Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 12.02.2024 21:57 

Viestit: 4
Olisiko asiaa paremmin tuntevilla antaa neuvoja mistä C5 HDI (vm.2013) sähkövian juurisyyn etsintää kannattaisi jatkaa ?

Noin 1 kk sitten automme lähti ulkona mutta lämmityksessä kotipihassa käyntiin mutta ei enää sitten startannutkaan kaupan pihasta puolisen tuntia myöhemmin (ajomatka oli alle 3 km), ulkolämpötila n. -14 C. Kun yritettiin käynnistää autoa ei saatu edes mittarivaloja tai "economy modea" näkyviin. Saatiin sitten paikalle hinausfirman kaveri joka mittasi akun jännitteen, oli n. 12.2 V. Sitten saatiin auto ihan hyvin käyntiin käynnistinapulaitteella. Hinausfirman kaveri suositteli vaihtamaan akun uuteen minkä teimmekin.

Viime vkl olimme jälleen vastaavassa tilanteessa (eri kaupan pihassa), kotipihasta lämmityksestä liikkeelle, takana 5 km ajo, pakkasta oli noin -12C. Kun yritin startata syttyi vain "economy mode" kojelaudan keskellä olevaan pieneen apunäyttöön, mitään muuta ei tapahtunut. Taas piti tilata hinauspalvelu paikalle. Jälleen sama juttu toistui eli käynnistinapulaitteen avulla saatiin virrat tauluun ja käynnistyi ongelmitta. Mutta nyt siis meillä oli se uusi, autoliikkeessä vaihdatettu akku. Muutama lyhyt reissu kylille on tehty (a 6-10 km), mutta ei sen enempää kuin syksylläkään vastaavassa ajassa (jolloin meillä oli siis se wanha huono akku). Takalasinlämmitintä tai muuta tunnettua virtasyöppöä ei ole käytetty.

Tuon jälkeen olen ikään kuin varmuuden vuoksi ladannut akkua autossa olevalla ylläpitolaturilla, mittaillut jännitteitä ja miettinyt mikä voisi olla tuon vian juurisyy. Latauksen jälkeen jännite seisovassa autossa oli n. 12.65 V, onnistuneen startin jälkeen n. 14,7 V, mistä päättelin laturin toimivan.

Tänään koekäynnistin auton (-8 C) jälleen lämmityksestä, ylläpitolaturin muutaman tunnin käytön jälkeen. Lähti ongelmitta. Muutaman kilometrin koeajon jälkeen ajoin kotipihaan ja kokeilin noin puolen tunnin seisonnan jälkeen uudelleen; starttasi ongelmitta jälleen.

Vaimo joutuu tuolla ajelemaan periferiassa enkä todellakaan haluaisi että jättää tielle tai syrjäiseen pysähdyspaikkaan. En ole vakuuttunut että juurisyy on poistunut, mutta mitä nyt kannattasi selvittää tai eliminoida seuraavaksi ? Vai olenko vain vähän paranoidi ?

Nim. Yst. vast. pik.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 13.02.2024 00:19 

Viestit: 148
Ilmeisesti tuossa autossa ei ole mittaristossa jännitemittaria. Jos ei, laita se yleismittari kiinni vaikka tupakansytyttimen liittimeen ja käy heittämässä testilenkki ja tarkkaile jännitettä ajon aikana. Mulla on juuri huomenna edessä itse juuri peruskorjatun laturin vaihtaminen 1-koppaiseen c5:een. Laturi oirehti niin että välillä latasi hetken startin jälkeen mutta sitten lataus lakkasi. Oletan että kyse saattaa olla loppuun kuluneista hiilistä tai liukurenkaista. Jos jännite ei pysy ajaessa yli 13,5 voltissa niin laturin tarkastus/kunnostus/vaihto on edessä.

Jännitteen lisäksi siitä laturin tuottamasta jännitteestä kannattaisi mitata rippeli eli jännitteen huojunta oskilloskoopilla. Siitä pystyy päättelemään onko diodisilta ehjä. Jännitesäädin-hiilienpidike -yhdistelmän irrottamalla pystyy mittaamaan liukurenkaista roottorin käämin vastusarvon. Sen pitäisi olla noin 3 ohmin paikkeilla. Staattorin käämien mittaaminen ei sitten onnistukaan laturia purkamatta.

Jos akun napajännite on välittömästi ulkoisella laturilla täyteen lataamisen jälkeen 12,65V auton ollessa virrat pois ja nukahtaneena, jossain on vikaa: sähköä virtaa jonnekin.

Sähköä voi hävitä yllättävinkin paikkoihin kun joku sähkölaite jää vikaannuttuaan päälle.

Maadoituskaapelien kunto on hyvä myös tarkastaa. Hapettuneista liitoksista aiheutuu monenlaista kiusaa.

Tsemppiä vianetsintään!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 13.02.2024 09:20 

Viestit: 239
Paikkakunta: Nokia
Eikös yksi perinteinen vikapaikka ole vetokoukun pistorasia? Jos siellä on uudemman mallin pistoke ja jatkuva 12 v kytketty, se kun hapettuu sopivasti viereisen nastan kanssa, osaa kyllä tyhjentää akun.

Toinen perinteinen vikapaikka, vikakuvaus voisi viitata tähän, ainakin vanhemmissa sitikoissa on akunkengät, kannattaa tarkistaa että akun navat ja kengät ovat kunnossa ja kaikki johdot kengässä kiinni. Jos kenkä kuumenee auton käynnistyksessä, vaihdettava tai korjattava. Startatessa kun yleismittarilla mittaa, ei saisi jännite-eroa olla navan ja siihen tulevan yhdenkään johtimen välillä.

Kolmas mikä tulee mieleen on virtalukko, voi aiheuttaa kaikkea jännää, jos huonossa kunnossa. Esimerkiksi jää saxo käymää vaikka virrat ja avain pois. Puoli vuotta se ensin oireili, käynnistyy, ei käynnisty, radio sammuu, ei sammu jne...

12.2 V lyijyakku on noin 60% täynnä, eli pitäisi vielä hyvin käynnistyä auto. Lepojännitteellä 11.9 V (40%) lähtee vielä ainakin bensakoneiset (yleensä) käymään, jos akku ja auto ehjät.



Xm V6.24 -91 projekti
ZX 1.4i -93
Xantia 2.0 16v -95
Ë-C4 -22
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 15.02.2024 17:28 

Viestit: 216
Löytyykö foorumin x7 omistajista ketään kenellä olisi oireet menneet noin, että:
-pakkasella käynnistyy
- lyhyen ajo suorittaen + seisomaan jälkeen mittaristokaan ei herää vaikka akussa 12++
- apu jännitteellä normaalisti herää ja antaa startata
Voisiko BSM tai BSI oireilla noin?
Jotain erikoista tuossa on koska tuntuu olevan niin herkkä tuolla jännitteellä spesifin ajosuoritteen yhteydessä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 15.02.2024 20:00 

Viestit: 87
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Varmistukseksi.... miten mittaat tuon akkujännitteen - suoraan akun navoista vai +kaapelin ja auton/moottorin rungon väliltä?

Jälkimmäisellä mittauksella tulee tsekattua että akun napaliittimissä tai maakaapelin korikytkennässä tms. ei ole ongelmia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 19.02.2024 12:41 

Viestit: 4
Osa 2.

Kiitokset tähänastista rakentavista kommenteista.

Osin niiden innoittamana olen tehnyt vähän lisää testejä sekä havaintoja.

(Autosta taustaa vielä sen verran että sillä on ajettu 148 tkm, se on seissyt ulkona viimeisen 3 vuoden aikana paljon mutta ollut viime kesästä saakka käytössä enenevässä määrin. Minulla ei ole tallia eikä edes autokatosta, perusperustyökalut löytyy mutta ei oskilloskoopia tms.)

13.2. tiistaina tein ensimmäisen testin. En käyttänyt moottorilämmitintä enkä ylläpitolatausta. Ennen starttia mittasin napajännitteen: 12.77 V. Pakkasta oli -3 C ja auto käynnistyi ongelmitta. Ajoin kylille 4 km ja hoidin asioitani, noin tunnin jälkeen ennen starttia siellä mittasin napajännitten taas: 12.53 V. Sitten ajoin kotiin ja mittasin jälleen napajännitteen auton käydessä: 12.72 V. Pysäyttin moottorin ja mittasin vielä kerran n. 5 min jälkeen: 12.51 V.

18.2 sunnuntaina eli eilen tein seuraavat testit (ekan testin aikana lämpötila oli -3 C). Ti-su välissä ei ollut ylläpitolatausta eikä moottorilämmitystä. Ennen starttia mitattu napajännite oli 12.42 V. Nyt mittasin myös jännitteen miinusnavan ja rungon välillä: 0.02 V. Jatkoin tätä mittausta starttihetken yli ja suurin havaitsemani lukema heti startin alussa oli 0.042 V; moottori starttasi ongelmitta ja starttihetken jälkeinen napajännite näytti 14.6 V. Tein 6 km koeajon taajamanopeuksilla, kierrokset alle 1500 rpm, ja palasin kotipihaan. Mittasin napajännitteen käyvästä autosta: 12.72 V (vain...?) ja miinusnapa vs. runko: 0.017 V.

Annoin auton seisoa noin tunnin sitten tein toisen testikäynnistyksen (ei latausta tai esilämmitystä edelleenkään). Pakkanen oli kiristynyt arvoon -6 C. Ennen starttia napajännite: 12.47 V, miinusnapa vs. runko: 0.017 V, mikä nousi heti starttihetkellä arvoon 0.057 V max laskien siitä jo tuttuun arvoon 0.017 V alle minuutissa. Käynnistyksen jälkeen napajännite nousi arvoon 14.65 V mutta alkoi muutaman minuutin käyttöjakson aikana hämmästyksekseni laskea: -> 13.65 -> 13.05 V. Pysäytin auton ja mittasin jännitteet 5 min päästä: 12.54 V ja 0.01 V.

Annoin auton seisoa luokkaa 6 h jona aikana annoin n. puolisen tuntia ylläpitolatausta, ei moottorilämmitystä. Napajännite ennen kolmatta päivän starttia oli 12.61 V. Startti sujui jälleen ongelmitta, starttihetkellä miinusnavan ja rungon välinen jännitemittaus antoi korkeimmillaan arvon 0.065 V (numerot vaihtuvat starttihetkellä nopeaan, haasteellista havainnoida ja saada täysin vertailukelpoisia tuloksia) pienentyen jälleen alle minuutissa arvoon 0.017 V. Startin jälkeen napajännite oli 14.65 V stabiloituen arvoon 14.72 V missä se pysyi 11 min koekäyttöjakson loppun saakka. Pysäytin auton ja mittasin jännitteet n 4 min jälkeen: 12.48 V ja 0.017 V.

Mitä ajatuksia nämä havainnot herättävät mahdollisesta juurisyystä ? Onko maadoitus ongelma ? Mitä muita suht helposti toteutettavia mittauksia vielä kannattaisi tehdä vian rajaamiseksi ? Mitenkä juurisyy saataisiin kohtuukustannuksin poistettua ?

Itseäni ainakin mietityttävät nuo havainnot (13.2 ja 18.2. ensimmäinen testikäynnistys) jolloin mittasin käyvästä autosta lyhyen käyntiajan jälkeen yllättävän matalan napajännitteen. Onkohan tuo laturi ihan älyssään ? Kuitenkin 18.3. kolmas testikäyttö 11 min piti latausen toiminnassa koko sen keston ajan...mikä mahtoi olla syy erilaiseen toimintaan ? Voisiko ulkolämpötilojen erolla olla joku rooli tuossa ongelmassa, autohan teki tenän kun lukemat olivat -14 C ja -12 C, nyt oli kylmimmillään vain -6 C...?

Rakentavat kommentit ja toimintaehdotukset ovat edelleen tervetulleita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 19.02.2024 15:40 

Viestit: 216
Tuohon latauksen ajoittaiseen puuttumiseen liittyen sellainen kommentti, että c5 X7 2.0HDI ei herjaa siinä kohtaa kun auto käy mutta ei lataa.
Tämä tuli esille kun kaverilla räpsäshti laturin hihna poikki. Lataus herja tuli vasta siinä kohtaa kun alitettiin joku 12V rajapyykki.

Sinäänsä huono ominaisuus kertoa aiheesta vasta tuossa kohtaa kun lataus on puuttunut jo tovin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 19.02.2024 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2451
Paikkakunta: Päijät-Häme
Eikös X7 ole jo "viisas" lataus eli ei kuulukaan olla koko ajan laturi mukana? Takalasinlämppäri, sisäpuhallin ja jos perseenlämmittimset sattuu toimimaan, lisäkuormaksi niin pitäisi alkaa jännitteen nousta. Maadoituksessa on jännitehäviötä vain kuormitettuna, sitä ei hyödytä mitata auto sammuksissa jos ei ole mitään kulutuslaitteita päällä. Mun mielestä tuo on ehjä auto mittausten perusteella ja vika ei noilla selviä.

Otithan akunkengät irti ja puhdistit ne akkunapaharjalla, ja ehkä sipaisit kevyesti vaseliinia napoihin ennen kenkien takaisinlaittoa (huomioi ajoneuvon lepo- ja herätysproseduurit ennen toimenpiteitä).

Lyhyet ajomatkat (tai paremminkin jatkuvat starttaamiset) toki kuormittaa akkua, mutta starttaamisen jälkeen ei ole mitään tarvetta säästellä sähköä sillä se tulee laturista ja siinä kyllä potkua piisaa. Kylmä akku latautuu hitaasti ja varsinkin Webastolla sen kyllä saa tyhjäksi pikkuhiljaa jos ajot on kovin lyhyitä.

Edittiä: Vikakoodinlukijalla olisi hyvä päästä katselemaan BSI:n ym. boksien käyttöjännitteitä vikahetkellä, voihan BSM:ssä olla joku lahonnut rele joka oireilee välillä. Tai johtosarja, mutta luulin että ne viat jäi ekaan koppaan..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 20.02.2024 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2092
Olen tänään saanut aimo annoksen tietoa nykyisistä älykkäistä lataus järjestelmistä nyky autoissa. Erilliset ylläpitolaturit sotkevat niitä todella tehokkaasti ja suurin osa ongelmista loppunut niiden käytön lopettamiseen ja siirtymällä AGM akkuihin. Ehkä kokeilun arvoista?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 21.02.2024 12:52 

Viestit: 216
Millaisista ongelmista on X7:ssa päästy eroon kun ylläpitolaturin käyttö on lopettettu ?
Tämän yksilön oireet on kuitenkin ilmantunut vasta nyt tänä talvena, vaikka ylläpitolaturi setuppi ollut useamman vuoden ongelmitta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 21.02.2024 21:47 

Viestit: 496
dbwarrior kirjoitti:
Millaisista ongelmista on X7:ssa päästy eroon kun ylläpitolaturin käyttö on lopettettu ?
Tämän yksilön oireet on kuitenkin ilmantunut vasta nyt tänä talvena, vaikka ylläpitolaturi setuppi ollut useamman vuoden ongelmitta.

Yleensä päässyt eroon vesivuodoista ja ketutuksesta kun raapinut kuikkaan ne Defan lämppärin ja ylläpito laturin..
3 moista tullut vastaan ja ei voi ymmärtää kuinka joku voi tehdä noin luokattomia asennuksia ..
Itse käynnistyvyyteen tahi muuhun ei noilla laturilla tahi AGM ttömyydellä ole ollut merkitystä .
Toki tietäjät voi tietää paremmin tai ainakin luulla tietävänsä.
Ja toimivana ei mittaukset välttämättä mitään kerro mutta vian päällä ollessa voisi selvitä..
Ja tosiaan näissä älyllään latausta säätävissä jännitteet mitä sattuu milloinkin ja latuu valo syttyy jos syttyy .. tai voi latauksen tilan joskus päätellä vaikka toimimattomasta sisätilan puhaltimesta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 23.04.2024 08:44 

Viestit: 4
Pientä päivitystä tuohon alkuperäiseen käynnistysongelmaan...

Seuraavien viikkojen aikana mittailin vielä noita napajännitteitä ja mahdollisia virtavuotoja ym. Saadun ehdotuksen mukaisesti lopetin myös ylläpitolaturin käytön täysin. Pari kertaa (noin viikon välein) starttasin auton pihassa ja laitoin lähes kaikki keksimäni sähkön kulutuslaitteet päälle hätävilkkuja myöten. Sitten sammutin auton ja annoin napajännitteen laskea noin 12.03..12.05 V tasolle; startti onnistui Eco-moodisssa vielä molemmilla kerroilla. Toki pakkasta oli silloin enää vain muutama aste. Molemmillla kerroilla ajoin starttaamallani autolla noin 40 km maantieajoa akun lataamiseksi, mikä tuntui myös toimivan ihan ok. Tuon jälkeen ei ole käynnistymiseen liittyviä ongelmia ilmennyt. Ja nyt on ajettu jälleen samanlaista katkoajoa kuin aikaisemmin ennen noiden starttiongelmien alkamista.

Mietin oliko tuo ylläpitolaturin aikaisempi satunnainen käyttö sen uuden akun hankkimisen jälkeen jotenkin sekoittanut (puoli)älykkään laturin/säätösysteemin kirjanpidon niin että Eco-moodi asetettiin aktiiviseksi liian aikaisessa vaiheessa ja viime kädessä sitten myös starttaus estettiin myös liian aikaisin vaikka akussa olisi käsitykseni mukaan pitänyt olla vielä riittävästi jännitettä starttia varten. En tiedä onko ylläpitolaturin kytkennät tehty täysin oikeaoppisesti, voihan ola että ne on tehty 'melkein oikein' (mutta niin että järjestelmä ei tiedä sen kautta syötetystä latauksesta mitään). Kysymykseksi jäi myös tuo pakkasen rooli, mitä tapahtuu jos on kylmempää kuin -14 C. No, seuraavia testipakkasia odotellessa...

Tämä päivitys lähinnä tiedoksi niille jotka mahdollisesti törmäävät samankaltaiseen ongelmaan. Jos vielä oireilee saatan palata aiheeseen sitten myöhemmin.

Kiitos vertaistuesta !


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 HDI virrat häviää - ei käynnisty pakkasella
ViestiLähetetty: 23.04.2024 11:00 

Viestit: 1141
Paikkakunta: Turku
Vähintään akkulaturi pitäisi asentaa niin, että se menee auton akunvalvonnan ohjainlaitteen kautta, eli ei suoraan napoihin vaan laturin maa auton runkoon tms. Ainakin bemareissa on ihan erilliset latauskorvakkeet, joista lataamalla sähkö menee oikeiden pulikoiden kautta akulle asti. Muuten auton sähkönhallinta sekoaa ihan täysin, jos akku latautuu tai tyhjenee auton tietämättä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: