt http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=34113 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | IJN [ 08.02.2024 21:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmöt |
Kun se on jo irti, tilalle pitää laittaa tavallinen sähkötön, ja mielellään originaali. Sähköllä lämmitetään vahapatruunan sisusta ja sillä tehdään vain hienosäätöä silloin kun se toimii, jotain päästöjen optimointia. Niistä on kumminkin tehtaan ohje heittää romukoppaan erinäisten ongelmien takia. Sähköliitin voi vuotaa nestettä ulos, ei siinä mitään, sen huomaa, mutta sama rako imee ilmaa sisään koneen jäähtyessä ja seuraavassa ajossa lämpöanturi näkee ilmaa eikä vettä, jolloin kuumenee liikaa. Voi myös jäädä raolleen perinteisen termarivian tapaan eikä kone lämpene, ja voi metallikynsien alta lohjeta muovit ja termari jää auki taas. Tavallinen termari on sentin-pari lyhyempi ja siksi sille myydään omaa letkua mutta kyllä se vanhankin letkun kanssa pärjää ellei uutta ole. Originaalissa letkussa tosin ilmaruuvin muovinysä on niin hapero että sen takia uusi on paikallaan. Sähkötön termari antaa vikakoodin ja jotkin päästömittarit ei suostu koodin takia mittaamaan ollenkaan, mutta katsastuskonttoreilla homma pelaa eikä se koodi aiheuta mitään ongelmia kun sillä on maahantuojan lupa. Joutilaaksi jääneen johdon päähän voi vaikka tuikata vanhan irtotermarin siksi aikaa kun päästöjä mitataan jos korjaamolla sen tekee. Näillä keleillä tulee tietysti mieleen myös vesipumppu (muovisiivet, vesi jäässä, siivet irti, vesi ei kierrä, kajuutta ei lämpene mutta moottori kuumenee..) |
Kirjoittaja: | masa70 [ 08.02.2024 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmöt |
Suuret kiitokset taidan kallistua sähköttömään termariin. Ongelmahan mulla on kun moottori ei kuumene ja lämpömittari nollilla, lukuunottamatta sitä kun se hetkessä hyppäsi yhden kerran täysille ja näyttö kerto moottorin liiallisesta kuumenemisesta mikä ei pitänyt paikkaansa. Mistähän se sellaisen tiedon sai ? Olisko mahdollista mittariston toimimattomuus puuttelisesta maadoituksesta, koska yksikään vaihteiston valoista ei pala |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 08.02.2024 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmöt |
Olihan sitä jäähdytysnestettä tarpeeksi, onko joskus vaihdettu ja ilmattu samalla? Ilmatasku tekee kaikkea hauskaa kuten IJN jo totesikin. Lämpöanturi vikaantuessaan osaa näyttää moottorinlämmöksi 255 astetta, joten ECU luulee että on hiki vaikkei ole (on omakohtaista kokemusta, automaattivaihteinen suostui tuossa tilassa nilkuttamaan vähän vajaata kävelyvauhtia, onneksi oli vaan Helsingin eläintarhan Nesteen liikennevaloissa eikä jossain ruuhkaisemmassa paikassa..) |
Kirjoittaja: | masa70 [ 08.02.2024 22:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmöt |
[quote="Kaapelimies"]Olihan sitä jäähdytysnestettä tarpeeksi, onko joskus vaihdettu ja ilmattu samalla? Ilmatasku tekee kaikkea hauskaa kuten IJN jo totesikin. Lämpöanturi vikaantuessaan osaa näyttää moottorinlämmöksi 255 astetta, joten ECU luulee että on hiki vaikkei ole (on omakohtaista kokemusta, automaattivaihteinen suostui tuossa tilassa nilkuttamaan vähän vajaata kävelyvauhtia, onneksi oli vaan Helsingin eläintarhan Nesteen liikennevaloissa eikä jossain ruuhkaisemmassa paikassa..)[/quote Olin juuri tulossa auton ostomatkalta eli en historiasta paljon tiedä mutta matkan puolivälissä kun lämpömittari hyppäs hetkessä tappiin, niin pysähdyin ja avasin paisuntasäiliön korkin ja pieni paine suhahti ja vettä oli. mistä päin koneesta löydän lämpöanturin jos ostas senkin kun samalla haen normitermarin. Kiitokset mielenkiinnosta! |
Kirjoittaja: | masa70 [ 09.02.2024 22:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: C5 lämmöt |
Nyt tulee mukavasti lämmintä. Poikkesin tampereelle France Motoer:iin ostin normi termostaatin ja suosittelivat vastusta siihen sähköisen liittimeen, ettei tarvi murehtia vikailmoitusta. Asiallista ja ammattitaitoista palvelua. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |